Ile kosztuje reklama w Internecie?
5 min
5 min
Na skróty
Skuteczna reklama w Internecie to podstawa nowoczesnego marketingu – pomoże zdobyć nowych klientów, sprzedać produkt lub usługę oraz przedstawić konkretny pomysł szerokiej grupie interesantów. Stopień trudności reklamy jest zróżnicowany i zależy od podjętych działań marketingowych. Najpopularniejsze z nich wchodzą w skład SEO/SEM, a w konsekwencji dzielą się na płatne (np. Google ADS) i bezpłatne (np. pozycjonowanie organiczne). Zatem ile kosztuje reklama firmy w internecie i dlaczego warto w nią zainwestować? – 7 skutecznych sposobów!
Reklama firmy w Internecie stanowi jedno z głównych źródeł dochodu w większości firm usługowo-produktowych. Korzystają z tego praktycznie wszyscy, na co dowodem może być obecność niemal każdej okolicznej działalności w mapach Google, większych przedsiębiorstw w organicznych wynikach wyszukiwania czy nawet sklepów internetowych na szczycie płatnych SERP-ów.
Warto również wspomnieć, iż cena reklamy w internecie jest bardzo zróżnicowana i zależy przede wszystkim od rodzaju podjętych działań marketingowych, które dzielą się na SEO (ang. Search Engine Optimization) oraz SEM (ang. Search Engine Marketing).
Koszt efektywnego pozycjonowania organicznego (SEO) przez firmy na polskim rynku oscyluje w granicach kilku tysięcy złotych. Można oczywiście znaleźć usługi o wiele tańsze i znacznie droższe (nawet od tysiąca do kilkunastu tysięcy złotych).
Ostateczna kwota działań SEO zależy jednak od indywidualnych oczekiwań, a także konkretnych ustaleń z pozycjonerem. Wpływ mają na to również czynniki tj. prowizja agencji, cena za serwisy, na których będą umieszczane artykuły sponsorowane oraz koszt ich napisania (copywriting).
Nieco inaczej przedstawiają się koszty działań marketingu w wyszukiwarkach (SEM). Otóż Google pobiera od nas opłatę za wykonaną czynność m.in. kliknięcie w link, wyświetlenie reklamy lub obejrzenie projekcji (w przypadku reklam na YouTube).
Dla przykładu – fraza „XYZ” może zostać wyszukana ok. 100 razy w przeciągu miesiąca, a każde kliknięcie w nią (według Google) kosztuje 2 zł (100 wejść = 200 zł). Zatem, jeśli jednorazowa wizyta w wybranej placówce wynosi 500 zł, wystarczy jedno kliknięcie miesięcznie zakończone skorzystaniem z usługi, aby reklama Google ADS zwróciła się ponad dwukrotnie.
Ostateczna kwota za działania SEM zależy od indywidualnych oczekiwań, a także konkretnych ustaleń ze specjalistą ADS. Wpływ mają na to również czynniki tj. prowizja agencji, rodzaj reklamy oraz tworzenie treści (copywriting).
Istnieją dziesiątki sposobów na reklamę w Internecie. Wszystkie są bardzo skuteczne, jednak niektóre z nich wyróżniają się szczególną efektywnością umożliwiającą osiągnięcie spektakularnego sukcesu sprzedażowego w znacznie szybszym tempie. Zatem, jak reklamować się w Internecie? – 7 skutecznych sposobów!
Jednym z najskuteczniejszych sposobów na pozyskanie klientów jest reklama w Internecie za pomocą pozycjonowania SEO. Działania te są zaawansowane i wymagają fachowej wiedzy oraz wieloletniej praktyki, jednak wyróżniają się bardzo wysoką skutecznością. Polegają na optymalizacji kodu strony np.:
Pozycjonowanie SEO to doskonała okazja na zdobycie dziesiątek klientów bardzo niskim kosztem w niemal każdej wyszukiwarce m.in. Google, Bing, Yandex. Proces ten odbywa się stopniowo, umożliwiając pozyskanie interesantów na każdym etapie pozycjonowania. Owocuje to tysiącami odwiedzin kontrahentów dziennie zupełnie za darmo (zapłacić należy jedynie za konkretne działania zwiększające pozycję strony SERP-ach). Cena skutecznego pozycjonowania oscyluje w granicach kilku tysięcy złotych.
Reklama Google ADS i Facebook ADS jest sposobem umożliwiającym dotarcie do bardzo ścisłego grona odbiorców znajdujących się w określonym mieście, z konkretnymi cechami (np. płeć, wiek użytkownika, zainteresowania). Aby uruchomić kampanię, wystarczy nawet kilkadziesiąt złotych. Warto jednak pamiętać, że do przeprowadzenia profesjonalnej reklamy w Google lub na Facebooku potrzebna jest specjalistyczna wiedza i doświadczenie poparte obszernym portfolio.
Prowadzenie własnego bloga pomaga zbudować wizerunek specjalisty, a co za tym idzie – stworzyć solidną markę osobistą. Najpopularniejszymi serwisami prowadzonymi przez osoby prywatne są blogi związane z modą, aranżacją wnętrz, motoryzacją oraz kuchnią.
Wpisy blogowe wymagają jednak sporych zasobów czasu oraz systematyczności. Dla przykładu – standardowy wpis blogowy o długości ok. 6 000 znaków ze spacjami (mniej więcej 3 kartki A4) pisze się od 2 do nawet 5 godzin. Zależy to m.in. od umiejętności twórcy, jego motywacji, a także wiedzy na dany temat.
Prowadzenie bloga można skutecznie łączyć z pozycjonowaniem stron i wpisami na mediach społecznościowych.
Artykuły sponsorowane na innych blogach to tzw. influencer marketing. Jest świetną inwestycją dla przedsiębiorców, którzy są w stanie zapłacić pewną kwotę za publikację wpisu dla popularnej znanej osoby (np. blogera modowego). Ceny są bardzo zróżnicowane i zależą od popularności influencera m.in. ilość subskrypcji na YouTube czy liczba obserwujących na Instagramie.
Wizytówka GMF umożliwia wyszukanie konkretnego adresu, restauracji lub sklepu poprzez wpisanie wybranej frazy w wyszukiwarkę (np. pizzeria Kraków). Sposób szczególnie pomocny dla lokalnych biznesów, jednak przedsiębiorstwa ogólnopolskie też go praktykują (klienci mogą dotrzeć do placówki znajdującej się kilkaset kilometrów od nich przy pomocy nawigacji Google).
Umieszczanie wizytówki przedsiębiorstwa w specjalistycznych katalogach to łatwy i tani sposób na zwiększenie rozpoznawalności firmy. Nie wymaga on dużych i regularnych nakładów pracy – wystarczy skontaktować się ze znanymi serwisami (np. PanoramaFirm) i poprosić o możliwość dodania wizytówki. W zależności od wybranego serwisu jest to opcja darmowa lub płatna (ceny oscylują w granicach kilkudziesięciu- kilkuset złotych).
Efektywna reklama w Internecie jest możliwa również na serwisach pozwalających umieszczać, nadawać na żywo, oceniać i komentować filmy (np. YouTube). Właśnie tam reklamują się znane marki m.in. Zalando, Morele czy Komputronik.
Zdobycie sławy na tym terytorium jest równoznaczne z zakupem wysokiej jakości sprzętu (np. mikrofon, oświetlenie, statywy, oprogramowanie, kamera), a w konsekwencji dosyć sporą inwestycją. Warto jednak pamiętać, że YouTube potrafi przyciągać nawet kilkanaście tysięcy unikalnych użytkowników każdego dnia.
Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie pt.: „Ile kosztuje reklama w Internecie?”, ponieważ ostateczna cena zależy m.in. od praktykowanej metody, wybranego specjalisty lub agencji, a także indywidualnych potrzeb interesanta. Reklama firmy w Internecie to doskonała propozycja dla osób, które chcą skutecznie pozyskać klientów, zbudować swój autorytet w sieci czy nawet przedstawić innowacyjny pomysł dla szerokiego grona odbiorców.
Wszystko zależy od oczekiwań klienta i aktualnego stanu konkretnej witryny. Jeśli strona nigdy nie była pozycjonowana, to na efekty SEO będziemy musieli poczekać kilka miesięcy. Inaczej sprawa przedstawia się w przypadku praktykowania Google ADS, ponieważ za te działania płacimy bezpośrednio dla Google, a w konsekwencji otrzymujemy oczekiwaną pozycję w SERP-ach natychmiastowo (im więcej zapłacimy, tym wyżej będziemy na daną frazę kluczową).
Wybór profesjonalnej agencji do reklamy w Internecie jest trudną decyzją. Warto dokładnie zastanowić się nad potrzebami oraz dysponowanym budżetem. Przed podpisaniem umowy porównaj różne opcje.
Najskuteczniejszy sposób na reklamę w Internecie to połączenie kilku popularnych metod SEO oraz SEM umożliwiających działanie ze zdwojoną siłą. Warto jednak wcześniej zaplanować optymalny budżet i rozgospodarować go tak, aby rozwijać w jednym czasie kilka kanałów pozyskiwania klientów.
Zawodowy copywriter specjalizujący się̨ w tworzeniu artykułów eksperckich dotyczących najważniejszych zagadnień związanych z SEO. Twierdzi, że nieustanne zmiany w tej dziedzinie napędzają go do dalszej pracy, a edukowanie innych pozwala mu wzrastać.