Doorway page – czym jest i czemu nie warto?
4 min
4 min
Na skróty
Black Hat SEO to nieetyczne sposoby na osiągnięcie wysokich miejsc w wynikach wyszukiwania przeglądarek. Zawierają w sobie wiele technik, które kuszą szybkim sukcesem, a w dłuższej perspektywie czasu niweczą wysiłek włożony w promocję strony. Algorytmy Google doskonale radzą sobie z wykrywaniem nieetycznych działań i jeśli będziesz z nich korzystać, to prędzej czy później trafią na Twoją stronę i nałożą na nią kary. Nazwa “black hat” (dosłownie: czarny kapelusz) nawiązuje do przedwojennych amerykańskich filmów o Dzikim Zachodzie, gdzie złe charaktery zawsze ubierały na siebie czarne nakrycia głowy.
W poniższym artykule zapoznamy się szczegółowo z jedną najpopularniejszych technik BHS zwaną doorway page, ale najpierw omówimy inne nieetyczne sposoby.
Dlaczego techniki Black Hat SEO są uznawane za nieetyczne? Ponieważ sposób ich działania zakłada wykorzystywanie luk w algorytmach wyszukiwarek i opiera się na “chodzeniu na skróty”, a nie chęci sprostania oczekiwaniom potencjalnych odbiorców i wymaganiom Google. Warto zaznaczyć, że są to działania, które nie tylko cechują się nieuczciwością, ale są też sprzeczne z wewnętrznymi regulaminami wyszukiwarek.
Stosowanie tego rodzaju rozwiązań wiąże się z karami. Wśród nich istnieje nawet całkowite wykluczenie witryny z indeksu wyszukiwań. W celu ich uniknięcia dobrze jest zapoznać się z najpopularniejszymi technikami Black Hat SEO. Ta wiedza pozwoli na skuteczniejsze budowanie profesjonalnej marki i budowanie trwałej widoczności poprzez unikanie takich działań. Najczęściej spotykane praktyki BHS to między innymi:
Doorway page, jump page, bridge page – istnieje wiele nazw określających tę technikę, a w języku polskim termin, który najlepiej oddaje jej sens to “strona przejściowa”. Nazwa ta nie odpowiada jednak w sposób jasny na pytanie co to doorway page i jak działa. Strony tego typu polegają na zbieraniu ruchu z wyszukiwarek. Składają się na wiele domen i poddomen, w celu zwiększenia zasięgu wyszukiwania. Mogą występować na przykład w formie regionalnych odsłon danej domeny. Jeżeli podstawowa to przykładowo Doorway Polska, to strony przejściowe mogą być zakamuflowane jako Doorway Warszawa czy Doorway Poznań. Pozycjonowanie poprzez doorway page polega na użyciu popularnych fraz kluczowych, które pojawiają się wysoko w rankingach wyszukiwań. Istotne jest to, że tego typu strony bazują na manipulacji algorytmami wyszukiwania i nie są tworzone z myślą o użytkownikach, natychmiast przenoszą ich na docelową stronę. Nieświadomy odwiedzający, może nawet nie zauważyć, że skorzystał z doorway page.
Doorway page to technika, która cały czas ewoluuje. Coraz częściej można spotkać tak zwane Content Rich Doorways, które są stronami przejściowymi bardziej bogatymi w zawartość i swoim wyglądem przypominają normalne strony. Mają tym za zadanie sprawiać złudzenie bardziej przyjaznych użytkownikowi. W niektórych przypadkach zamiast automatycznego przekierowywania wymagają od użytkownika manualnego kliknięcia w link prowadzący do właściwej domeny. Ten zabieg ma na celu uniknięcie kar za stosowanie META refresh command, z którego korzystają standardowe jump page.
Jedynym celem istnienia strony przejściowej jej przekierowanie użytkownika do innej domeny. Tym samym takie strony generują większy ruch na docelowej stronie. Pojęcia doorway page i SEO stoją ze sobą w sprzeczności, ponieważ rezultaty otrzymywane tą nieetyczną metodą są bardzo krótkotrwałe i niemoralne. Nie wpisują się w etyczne metody SEO.
Bywa, że właściwe domeny, do których przekierowują strony przejściowe, nie ma wiele wspólnego z treściami wyszukiwania. Dodatkowo zaśmiecają one indeksy wyszukiwarki, ponieważ wiele wyświetlających się w nich pozornie różnych stron przejściowych prowadzić może w to samo miejsce. Ogranicza to możliwości użytkownika i ukrywa przed nim wartościowe treści innych witryn. Jest to także działanie niezgodne ze wskazówkami webmasterów Google.
Algorytmy Google są cały czas wzbogacane i ulepszane pod kątem wychwytywania tego rodzaju technik Black Hat SEO, które po wykryciu są efektywnie zwalczane. Oznacza to, że prędzej czy później tego rodzaju strona przestanie być indeksowana i przestanie przynosić właścicielowi jakiekolwiek korzyści. Pozycjonowanie poprzez doorway page jest zatem krótkotrwałym i niepewnym rozwiązaniem.
Korzystanie ze stron przejściowych jest niezgodne z polityką wyszukiwarek i aktywnie zwalczane przez webmasterów. Wykrycie użycia tego rodzaju technik często skutkuje trwałym usunięciem takiej witryny z indeksów Google. To prowadzi do zamarcia ruchu na domenie właściwej. Oprócz konsekwencji nałożonych przez webmasterów, używanie tego rodzaju praktyk wiążę się obniżaniem jakości obsługi klienta. Doorway page budzą frustrację użytkowników, spamując wyniki wyszukiwania i odcinając ich od wartościowych, poszukiwanych przez nich treści.
Pozycjonowanie poprzez doorway page jest działaniem bardzo nieprofesjonalnym i nieetycznym. Może co prawda szybko przynieść wyniki w postaci wzmożonego ruchu na domenie właściwej, w dłuższej perspektywie czasu oznacza jednak jedynie straty. Algorytmy wyszukiwarek są cały czas ulepszane, dlatego tego rodzaju praktyki BHS skazane są prędzej czy później na zniknięcie.