Jak budować widoczność wkraczając na rynek e-commerce?
4 min
4 min
Na skróty
Widoczność nowej strony warto budować od samego początku. Pozycjonowanie witryny to nie jednorazowy zabieg, a długofalowy proces. Krótko mówiąc – im szybciej wdrożysz strategię SEO, tym szybciej pojawią się satysfakcjonujące efekty. Co więcej, takimi działaniami wyprzedzisz konkurencję, której w świecie online aktualnie nie brakuje.
Podpowiemy Ci, w jaki sposób budować widoczność początkującego sklepu. Zanim jednak dojdziemy do tego zagadnienia, musisz poznać podstawowe informacje dotyczące SEO, optymalizacji, i strategii pozycjonowania. Wówczas zrozumienie poszczególnych pojęć stanie się znacznie łatwiejsze.
Zacznijmy od tego, czym właściwie jest pozycjonowanie, bo to właśnie pod tym terminem kryje się budowanie widoczności nowej strony internetowej. Z języka angielskiego SEO oznacza Search Engine Optimization. Cały proces pozycjonowania składa się przede wszystkim z optymalizacji witryny, budowania wartościowego contentu oraz pozyskiwania linków zewnętrznych z innych domen. Jeżeli chcesz zadbać o widoczność, możesz samodzielnie rozpocząć naukę SEO, ewentualnie skorzystaj z pomocy specjalistów zajmujących się pozycjonowaniem. Co będzie lepszym rozwiązaniem? O tym dowiesz się w dalszej części artykułu. Głównym celem działań SEO jest podniesienie pozycji konkretnych fraz kluczowych w wyszukiwarce. W efekcie witryna staje się lepiej widoczna, więc może generować ruch, co przy sprzyjających warunkach prowadzi do większej konwersji.
W jaki sposób budować widoczność nowej strony? Nie ważne, czy działasz samodzielnie, czy z pomocą agencji lub freelancera – przed rozpoczęciem pozycjonowania należy wykonać kompleksowy audyt SEO ukazujący aktualny stan witryny. Jak powinien wyglądać taki raport? Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Każda firma zajmująca się pozycjonowaniem przygotowuje audyt w oparciu o własną strategię. Najczęściej taka dokumentacja bada aktualną sytuację witryny pod kątem optymalizacji, contentu i linków. Audyt SEO może również zawierać informacje dotyczące tego, jakie kroki należy podjąć, aby poprawić widoczność początkującego sklepu w Google.
W tej sytuacji pojawia się pewne pytanie. Lepiej przygotować audyt przed indeksacją, czy po? Kiedy najlepiej poświęcić czas na stworzenie tego raportu? Indeksacja to proces, w którym Google weryfikuje i dodaje do swojej „listy” Twoją witrynę, wraz z jej podstronami. Jeżeli znajdujesz się w indeksie, jesteś widoczny w wyszukiwarce. Aby sprawdzić, czy Google zindeksowało Twoją witrynę, wyszukaj zapytanie:
site:domena.pl – zamiast domena.pl wpisz nazwę swojej strony internetowej.
Wówczas Google wyświetli wszystkie zindeksowane podstrony. Jeżeli masz witrynę, która normalnie funkcjonuje już od jakiegoś czasu, niewykluczone, że została już dodana do indeksu. Jak wspomnieliśmy wcześniej, audyt SEO analizuje aktualną sytuację witryny pod kątem widoczności, ruchu oraz pozycji. Jeżeli strona została już wcześniej zindeksowana, przygotowany raport może przedstawiać sporo ciekawych danych z Google Analytics oraz Google Search Console. Jeżeli jednak witryna nie została zindeksowana, nie można zweryfikować jej widoczności. Osoba zajmująca się przygotowaniem audytu będzie mogła opracować tylko analizę kodu, struktury, czy linkowania wewnętrznego i zewnętrznego.
Najlepiej wykonać audyt SEO po indeksacji, gdy strona jest dostępna w Google i generuje ruch (choćby najmniejszy). Następnie widoczność nowej strony można poprawić, wdrażając kompleksową strategię pozycjonowania. Jeżeli witryna otrzyma aktualizację, na przykład pojawi się nowy content, warto wykonać Zgłaszanie do Google prośby o ponowne zindeksowanie adresów URL. Ogólnie indeksowanie trwa od kilku dni do kilku tygodni, więc warto uzbroić się w cierpliwość.
Czy istnieją sposoby na poprawę widoczności początkującego sklepu? Musisz wiedzieć, że SEO nie jest dziedziną, w której istnieją magiczne triki. Podczas pozycjonowania przydatna jest wiedza – zarówno ta teoretyczna, jak i praktyczna. Przygotowanie odpowiedniej i przemyślanej strategii przyniesie oczekiwane efekty w postaci wyższej pozycji, większej widoczności oraz wzmożonego ruchu organicznego.
Sposobem na większą widoczność nowej strony jest między innymi wdrażanie fraz kluczowych z długim ogonem (long-tail) podczas tworzenia treści. To wielowyrazowe wyrażenia, najczęściej ściśle określające jakiś przedmiot, czy konkretne zagadnienie. Przykładem frazy long-tail może być na przykład „bezprzewodowa klawiatura bluetooth” zamiast słowa „klawiatura”. Tego rodzaju wyrażenia charakteryzują się dużą ilością wyszukiwań w skali miesiąca, ale konkurencja pod kątem SEO dla nich jest mniejsza. W skrócie – pozycjonowanie w oparciu o long-tail może być tańsze i szybsze, a zarazem efektywne. To dobry sposób na budowanie widoczności początkującego sklepu.
Zasięgi możesz także budować poprzez płatne reklamy Google Ads. Nie jest to pozycjonowanie, ale wiele sklepów korzysta z tego rozwiązania. Za pomocą płatnych reklam możesz dotrzeć do bardzo wielu internautów, tym samym poszerzając bazę klientów. Co więcej, samodzielnie ustalisz, jaki budżet chcesz wykorzystać na tę część marketingu internetowego, więc swoje wydatki będziesz mieć pod stałą kontrolą.
Pozycjonowanie witryny możesz przeprowadzić samodzielnie. Jednak wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z pomocy agencji z uwagi na fakt, iż SEO do dość specjalistyczna branża, która na dodatek za sprawą aktualizacji algorytmów, ciągle się zmienia. Co będzie lepsze? To zależy przede wszystkim od tego, jakie masz oczekiwania i w jakiej sytuacji się znajdujesz.
Jeżeli chcesz samodzielnie poświęcić dziesiątki (jak nie setki) godzin na naukę SEO, droga ta stoi przed Tobą otworem. Dużo materiału edukacyjnych znajdziesz w internecie za darmo (blogi, webinary), jednak nieco bardziej ekspercie treści zwykle dostępne są w płatnych kursach. Następnie, małymi kroczkami zaczniesz samodzielnie budować widoczność początkującego sklepu, rozwijając go. Należy jednak wspomnieć, że trudno wszystkie zadania wykonać w pełni samodzielnie – pozycjonowanie to optymalizacja, tworzenie treści, pozyskiwanie linków i ciągła analiza efektów. Wśród natłoku tych spraw musisz znaleźć jeszcze miejsce na inne zagadnienia związane z prowadzeniem własnego e-commerce. Samodzielne SEO sprawdzi się doskonale tylko wtedy, gdy masz bardzo dużo wolnego czasu, cierpliwości i należysz do osób wytrwałych.
Jak łatwo wywnioskować, znacznie prostszym rozwiązaniem jest skorzystanie z pomocy profesjonalnej agencji. Oczywiście taka usługa generuje koszty, jednak pamiętaj, że wyższa widoczność może skutkować zwiększoną sprzedażą, szczególnie wtedy, gdy SEO będzie połączone z optymalizacją pod UX. Zapewne interesuje Cię, ile kosztuje pozycjonowanie świadczone przez agencję. Trudno jednoznacznie określić, bowiem wszystkie firmy przygotowują indywidualne wyceny dla swoich klientów. To, ile zapłacisz za SEO, zależy między innymi od tego, w jakiej branży działasz oraz jakie masz oczekiwania. Jeżeli wybierzesz wykwalifikowanych specjalistów, możesz liczyć na regularne raporty dotyczące widoczności, ruchu, pozycji oraz konwersji. Co więcej, nie płacisz tylko za pozycjonowanie, ale masz do dyspozycji szereg specjalistów, którzy chętnie pomogą Ci z wieloma problemami na Twojej stronie internetowej. Dobrym pomysłem jest także synergia działań SEO z reklamami Google Ads. Wówczas widoczność początkującego sklepu w internecie znacznie wzrasta!
Pozycjonowanie nie jest jednorazowym działaniem, a strategią rozwoju strony internetowej. Zwykle efekty SEO widoczne są po kilku tygodniach, czasami potrzeba ich kilkunastu. Wpływ na czas budowania widoczność nowej strony ma wiele czynników. Głównym jest konkurencyjność, czyli branża Twojego sklepu internetowego. Jeżeli pod konkretne słowa kluczowe pozycjonuje się wiele witryn, zdecydowanie trudniej osiągnąć satysfakcjonujące wyniki, więc cały proces zajmuje po prostu więcej czasu.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.