Na skróty
Wybór ścieżki zawodowej jako freelancer może być strategicznym krokiem do rozwinięcia własnej kariery w SEO. Wystarczy umieć pozyskiwać klientów, być komunikatywnym i wyróżniać się technicznymi zdolnościami optymalizacyjnymi w zakresie wyszukiwarek. Jeżeli chcesz się dowiedzieć, czy warto zacząć freelance SEO, przeczytaj ten artykuł!
Bycie wolnym strzelcem w dziedzinie SEO niesie ze sobą szereg zalet, które mogą przewyższyć pracę na etacie:
Zdj 1. Freelance szkoleniowiec Papa SEO (Grzegorz Strzelec), prowadzący opłacalne szkolenia SEO.
Źródło: Papa SEO.
Zanim jednak podejmiesz finalną decyzję o wybraniu tej ścieżki zawodowej, przeanalizuj swoje umiejętności oraz potencjalne oczekiwania finansowe. Przemyśl również, gdzie będziesz pracował. Możesz wynająć biuro lub prowadzić home office.
Zarobki jako freelance SEO specialist mogą być bardzo zróżnicowane i zależą od wielu czynników, m.in.:
Specjaliści SEO na etapie początkującym mogą oczekiwać stawek rzędu kilkuset złotych za projekt, natomiast bardziej doświadczeni eksperci mogą liczyć na kilka tysięcy złotych miesięcznie od pojedynczego klienta.
Polecana usługa: Audyt SEO
Ostateczny dochód zależy także od ilości i rodzaju projektów, które jesteś w stanie przyjąć i zrealizować. Pamiętaj, by uwzględnić także koszty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej (np. podatki, ubezpieczenia, oraz koszty operacyjne związane przykładowo z zakupem narzędzi SEO lub wynajęciem lokalu).
Według najnowszych statystyk pochodzących z serwisu Wynagrodzenia, specjaliści SEO zarabiają średnio 6290 zł brutto miesięcznie.
Zdj 2. Wynagrodzenie freelance SEO specialist.
Źródło: Serwis Wynagrodzenia.
Jako specjalista freelance SEO, powinieneś śledzić blogi, które dostarczają najnowszych informacji branżowych, rozwiązań analitycznych oraz strategicznych, m.in.:
Praca jako freelance SEO specialist może być satysfakcjonująca i dochodowa, lecz wymaga od Ciebie bieżącej edukacji oraz zdolności adaptacji prowadzonych projektów do zmieniających się trendów SEO.
Niezależność zawodowa umożliwia prowadzenie projektów zgodnie z własnymi strategiami i poglądami, pozwalając na dostosowanie procesów optymalizacyjnych do indywidualnych potrzeb klienta, a w konsekwencji osiągnięcie potencjalnie lepszych rezultatów niż etatowi fachowcy (nie stanowi to jednak reguły). Sukces w tej dziedzinie zależy głównie od Twojego zaangażowania, kompetencji i zdolności wyszukiwania nowych, wartościowych informacji branżowych.
Zawodowy copywriter specjalizujący się̨ w tworzeniu artykułów eksperckich dotyczących najważniejszych zagadnień związanych z SEO. Twierdzi, że nieustanne zmiany w tej dziedzinie napędzają go do dalszej pracy, a edukowanie innych pozwala mu wzrastać.