Jak zacząć naukę pozycjonowania stron? Przewodnik dla początkujących
3 min
3 min
Na skróty
Odpowiednio zorganizowana nauka pozycjonowania stron internetowych pozwala konsekwentnie zwiększać skuteczność podejmowanych działań optymalizacyjnych. Oczywiście wymaga ona sporo czasu. Na szczęście dostępne są narzędzia, szkolenia i miejsca w internecie, które dają ogromne wsparcie także początkującym adeptom SEO (ang. Search Engine Optimization).
Jeżeli chcesz wiedzieć, jak się nauczyć pozycjonowania stron, poznaj narzędzia, takie jak: Google Search Console, Google Analytics, Screaming Frog, Planer Słów Kluczowych Google, SEMSTORM i SENUTO, Ahrefs i Majestic oraz Surfer SEO i Page Speed Insights.
To darmowe narzędzie od Google, które pomaga monitorować i optymalizować widoczność strony w wyszukiwarce. Funkcje obejmują analizę błędów, indeksowanie treści, monitorowanie linków przychodzących oraz zgłaszanie nowych stron lub treści do wyszukiwarki.
Darmowe narzędzie analityczne od Google, które umożliwia badanie zachowań użytkowników na stronie. Pozwala śledzić ruch, źródła odwiedzin, realizację celów oraz mierzyć efektywność działań SEO i wpływ na konwersję.
Zaawansowane narzędzie do technicznej analizy SEO, które skanuje stronę internetową. Pomaga wykryć problemy takie jak błędy indeksowania, duplikaty treści, braki w meta tagach oraz inne elementy wymagające poprawy.
Zdj. 1. Interfejs Screaming Frog
Źródło: własne
Narzędzie, które wspiera analizę potencjału słów kluczowych. Umożliwia sprawdzanie liczby wyszukiwań fraz, sezonowości oraz konkurencyjności. Takie możliwości ułatwiają planowanie strategii pozycjonowania.
Polskie narzędzia do analizy słów kluczowych oraz widoczności stron w wyszukiwarce. Umożliwiają one monitorowanie pozycji, identyfikację fraz z potencjałem oraz planowanie publikacji treści zgodnie z potrzebami SEO.
Zdj. 2. Wiele funkcji dostępnych w SEMSTORM
Źródło: https://app.semstorm.com/keywords
Zaawansowane narzędzia do analizy linków przychodzących. Umożliwiają badanie profilu linków strony, monitorowanie strategii linkowania konkurencji oraz identyfikację wartościowych źródeł odnośników.
Polskie narzędzie wspierające optymalizację treści. Pomaga analizować strony konkurencji, planować długość treści, strukturę nagłówków oraz nasycenie słowami kluczowymi, aby osiągnąć lepsze pozycje w wyszukiwarce.
Darmowe narzędzie od Google do analizy szybkości ładowania strony. Pozwala zidentyfikować elementy spowalniające witrynę oraz sugeruje rozwiązania, które poprawią wydajność i doświadczenia użytkowników.
Prowadzenie własnego bloga to także świetny sposób na praktyczną naukę SEO. Dzięki temu możesz testować różne narzędzia i strategie, takie jak optymalizacja treści, budowa linków czy poprawa szybkości ładowania witryny. Tworzenie bloga pozwala również analizować rezultaty działań, korzystając z narzędzi takich jak Google Analytics czy Ahrefs.
To doskonałe miejsce na eksperymenty, naukę na błędach i budowanie swojego doświadczenia w pozycjonowaniu. Dodatkowo blog może stać się Twoim portfolio, jeśli planujesz rozwijać karierę w SEO. Analizując pozycję strony internetowej i wpływ Twoich działań na jej widoczność, możesz wyciągnąć wiele wartościowych wniosków. Masz także możliwość przetestowania wyżej opisanych narzędzi na swoim blogu.
Istnieje w internecie sporo wartościowych materiałów szkoleniowych, dzięki którym możesz jeszcze szybciej zgłębić wiedzę i umiejętności niezbędne w SEO. W naszym kraju sporym uznaniem cieszy się na przykład kurs Grzegorza Strzelca dostępny na stronie papaseo.com.
Zdj. 3. Ceniony w naszym kraju kurs pozycjonowania stron internetowych od Grzegorza Strzelca
Źródło: https://papaseo.com/
Ogromna dawka wiedzy w postaci materiałów wideo dostępna jest także na YouTube. Zwłaszcza na zagranicznym YouTube. Przeglądając takie treści, miej jednak na uwadze regularne aktualizacje algorytmów Google. To, co działało parę lat temu, niekoniecznie dziś będzie skuteczne. Z tego powodu weryfikuj zarówno wiarygodność autorów, jak i daty publikacji filmów.
Zawodowy copywriter, pasjonat SEO, przedsiębiorca. Specjalizuje się w treściach dotyczących marketingu internetowego. Miłośnik nowinek technologicznych. Kiedy nie pracuje, latem rekreacyjnie biega, a zimą morsuje.