Na skróty
Jeśli chcesz, aby Twoja strona docierała do coraz większej liczby internautów, musi być na bieżąco optymalizowana oraz efektywnie reklamowana. To właśnie te działania generują zyski ze sprzedaży usług lub produktów. By były one zadowalające, muszą je poprzedzać pewne wydatki. Jak zatem rozsądnie inwestować w Google Ads oraz w pozycjonowanie? Już w tym momencie z pewnością domyślasz się, że odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna.
SEO, czyli optymalizacja stron pod kątem wyszukiwarek internetowych, obejmuje szereg różnych działań. Stanowią one solidną podstawę procesu pozycjonowania. Jednym z głównych obszarów zainteresowania specjalistów SEO są treści publikowane nie tylko pod Twoim adresem www, ale też na rozmaitych witrynach, które są z nim powiązane za pomocą linków. Zaplecze backlinków to jeden z elementów, które zasługują na szczególną uwagę. Ponadto, istotnym elementem jest content. Optymalizacja treści obejmuje ich logiczny układ, z podziałem na odpowiednio dobrane nagłówki oraz proporcjonalnie rozmieszczone słowa kluczowe. Oprócz tego wydatki na pozycjonowanie obejmą również doskonalenie struktury Twojej strony. Wszystko po to, by witryna była atrakcyjna i optymalna w odbiorze nie tylko dla odwiedzających ją internautów, lecz także dla samej wyszukiwarki. Wymiernym efektem działań SEO jest pozycja, jaką Twoja strona zajmuje w wynikach wyszukiwania dla danych fraz kluczowych.
Google Ads wyświetlane są nad organicznymi wynikami wyszukiwania oraz na stronach będących własnością Google czy należących do jego partnerów. Na etapie tworzenia kampanii wykorzystasz planner słów kluczowych, który jest niezwykle przydatnym narzędziem. Pomoże Ci on wybrać frazy, po wpisaniu których w wyszukiwarce pojawią się Twoje reklamy. Co więcej, ustalisz też konkretną grupę docelową, dla jakiej mają być widoczne. Określisz jej wiek, płeć, zainteresowania oraz miejsce zamieszkania. Wybierzesz także formę, jaką przyjmą reklamy. Może to być sam tekst, grafika lub wideo. Miejscem, do którego internauta trafi po kliknięciu Google Ads, będzie Twoja strona domowa lub wybrany produkt z Twojego sklepu internetowego. Płacisz za każdorazowe kliknięcie w reklamę. Ustalasz budżet i optymalizujesz na podstawie tego, jak wysoką konwersję osiągniesz.
W praktyce nie jest to jednak takie proste. Pamiętaj, że Twoi konkurenci ciągle depczą Ci po piętach. Prawdopodobnie ich kampanie reklamowe opierają się na podobnych parametrach. Obszerniejszą odpowiedź na pytanie o to, jak inwestować w Google Ads, otrzymasz w dalszej części tekstu.
Wiesz już jakie cele stawiają przed sobą specjaliści SEO oraz jakie są ich obszary zainteresowania. Na czym konkretnie polega jednak ich praca? Innymi słowy: za co dokładnie zapłacisz, jeśli zdecydujesz się skorzystać z ich usług?
Aby przygotować strategię optymalizacji oraz oszacować wysokość wydatków na pozycjonowanie, potrzebny będzie audyt SEO. Jego celem jest przeanalizowanie wyjściowego stanu Twojej strony. Kolejny krok to ustalenie słów kluczowych, wraz z ich long-tailami. Na tym etapie do pracy przystąpi zespół copywriterów, którzy stworzą z ich użyciem unikalne treści na Twoją witrynę oraz na strony z nią powiązane. Pozytywne wyniki tych działań zauważysz w postaci przyrostu odwiedzin Twojego adresu www lub większej liczby zamówień w Twoim sklepie online, jednak największym wyznacznikiem będzie coraz lepsza pozycja w Google. Pozycjonowanie to rywalizacja, a więc konieczne jest ciągłe dbanie o widoczność.
Wysokość wydatków na kampanie reklamowe Google Ads zależy od wielu czynników. Pierwszym z nich jest konkurencyjność słów kluczowych, na które stawiasz. Im większa liczba reklamodawców w nie inwestuje, tym wyższa cena. Kolejna kwestia to całościowy koszt, jaki chcesz ponieść z tytułu reklam. Możesz ustalić budżet dzienny lub wspólny, jeśli prowadzisz kilka kampanii. Pamiętaj, że tego typu inwestycje powinny się zwracać z dużym zyskiem. Na bieżąco musisz więc monitorować realne wyniki, osiągane przez Google Ads. Zwracaj uwagę nie na kliknięcia danej reklamy, ale na przykład na liczbę zamówień w Twoim sklepie, które są ich efektem. Jak słusznie się domyślasz, pierwsze kampanie będą miały na celu przede wszystkim przetestowanie potencjału konkretnych reklam. Stopniowo możesz zacząć żonglować budżetem i pozostałymi parametrami. Najrozsądniejszą decyzją będzie jednak zatrudnienie specjalisty Google Ads. Najlepsi z nich doskonale wiedzą, jak minimalizować koszty przy maksymalizacji zysków.
Po wyjaśnieniu wszystkich kwestii, dochodzimy do sedna sprawy. W idealnej sytuacji SEO jest podstawą strategii marketingowej, a Google Ads – wartościowym dodatkiem. W praktyce jednak w ten sposób przedstawiają się proporcje wydatków jedynie w niszowych obszarach. Jeżeli Twoja firma świadczy więc popularne usługi, jak montaż okien czy sprzedaż obuwia, budżet przeznaczony na reklamy w wyszukiwarce Google może być zbliżony do wydatków na pozycjonowanie. Przynajmniej do momentu, w którym poprzez pozycjonowanie zostanie zbudowana bardzo wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania.
Jeśli jednak dopiero stawiasz pierwsze kroki w biznesie i Twój budżet jest niewielki, pamiętaj o najważniejszej zasadzie. Wszystko zaczyna się od pozycjonowania. To na tym obszarze należy się więc skupić w pierwszej kolejności. Na reklamy przyjdzie czas, gdy Twoja strona lub sklep będą już odpowiednio zoptymalizowane. W Google Ads możesz inwestować część zysku, który wygenerują działania SEO, stopniowo zwiększając budżet kampanii.
Aby otrzymać sprecyzowaną, a zarazem rzetelną opinię dotyczącą proporcji, które powinieneś zachować w danym momencie, nawiąż z nami kontakt. Chętnie przedstawimy Ci naszą ofertę!