Jak pozyskać najlepsze linki do SEO?
6 min
6 min
Na skróty
Pozyskiwanie dobrych linków do SEO to umiejętność, którą każdy specjalista od pozycjonowania powinien mieć „w małym palcu”. Pozycjonowanie to szereg rozmaitych działań działań. W całym procesie pozycjonowania, to właśnie mocne linki będą jednym z najważniejszych czynników, który ostatecznie wpłynie na pozycję witryny w wynikach wyszukiwania. Jak pozyskać mocne linki do SEO? Jak określić, które z nich będą najlepsze?
Linkowanie to bardzo istotny element całego procesu pozycjonowania. Na zewnętrznych stronach internetowych publikuje się linki klikalne, które prowadzą do strony pozycjonowanej. Proces linkowania służy zarówno pozycjonowaniu, jak też wymianie Page Rank pomiędzy różnymi domenami. Linkowanie możemy trochę porównać do systemu głosów – dana strona internetowa oddaje głos, czym poleca inną witrynę www. Pozyskiwanie linków do SEO to działanie, które może mieć olbrzymi wpływ na ostateczną pozycję strony w wynikach wyszukiwania Google.
Link building stanowi ważny element pozycjonowania stron internetowych. Aby Twoja witryna została uznana za wiarygodną przez Google i w efekcie pojawiała się wysoko w wynikach wyszukiwania, inne źródła powinny do niej odsyłać. Znaczenie ma tutaj nie tylko ich liczba, ale też jakość. Działania SEO w tym zakresie skupiają się więc na pozyskiwaniu jedynie tych linków, które pochodzą z zaufanych stron. Jakie metody są najbardziej skuteczne?
Można sporo dyskutować o tym, w jaki sposób możliwa jest ocena mocy linków, które to są dobre linki SEO, a które to te gorsze. Na pewno jednym z najważniejszych elementów decydujących o mocy linku będzie to, czy strona internetowa widoczna jest w organicznych wynikach wyszukiwania. Mocnym i dobrym linkiem SEO będzie ten, po którym użytkownik przejdzie właśnie na Twoją stronę internetową. Wtedy właśnie skutecznie pozyskujemy ruch na stronie.
Szukając mocnych linków do SEO powinniśmy brać pod uwagę również atrybuty odnośników. Obecnie w Google wyróżnić możemy atrybuty:
Dlaczego mocne linki są w pozycjonowaniu tak ważne? Mają po prostu realny wpływ na pozycję strony internetowej w wynikach wyszukiwania Google. Im lepsze linki, tym większa szansa na to, że uda Ci się pozyskać spory ruch organiczny na stronie. Oczywiście w całym procesie pozycjonowania na wyniki strony mają też wpływ inne elementy. Ważne są treści na stronie, optymalizacja, jak też nawet techniczne części całej witryny. Jeżeli jednak porównamy sobie dwie strony, które mają podobny content oraz elementy techniczne, to właśnie linkowanie ostatecznie będzie mieć olbrzymi wpływ na to, która witryna pojawi się wyżej w wynikach wyszukiwarki.
Mocne linki do SEO możemy pozyskiwać na wiele sposobów. Warto korzystać z kilku jednocześnie. Jeżeli jakaś metoda nie sprawdza się, wyniki strony są słabe, to próbuj następnej. Jak więc pozyskiwać te najlepsze linki do SEO?
Jeżeli zależy Ci na tym, aby pozyskać tematyczne linki do Twojej strony, to komentowanie wpisów na blogach będzie tutaj doskonałym rozwiązaniem. Pamiętaj jednak, że warto komentować merytorycznie, rozbudować swoją wypowiedź. W ten sposób nie tylko pozyskasz linki, ale zbudujesz sobie wizerunek eksperta. Komentuj więc rzeczowo, bo to daje większą szansę na to, że zaciekawisz innych użytkowników, a w efekcie ci przejdą na Twoją stronę internetową.
Wpisy gościnne pozwolą Ci zdobyć mocne i również tematyczne linki do SEO. Jest to opcja praktycznie darmowa. Musisz tylko poświęcić swój czas na napisanie artykułu wysokiej jakości. Ten sposób również wypromuje Cię jako fachowca w danej dziedzinie.
Chyba najczęściej stosowaną obecnie metodą w zdobywaniu linków są artykuły sponsorowane. Metoda ta jest bardzo skuteczna, a jednocześnie prosta. Wystarczy bowiem napisać artykuł, w którym znajdzie się link do strony. Tekst taki publikuje się na wybranym portalu i uiszcza za niego opłatę. Pamiętaj, aby publikować na portalach, które są merytoryczne i wysokiej jakości. Poza tym zadbaj też o świetny artykuł, który przyciągnie i zainteresuje odbiorcę na tyle, aby był skłonny kliknąć w znajdujący się w treści link.
Kolejną z technik buildingu jest relinkowanie. Sposób ten opiera się na szczegółowej analizie backlinków konkurencji. Oczywiście analizuje się tutaj te strony konkurencji, które zajmują najwyższe pozycje w wyszukiwarce. Dzięki tej metodzie pozyskać można linki, które prowadzą do witryn zdobywających te najlepsze wyniki. Aby wyszukać jakościowe linki konkurencji, możesz skorzystać z narzędzia, jakim jest Majestic. Wszystkie znalezione źródła linków warto szczegółowo przeanalizować, aby później wybrać tylko te mocne i wartościowe.
Zaplecze SEO to wciąż dobra metoda, która pomoże Ci budować odnośniki do Twojej witryny internetowej. Posiadając własne zaplecze, masz pełną kontrolę nad wszystkimi linkami. Pozwala to na swobodne zmiany sposobu linkowania, a w razie konieczności nawet całkowite ściągnięcie odnośników. Budując zaplecze SEO, pamiętaj o tym, aby nie przypominało ono typowego zaplecza. Zadbaj o stronę techniczną, ale skup się też na treści. Teksty powinny być wysokiej jakości, podobnie zresztą jak linki. Lepiej zbudować jedno solidne i jakościowe zaplecze, aniżeli kilka bardzo słabych.
Jednym z najpopularniejszych sposobów na pozyskiwanie linków, rekomendowanym przez specjalistów SEO, jest współpraca z przedstawicielami blogosfery. Autorzy poczytnych blogów uznawani są za specjalistów w swojej dziedzinie, a czytelnicy chętnie obdarzają ich zaufaniem. Link, zamieszczony na rzetelnym, regularnie aktualizowanym blogu, będzie dobrze widziany przez wyszukiwarki, co przełoży się na wyższe pozycje zajmowane przez Twoją stronę. Wynikiem współpracy z blogerem mogą być następujące rodzaje tekstów:
Link building polega w tym przypadku na umieszczeniu w tekście odnośnika do Twojej strony domowej. Producenci sprzętu komputerowego mogą zdecydować się więc na przesłanie wybranym blogerom najnowszego modelu słuchawek czy klawiatury, pod warunkiem opublikowania recenzji, w której będzie obecny link. Architekt może zaproponować blogerowi, znanemu w branży wnętrzarskiej, sygnowany przez siebie wpis gościnny wysokiej jakości, w zamian za możliwość umieszczenia w nim linku do swojej strony. Podobnie wygląda kwestia wpisów sponsorowanych, z tą różnicą, że mają one wydźwięk reklamowy. Rzadziej wykorzystywanym, ale nie mniej wartościowym, pomysłem na współpracę jest forma wywiadu. W każdym z opisywanych przypadków należy pamiętać przede wszystkim o wybieraniu blogów, których tematyka jest w jakiś sposób związana z obszarem działalności marki, do której odsyła link.
Masowe umieszczanie linków na różnorodnych forach jeszcze do niedawna uznawane było za efektywne z punktu widzenia optymalizacji. Wyszukiwarki internetowe szybko zdemaskowały jednak tę metodę i dziś nie przynosi już ona rezultatów. Nie oznacza to natomiast, że należy całkowicie rezygnować z tego typu działań. Warto skupić się jednak na jakości, a nie ilości pozyskiwanych w ten sposób linków. Tworzenie kilkuset nowych użytkowników, których obecność na forum sprowadzi się do jednego wpisu, zawierającego odnośnik do Twojej strony, zupełnie mija się z celem. Zamiast tego należy starannie wyselekcjonować te fora, których tematyka dotyczy obszaru działalności marki, do której chcesz linkować.
Ważne jest, aby pojawiały się one wysoko w rankingu wyszukiwania, a nowe posty były tam dodawane regularnie. Kolejny krok to stworzenie konta, którego użytkownik wniesie wartościowe treści, przydatne dla skupionej wokół forum społeczności. Link do Twojej strony może pojawić się bezpośrednio w jego postach lub w sygnaturze. Na tej samej zasadzie możesz pozyskiwać wartościowe linki poprzez umieszczanie rzetelnych komentarzy pod artykułami w branżowych witrynach oraz na blogach.
Kolejny sposób na pozyskiwanie linków to publikowanie artykułów eksperckich w portalach tematycznych oraz regionalnych. Dzięki temu adres Twojej strony domowej będzie widoczny dla internautów zainteresowanych branżą firmy lub mieszkających na obszarze jej działalności. Warsztat samochodowy może więc proponować stworzenie specjalistycznych tekstów zarówno portalom motoryzacyjnym, jak i stronom skupiającym lokalne społeczności. W drugim przypadku pozytywnym efektem ubocznym takich działań będzie budowa świadomości marki w regionie. Sam link może znaleźć się w tekście bądź w notce biograficznej autora. To niezwykle skuteczna metoda na pozyskanie wartościowych linków, pochodzą one bowiem z zaufanych stron, na ogół wysoko pozycjonowanych w wyszukiwarkach. Stworzeniem artykułu nie musisz zajmować się osobiście, wystarczy, że powierzysz to zadanie doświadczonemu copywriterowi, który przy użyciu specjalistycznego języka ubierze Twoje myśli w zgrabne zdania.
Tworzenie stron zapleczowych to działanie przynoszące bardzo dobre rezultaty dla polepszenia pozycji Twojej marki w rankingach wyszukiwarek. Polega ono na publikowaniu wysokiej jakości tekstów SEO z konkretnymi słowami kluczowymi, które służą jako anchor do linków, kierujących na Twoją stronę. Treści pojawiają się na estetycznych graficznie stronach, postawionych w zaufanych domenach. Poszczególne witryny zapleczowe nie są powiązane ze sobą, a jedynie z Twoim adresem www. Same treści mogą być zróżnicowane, najczęściej są to jednak teksty blogowe czy poradnikowe.
Ostatnia metoda link buildingu jest wykorzystywana rzadziej niż pozostałe z opisanych wcześniej sposobów, z uwagi na fakt, że obecność linku na danej stronie jest tu efektem działań prowadzonych poza rzeczywistością wirtualną. Mowa o obejmowaniu przez markę patronatu. Może on dotyczyć wydarzeń o charakterze lokalnym czy branżowych konferencji. W takim przypadku link pojawi się na stronie eventu. Innym pomysłem jest szeroko pojęty sponsoring. Może być on nakierowany na działalność wybranej fundacji lub organizacji pożytku publicznego. Dobrym przykładem jest tutaj ufundowanie książek tematycznych dla lokalnej biblioteki, która na swojej stronie zamieści podziękowania dla sponsora wraz z linkiem. Kolejna propozycja to sponsorowanie nagród w konkursach, w efekcie czego link pojawi się na stronach ich organizatorów.
Pozyskiwanie linków w ten sposób ma znaczenie przede wszystkim z perspektywy strategii pozycjonowania. Strony, na których będą się pojawiać, w większości nie są bowiem bezpośrednio związane z Twoją branżą. Podobnie jednak jak w przypadku artykułów eksperckich i tutaj jednym z owoców tych działań może być zwiększenie świadomości marki, gdyż zostanie ona zapamiętana w pozytywnym kontekście.