Jak wprowadzić sprzedaż międzynarodową w sklepie online i zadbać o SEO?
5 min
5 min
Na skróty
Sprzedaż międzynarodowa przez internet to szereg korzyści. Zyski ze sprzedaży za granicę mogą być kilkakrotnie większe, aniżeli sprzedaż na rynku lokalnym. Szczególnie wtedy, gdy oferuje się klientom produkty niszowe. Im większa liczba potencjalnych klientów, tym większe szanse na Ekspansja na inne kraje to również możliwości rozwoju i budowania wizerunku swojej marki na arenie międzynarodowej. Nie musisz prowadzić placówki stacjonarnej, wynajmować powierzchni magazynowej w innym państwie – to zmniejsza koszty prowadzenia działalności. Jak założyć międzynarodowy sklep online? W jaki sposób prowadzić efektywną sprzedaż na rynkach zagranicznych? Sprzedaż zagraniczna wiąże się jednak także z licznymi wyzwaniami. Dotyczą pozycjonowania, formy komunikacji i wielu innych kwestii.
Sprzedaż międzynarodowa przez internet to doskonały sposób na to, żeby znacząco zwiększyć zyski ze sprzedaży, jak również dać się poznać na rynku międzynarodowym. Popularność e-handlu, zwłaszcza w roku 2020, gdzie musieliśmy zmierzyć się z brakiem możliwości zakupów stacjonarnych, wciąż rośnie. Prowadząc sprzedaż w kraju warto więc rozważyć ekspansję na rynki zagraniczne. Tym bardziej, że w przypadku krajów Unii Europejskiej mamy możliwość działania w zakresie ujednoliconych przepisów unijnych, co zdecydowanie ułatwia sprzedaż międzynarodową przez internet. Międzynarodowy sklep online może okazać się świetnym pomysłem na dobrze prosperujący biznes. Znaczące zwiększenie obrotów w porównaniu do zysków z samej sprzedaży lokalnej na terenie jednego kraju notuje coraz więcej międzynarodowych biznesów. Prognozy dla rynku e-commerce są bardzo optymistyczne. Zarówno w kraju, jak i za granicą z zakupów on-line korzysta coraz więcej klientów. Idealny moment na to, aby działać na rynku międzynarodowym jest zawsze. Im szybciej się na to zdecydujesz, tym wcześniej będziesz osiągać zyski. Nie będą one jednak zauważalne wtedy, gdy nie zadbasz o odpowiednią promocję. Sprzedaż transgraniczna jest dzisiaj łatwiejsza niż kiedykolwiek – spójne przepisy Unii Europejskiej, sprawna logistyka, ujednolicone formy płatności i nowoczesne rozwiązania w e-commerce. Oczywiście ekspansja na zupełnie nowe rynki zawsze niesie ze sobą jakieś ryzyko, dlatego też należy odpowiednio zaplanować poszczególne działania. Strategia, pomoc profesjonalnej agencji marketingowej i znajomość przepisów – to ułatwi Ci rozpoczęcie profesjonalnej i efektywnej sprzedaży międzynarodowej. Przed rozpoczęciem takiej sprzedaży należy również przeprowadzić dokładne badania poszczególnych rynków i ewentualnych potrzeb klientów. W zależności od kraju wyniki takich analiz mogą się znacząco różnić.
Założenie międzynarodowego sklepu online nie jest wcale trudne, jak może się pozornie wydawać. Przed wejściem na rynki zagraniczne dobrze będzie szczegółowo zbadać konkurencję w poszczególnych państwach, w których chcesz działać. Poza weryfikacją rynku, kolejnym istotnym działaniem będzie przygotowanie techniczne samego sklepu. Aby międzynarodowy sklep online był dostępny dla klientów z innych krajów, najważniejszymi jego elementami będą: język i waluta. Oczywiście podstawowym językiem dla sklepu międzynarodowego będzie angielski, bo nim posługują się obywatele wielu krajów. Jeżeli wchodzisz na rynek niemiecki czy francuski, to przygotuj również takie wersje językowe. W przypadku rynku europejskiego jest spore ułatwienie w zakresie proponowanej waluty – wystarczy dodać opcję płatności w euro. Wtedy z zakupów z powodzeniem korzystać będą mogli wszyscy obywatele krajów Unii. Nie możesz też zapominać o dobraniu odpowiednich form płatności, w każdym państwie preferencje są różne. Część klientów chętnie zapłaci kartą, natomiast niektórzy wybiorą szybkie płatności. Daj klientom możliwość korzystania z płatność typu e-portfel – tutaj popularnym rozwiązaniem jest chociażby PayPal. Wygodna i szybka płatność to jeden z elementów, który wpłynie na to, czy klient kupi u ciebie towar i czy ostatecznie będzie zadowolony z dokonanej transakcji. Założenie międzynarodowego sklepu online wiąże się też z zapewnieniem konsumentowi wygodnej i co najważniejsze, szybkiej opcji dostawy. Czas w jakim dostarczony zostanie towar ma ogromny wpływ na to, czy klient jeszcze wróci do twojego sklepu. Chyba nikt nie chciałby czekać na swój towar dwa tygodnie. Na szczęście mamy dzisiaj szeroki wybór wśród firm transportowych, które dostarczają towar za granicę. Z łatwością wysyłać możesz klientom paczki o różnych gabarytach, czy też większą ilość towaru na palecie. Przepływ towarów wewnątrz Unii Europejskiej, jak również w obszarze Europejskiego Obszaru Gospodarczego jest dzisiaj niemalże bezproblemowy. Warto jednak ubezpieczyć przesyłki i pamiętać o większych kosztach każdej przesyłki. Niekiedy bardziej będzie opłacało się wynająć powierzchnię magazynową za granicą. Warto korzystać z platform sprzedażowych, które mają odpowiednie moduły umożliwiające prowadzenie sprzedaży mię
Każda sprzedaż przez internet podlega regulacjom prawnym. Planując sprzedaż międzynarodową musisz pamiętać o istotnych aspektach prawnych i księgowych, jakie będą obowiązywać w przypadku transakcji pomiędzy podmiotami w różnych krajach. E-handel w krajach Unii Europejskiej jest zdecydowanie prostszy, ponieważ działają tutaj przepisy prawne określone w unijnej dyrektywie konsumenckiej. Zgodnie z tymi przepisami, każdy sklep internetowy musi posiadać regulamin. W regulaminie przedstawiamy dokładne zasady zakupów oraz zwrotu towarów. Regulamin musi być przejrzysty i zrozumiały dla klientów. Podobnie jak moment zawarcia umowy kupna sprzedaży – klient musi wiedzieć, w którym dokładnie momencie taka umowa zostaje zawarta. Jeżeli Twój sklep internetowy będzie mieć kilka wersji językowych, to klient wybiera dowolny język. Jeżeli natomiast dla każdej lokalizacji przygotujesz osobną domenę, to klient musi wyrazić zgodę na przekierowanie. Nieco inaczej wygląda sprzedaż do krajów, które nie należą do UE. Tutaj przy wysyłce konieczna będzie odprawa celna – bez tego eksport towarów uznany zostanie za przemyt. Sprzedając poza kraje UE koniecznie zadbaj o proces związany ze zwrotem towarów przez klientów. Zwrot może być niejednokrotnie uznany jako import, dlatego warto odpowiednio się przygotować w tym zakresie. Dobrym rozwiązaniem jest wdrożenie tzw. procedury towarów powracających. Pozwala ona na powrót produktów, do kraju gdzie zostały kupione, bez konieczności uiszczania opłat celnych.
Prowadząc sprzedaż międzynarodową na terenie UE musisz też zarejestrować swój podmiot jako czynny podatnik VAT-UE. Taki obowiązek ma każdy podmiot, który dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia oraz dostawy towarów. Wymaga to wizyty we właściwym dla działalności Urzędzie Skarbowym.
Jeżeli posiadasz już sklep internetowy działający na terenie kraju, a planujesz rozpocząć sprzedaż międzynarodową przez internet, dobrym rozwiązaniem będzie rozbudowa istniejącej już strony. W jednym miejscu klient będzie miał możliwość wyboru dogodnego dla siebie języka. O czym należy pamiętać przy rozbudowie takiego sklepu? Oczywiście najważniejszy element to wersja językowa. Bardzo ważne jest tłumaczenie każdego tekstu na stronie, bo będzie mieć to wpływ na jej pozycjonowanie. W tekstach niezbędne jest wplatanie fraz kluczowych najczęściej pojawiających się w danym kraju. Kolejny element to waluta w jakiej użytkownicy dokonają płatności za towar oraz zintegrowanie sklepu z systemami płatności obowiązującymi w danych państwach. Wygoda płatności to bardzo ważny element w procesie zakupu towaru. Zadbaj również o to, aby każda wersja językowa sklepu posiadała swoją indywidualną domenę wskazującą na kraj, w którym obowiązuje. Rozbudowanie sklepu internetowego pod kątem sprzedaży zagranicznej to nie lada wyzwanie i warto je powierzyć specjalistom. Chodzi bowiem nie tylko o to, aby sklep gwarantował sprawną i efektywną sprzedaż. Każda wersja językowa musi zostać odpowiednio przygotowana pod pozycjonowanie w danym kraju, dlatego też optymalizację musi poprowadzić zespół profesjonalistów w tej dziedzinie.
O wiele łatwiej jest pozycjonować stronę w kilku krajach wtedy, gdy ma ona osobne domeny w każdym z krajów. Trudno tworzyć skuteczne SEO dla sklepu online, który w tej samej domenie ma jedynie różne wersje językowe. Zawsze możesz stworzyć przekierowania, które będą przenosiły użytkowników do stron zgodnie z ich lokalizacją. Takie samo przekierowanie możesz utworzyć bezpośrednio ze swojej strony internetowej (na przykład przy kliknięciu przez klienta w odpowiednią flagę). Zespołowi SEO o wiele łatwiej będzie pracować nad pozycjonowaniem kilku domen w różnych językach, niż nad jedną z uwzględnieniem słów kluczowych w kilku językach. Podczas pozycjonowania międzynarodowego musisz wziąć pod uwagę także content w innych językach. Jest on o wiele droższy i zazwyczaj wymaga zatrudnienia zewnętrznych copywriterów, którzy doskonale operują danym językiem. Pozycjonowanie międzynarodowe nie jest tanie, jednak po osiągnięciu celu można liczyć na ogromne korzyści.