Jak być widocznym w Google – podpowiadamy
8 min
8 min
Na skróty
Czy wiesz, że aż 68% doświadczeń online zaczyna się od wyszukiwarki internetowej? Właśnie z tego powodu firmy od lat inwestują w pozycjonowanie stron internetowych w Google. Dzięki temu ich witryny mogą zostać dostrzeżone przez internautów poszukujących określonych produktów lub usług.
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
Co możesz zrobić, aby polepszyć widoczność strony w Google?
Za pomocą jakich narzędzi możliwe jest sprawdzanie widoczności np. sklepu internetowego? I które z nich służą do monitorowania pozycji?
Jakie elementy brane są pod uwagę przez algorytm Google przy określaniu wysokiej widoczności witryny?
Wysoka pozycja w wynikach naturalnych (wynikach organicznych) serwisu, a więc widoczność strony na różne słowa kluczowe w wyszukiwarce Google, jest możliwa do osiągnięcia, dzięki SEO. Pozycjonowanie stron jest procesem, który pomaga osiągnąć wysokie miejsce Twojej strony w rankingu Google na konkretne frazy kluczowe i przyciągnąć potencjalnych klientów. Ranking przedstawiony jest w formie listy wyników SERP (ang. Search Engine Results Page).
Widoczność strony możesz monitorować za pomocą różnych narzędzi – sprawdzenie pozycji strony jest możliwe, dzięki takim programom jak np. Semstorm, który raportuje, na jakie konkretne słowa kluczowe witryna znajduje się w top 3 i top 10 darmowych wyników wyszukiwania. Sprawdzić pozycję strony możesz także za pomocą Ahrefs i Senuto.
Źródło: https://app.semstorm.com/
Pamiętaj, że każde z narzędzi korzysta z innej bazy danych, dlatego znajdziesz w nich różne wyniki. Sprawdzić widoczność strony możesz też w Google Search Console.
Dobrą widoczność strony w Google możesz uzyskać dzięki reklamie Google Ads – jest to jednak rozwiązanie krótkotrwałe. Skup się na poprawie pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania, które przynoszą długoterminowe korzyści. Co zrobić, aby osiągnąć ten cel?
Pozycjonowanie strony internetowej to różne i złożone działania, dzięki którym serwis będzie dostosowany do oczekiwań wyszukiwarki Google. Twoim celem powinno być zbudowanie witryny, która pod kątem wymagań algorytmu jest lepsza od konkurencji. Wpływ na pozycję serwisu www ma wiele czynników rankingowych – jest ich ponad 200.
Co zatem musisz zrobić, aby zwiększyć widoczność strony? Odpowiedzią na to pytanie są działania on-site, które wykonywane są w obrębie danego serwisu, a także działania off-site, przeprowadzane poza nim.
Działania on-site lub on-page w kontekście pozycjonowania stron internetowych to zbiór technik i strategii optymalizacyjnych stosowanych bezpośrednio na stronie internetowej. Mają one na celu poprawę widoczności i pozycji w wynikach wyszukiwarek, takich jak Google.
Działania te koncentrują się na optymalizacji różnych elementów strony, które wpływają zarówno na techniczną, jak i merytoryczną jakość witryny. Ich celem jest zapewnienie, że strona spełnia standardy Googla i jest atrakcyjna zarówno dla algorytmów, jak i użytkowników wyszukiwarki.
Jakie działania wchodzą w skład strategii on-site stosowanej po to, aby poprawić pozycję strony w Google?
Kluczowe jest wyeliminowanie w serwisie przeróżnych błędów, które negatywnie wpływają na widoczność strony w wyszukiwarce Google. W ich ustaleniu pomogą Ci narzędzia – Google Search Console czy Ahrefs. Oto elementy, które powinna obejmować taka optymalizacja:
Wyeliminowanie błędów indeksowania – dużo danych na ten temat znajdziesz w Google Search Console. To te błędy mogą odpowiadać za słabą widoczność strony.
Struktura URL – stosowanie przyjaznych adresów URL (np. krótkich, zrozumiałych, zawierających słowo kluczowe), co poprawia zarówno zrozumiałość dla użytkowników, jak i indeksowanie przez wyszukiwarki.
Poprawna struktura kodu HTML – stosowanie semantycznych znaczników, poprawnego zagnieżdżenia nagłówków oraz unikanie błędów w kodzie HTML, które mogą utrudniać indeksację strony przez boty wyszukiwarek.
Szybkość ładowania strony – popracuj nad szybkością strony. Wyszukiwarka Google, ale i nie tylko, lepiej ocenia te witryny, które ładują się szybko.
Responsywność witryny – serwis musi się prawidłowo wyświetlać nie tylko na ekranie komputera, ale także na urządzeniach mobilnych, bez względu na wielkość ekranu.
Certyfikat SSL – witryna powinna korzystać z szyfrowanego połączenia tj. https://. To ważne dla bezpieczeństwa użytkowników.
Mapa witryny – załóż ją i dodaj w Google Search Console.
Poprawność przekierowań – dotyczy przekierowań 301 i nie tylko.
Odpowiednie wdrożenie linków kanonicznych – dzięki nim zapobiegasz duplikacji treści, a więc i kanibalizacji w wyszukiwarce Google. Mówiąc wprost wskazujesz, który z adresów URL jest najbardziej reprezentatywny dla całego zbioru stron.
Weryfikacja zawartości pliku robots.txt – za jego pomocą przekazujesz robotom, do których materiałów w serwisie mogą uzyskać dostęp.
Poprawność wdrożenia danych strukturalnych – dzięki nim opisujesz, że dany element to np. cena, a inny – stan magazynowy.
To tylko wybrane elementy, które obejmuje optymalizacja techniczna. Najlepiej, jeśli witrynę sprawdzi specjalista, który przeprowadzi audyt SEO i wdroży konieczne zmiany.
Twoja witryna powinna wyróżniać się treścią. Jeśli proponujesz internautom to samo, co setki innych serwisów, nie licz na wysoką pozycję w darmowych wynikach wyszukiwania. W ramach optymalizacji treści:
Opracuj dla każdego contentu listę fraz kluczowych – wykorzystasz do tego wspomniane już narzędzia. Frazy kluczowe stosuj w tekście w sposób naturalny i zgodny z panującymi zasadami językowymi. Nie upychaj słów kluczowych na siłę.
Nie nadwyrężaj cierpliwości użytkownika i odpowiadaj w tekstach wprost na zapytania wpisywane przez internautę. Pamiętaj o Helpful Content i E-E-A-T.
Korzystaj z nagłówków H1-H6. Zoptymalizuj title i description poszczególnych podstron.
Wyróżniaj się na tle konkurencji – wzbogacaj treść o infografiki, zdjęcia, tabele i inne elementy, które mogą stanowić wartość dodaną.
Autorem treści powinni być specjaliści – nie ukrywaj, kto jest twórcą. Napisz, dlaczego warto ufać jego contentowi, skąd bierze się eksperckość.
Nie umieszczaj agresywnych reklam, które przeszkadzają w przeglądaniu strony.
Doświadczenia użytkowników na stronie są kluczowym czynnikiem wpływającym na jej ranking. Dobrze zoptymalizowana witryna powinna być nie tylko łatwa do znalezienia, ale też intuicyjna i przyjemna w użytkowaniu. Elementy, na które należy zwrócić uwagę to:
Logiczna i łatwa do zrozumienia struktura nawigacyjna, która ułatwia użytkownikom poruszanie się po stronie.
Wskaźniki takie jak współczynnik odrzuceń (ang. bounce rate), czas spędzony na stronie i liczba odwiedzonych podstron są sygnałami dla wyszukiwarek, że serwis spełnia oczekiwania użytkowników.
Szybkie znalezienie kluczowych informacji przez użytkowników wpływa na ich zadowolenie, a tym samym na ogólną ocenę strony przez wyszukiwarki.
Wewnętrzne linkowanie odgrywa istotną rolę w optymalizacji SEO i jest ważne dla uzyskania lepszej widoczności strony w darmowych wynikach wyszukiwania. Internal Linking obejmuje tworzenie logicznej sieci linków między podstronami, co pomaga wyszukiwarkom lepiej zrozumieć strukturę witryny i poprawia indeksację treści.
Ponadto, dobrze zaplanowane linkowanie wewnętrzne może kierować użytkowników do innych istotnych z ich punktu widzenia części serwisu, co zwiększa zaangażowanie internautów i czas spędzony na stronie.
Działania off-site/off-page obejmują wszystkie czynności optymalizacyjne, które odbywają się poza samą stroną internetową, a mają na celu zwiększenie jej autorytetu, popularności i widoczności w wynikach wyszukiwarek. Główne działania off-site koncentrują się na budowaniu wartościowych linków prowadzących do strony (link building) oraz budowaniu reputacji witryny w sieci poprzez różnorodne formy interakcji i promocji.
W odróżnieniu od działań on-site, które mają na celu optymalizację wewnętrzną, działania off-site pomagają wyszukiwarce Google zrozumieć, jaką renomę i zaufanie uzyskała witryna wśród innych stron internetowych i użytkowników, a więc też potencjalnych klientów firmy. Są to zewnętrzne sygnały świadczące o wartości strony w szerszym kontekście.
Aby zwiększyć widoczność strony w Google, witryna potrzebuje odnośników z wartościowych serwisów, a więc takich, które zostały uznane za rzetelne źródło wiedzy. Linki pozyskuj ze stron, które są powiązane tematycznie z Twoją.
Pamiętaj!
Link building to najważniejszy element działań off-site, który polega na zdobywaniu wartościowych linków prowadzących do strony internetowej z innych witryn. Wyszukiwarki traktują linki jako głosy zaufania – im więcej wartościowych stron linkuje do Twojej witryny, tym wyższa jest jej ocena w “oczach” robotów indeksujących.
Jakie kluczowe aspekty wchodzą w skład link buildingu? Poniżej przedstawiamy tylko niektóre z nich.
Jakość linków – wyszukiwarka Google ocenia nie tylko liczbę linków, ale przede wszystkim ich jakość. Linki pochodzące z autorytatywnych, renomowanych stron (np. mediów branżowych, uniwersytetów, stron rządowych) mają większe znaczenie niż linki z mało znanych serwisów o niskiej reputacji.
Naturalność linków – linki należy zdobywać w sposób naturalny. Niewskazane jest ich pozyskiwanie poprzez nieuczciwe praktyki, do jakich należy masowe kupowanie linków. Sieć odnośników należy tworzyć w wyniku organicznego rozwoju witryny.
Anchor text – tekst zakotwiczenia (czyli widoczny fragment tekstu, do którego przypisany jest link) odgrywa ważną rolę. Powinien być zróżnicowany, naturalny i związany z tematem strony, do której prowadzi.
Linki dofollow i nofollow – linki typu dofollow są niezwykle ważne w procesie SEO (określą się je także jako link juice), ponieważ to dzięki nim roboty mogą je śledzić i przechodzić do serwisu. Natomiast linki nofollow (z atrybutem rel=”nofollow”) są informują dla wyszukiwarki Google, aby strony oznaczone atrybutem nie były brane pod uwagę w rankingu.
Marketing treści w kontekście działań off-site polega na promowaniu treści na zewnętrznych serwisach, czego konsekwencją ma być przyciągnięcie linków zwrotnych zwiększających widoczność i pozycję strony.
Aby zwiększyć widoczność strony w Google poprzez działania off-site, należy wyróżnić takie elementy procesu jak:
Tworzenie treści wirusowych – wartościowe i interesujące treści (np. artykuły, infografiki, wideo) mają większą szansę na zdobycie linków z innych stron.
Publikacja tekstów sponsorowanych – to istotny element marketingu treści w działaniach off-site. Teksty sponsorowane to artykuły, które są publikowane na zewnętrznych portalach, blogach lub serwisach informacyjnych w zamian za opłatę. Głównym celem tego typu treści jest promocja strony, marki lub produktu, przy jednoczesnym pozyskaniu wartościowego linku zwrotnego (ang. backlink) oraz budowaniu wizerunku eksperta w danej branży. Pamiętaj o tym, aby artykuły tworzyć w oparciu o kluczowe frazy, które mają pozytywny wpływ na wyniki wyszukiwania Google.
Jak widzisz, temat widoczności strony to niezwykle złożone zagadnienie. Czy powyższe działania wystarczą, aby poprawić pozycję serwisu w wyszukiwarkach internetowych? Teoretycznie tak, ale w praktyce wszystko zależy od kondycji serwisu, aby potencjalni klienci mogli na niego trafić. Każda witryna www wymaga indywidualnej analizy widoczności.
Do sprawdzania pozycji strony wybierz jeden z zaawansowanych narzędzi analitycznych, o których wspomnieliśmy wyżej. Sprawdź, na jakie frazy wyświetla się serwis – zarówno Twój, jak i konkurencji.
Widoczność w Google oznacza, że Twoja strona pojawia się w indeksie Google na słowa kluczowe, które wpisują użytkownicy w wyszukiwarkę. Im wyższa pozycja w organicznych wynikach, tym większa szansa na przyciągnięcie internautów do Twojej witryny.
Aby poprawić widoczność, warto skupić się na kilku kluczowych aspektach:
Optymalizacja treści – tworzenie treści dostosowanych do słów kluczowych i odpowiadających na intencje wyszukiwania.
Jakość treści – publikowanie wartościowych i unikalnych artykułów oraz dobór słów kluczowych, które odpowiadają na potrzeby użytkowników.
Linkowanie – budowanie mocnego profilu linków zewnętrznych oraz dbanie o wewnętrzną strukturę linków.
Prędkość ładowania strony – to jeden z najważniejszych czynników rankingowych.
Dostosowanie do urządzeń mobilnych – strona powinna być w pełni responsywna i wyświetlać się poprawnie również na ekranach smartfonów.
SEO (Search Engine Optimization) to proces, który pomaga wyszukiwarkom lepiej zrozumieć zawartość Twojej strony. Dzięki dobrze zoptymalizowanej witrynie Google może łatwiej przypisać ją do odpowiednich zapytań użytkowników, co zwiększa jej widoczność.
Słowa kluczowe są podstawą SEO. To frazy, które użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę, aby znaleźć interesujące ich informacje. Dobrze dobrane i rozmieszczone słowa kluczowe pomagają Google zrozumieć, o czym jest Twoja strona i komu powinna ją wyświetlać.
Tak, szybkość ładowania strony ma kluczowe znaczenie. Google premiuje witryny, które ładują się szybko (do 2-3 sekund), ponieważ poprawia to doświadczenie użytkownika. Strona, która działa wolno, może być gorzej oceniana przez algorytmy wyszukiwarki.
Linki działają jak „głosy zaufania” dla Twojej witryny. Zarówno linki zewnętrzne (pochodzące z innych stron), jak i wewnętrzne (prowadzące między podstronami) pomagają Google zrozumieć, jakie treści są wartościowe i jak są ze sobą powiązane. Jakość linków zewnętrznych bardzo wpływa na ocenę serwisu przez roboty.
Coraz więcej osób korzysta z wyszukiwarki Google na urządzeniach mobilnych. Dlatego Google priorytetowo traktuje strony, które są responsywne i zapewniają poprawne wyświetlanie na smartfonach i tabletach.
Aktywność w mediach społecznościowych ma pośredni wpływ na wyniki organiczne, ale aktywność na platformach społecznościowych może zwiększać ruch na stronie i budować jej rozpoznawalność. Pośrednio może to wpłynąć na lepsze wyniki w wyszukiwarce.
Do najczęstszych błędów należą:
Kopiowanie treści z innych stron (duplicate content),
Zbyt wolne ładowanie strony,
Brak optymalizacji pod kątem mobilnym,
Ignorowanie analizy słów kluczowych,
Zaniedbanie budowania profilu linków zewnętrznych.
Zwiększenie widoczności w Google to proces czasochłonny i długi. Choć niektóre działania, takie jak poprawa techniczna strony, mogą przynieść efekty stosunkowo szybko, większość działań SEO wymaga czasu, aby przynieść trwałe rezultaty.
Przedsiębiorca związany z branżą SEO od 2004 roku. Tworzy content o tematyce marketingu online, finansów, nieruchomości i podróży. Rozwija własne serwisy tematyczne.