Aktualnie SEO to niezwykle ważna część marketingu internetowego. Strony znajdujące się wysoko w wyszukiwarkach generują ogromny ruch, a przy tym napędzają sprzedaż biznesów e-commerce. Chcesz samodzielnie wdrożyć zmiany na stronie pod pozycjonowanie? W takim razie musisz poznać podstawy SEO, dzięki którym będziesz działać prawidłowo oraz skutecznie.
Na skróty
Analiza błędów jako podstawa SEO
Wykorzystaj darmowe narzędzia, do których masz nieograniczony dostęp. To między innymi Google Search Console oraz Google Analytics. Dzięki nim z łatwością znajdziesz błędy oraz nieścisłości, negatywnie wpływające na Twoją stronę internetową. Spójrzmy dokładniej na Google Search Console – wystarczy przejść do poszczególnych zakładek w menu Indeks, Ulepszenia oraz Ręczne Działania, aby sprawdzić, czy witryna jest odpowiednia dla wyszukiwarki. Wszystkie błędy wskazane przez algorytm Google postaraj się jak najszybciej rozwiązać – to podstawa SEO, o której nie wolno Ci zapomnieć.
Dodatkowo wykorzystaj PageSpeed Insights, aby sprawdzić prędkość ładowania Twojej strony internetowej. To bardzo ważne, aby witryna nie zmuszała użytkownika do długiego oczekiwania. Witryny otwierające się powoli są nie tylko negatywnie postrzegane przez algorytmy wyszukiwarek, ale dodatkowo odrzucają użytkowników, którzy zniecierpliwieni klikają czerwony krzyżyk. Jeżeli Twoja strona internetowa uzyskała niezadowalający wyniki w teście PageSpeed Insights, musisz przeanalizować, co dokładnie odpowiada za jej spowolnienie. Jeżeli kompresja obrazów nie pomaga, problem leży gdzieś indziej. Niestety bardzo często naprawa takich błędów wykracza poza podstawy SEO. Osoby nieposiadające typowo technicznej wiedzy mogą nie poradzić sobie z optymalizacją na tym etapie. W takich przypadkach przydaje się pomoc specjalistów.
Podstawowe zmiany na stronie pod pozycjonowanie – optymalizacja
Jeżeli naprawisz wszystkie (lub te najpoważniejsze) błędy wskazane przez Google Search Console, czas na zmiany na stronie pod pozycjonowanie. Od czego zacząć? Najpierw potrzebujesz zestawienia konwertujących słów kluczowych – w oparciu o te frazy rozpoczniesz optymalizację. Podczas analizowania wielu różnych wariacji słów przydadzą Ci się narzędzia Senuto lub Ahrefs. Oczywiście ogólnie jest ich znacznie więcej, natomiast przedstawiając podstawy SEO, warto wspomnieć o tych dwóch. Do ich omówienia jeszcze dojdziemy, ale podczas dobierania fraz kluczowych, musisz zwrócić uwagę na kilka ważnych elementów. Przede wszystkim postaraj się wybrać takie słowa, które użytkownicy wyszukują, ale pamiętaj, że zdecydowanie trudniej wdrożyć zamiany na stronie pod pozycjonowanie dla popularnych (konkurencyjnych) wyrażeń. Jeżeli Twoja strona internetowa jest nowa i dopiero zaczynasz swoją przygodę z SEO, postaw na długi ogon (long-tail). Jak to zrobić? Postaraj się przygotować zestawienie fraz mało konkurencyjnych, złożonych, a zarazem często wyszukiwanych. Taka strategia wymaga czasu oraz zaangażowania, ale jest naprawdę skuteczna. To podstawa SEO, którą musisz znać. Prosty przykład – zamiast pozycjonować swój sklep pod frazę „meble biurowe”, możesz zastosować „nowoczesne meble do biura” lub „wygodne meble do domowego gabinetu”.
Następnie przejdź do bardzo prostej optymalizacji. Postaraj się użyć wybrane przez Ciebie słowa w tytułach podstron oraz znacznikach meta description. Dodatkowo mogą znajdować się w adresach URL oraz nagłówkach. Pamiętaj, że podstawą SEO jest przygotowywanie unikalnych treści, także tytułów oraz meta opisów. Nie kopiuj i nie używaj schematów. Postaraj się przygotować odrębny content dla każdej podstrony. Kolejnym etapem optymalizacji będzie przygotowanie przyjaznych adresów URL – usuń z nich niepotrzebne znaki, a poszczególne słowa oddzielaj znakiem „-”. Jeżeli nie wiesz, jakie frazy kluczowe wybrać dla własnej strony, wykorzystaj te dwa narzędzia.
Dzięki Senuto możesz skutecznie wprowadzać zmiany na stronie pod pozycjonowanie. Analiza domen oraz fraz wskaże Ci ilość wyszywań danej frazy w różnych okresach. Możesz także pobierać raporty ułatwiające pracę. Choć korzystanie z Senuto jest płatne, przygotowano atrakcyjny pakiet dla początkujących przedsiębiorców. Dodatkowo istnieje szansa skorzystania z darmowego okresu próbnego. To idealne narzędzie do analizy i dobierania fraz kluczowych.
Ahrefs
Ogólnie Ahrefs służy do analizy profilu linkowego danej domeny, ale narzędzie pozwala także zbadać różne słowa kluczowe. Darmowa wersja, choć nieco okrojona, jest całkiem przydatna. Za pomocą usługi Keyword Generator poznasz różne frazy oraz ilość ich wyszukiwań w skali miesiąca w danym kraju. Warto wypróbować darmową zawartość Ahrefs – istnieje także możliwość wykupienia krótkiego okresu próbnego w korzystnej cenie kilku dolarów. Jeżeli interesują Cię tylko i wyłącznie podstawy SEO, bezpłatna część narzędzia powinna być wystarczająca. Gdy zaczniesz rozwijać swoje umiejętności, zdecydowanie lepiej opłacić abonament, aby uzyskać dostęp do pełnej, nieograniczonej wersji.
Content marketing i SEO copywriting
Podstawą SEO jest wdrażanie słów kluczowych w tekstach oraz przygotowywanie wartościowego contentu. Pamiętaj, że wszystkie treści muszą być naprawdę dobre – algorytmy Google potrafią wychwycić śmieciową oraz skopiowaną zawartość. Przygotowane przez Ciebie frazy muszą znaleźć się w treści kilka razy, ale unikaj spamowania. Zmiany na stronie pod pozycjonowanie powinny być przemyślane i zgodne z wytycznymi wyszukiwarek, a nie wdrażane bezpodstawnie.
Content postaraj się przygotowywać pod wymagania użytkowników, a SEO niech będzie dodatkowym aspektem treści. Wówczas uda Ci się nie tylko zatrzymać odbiorcę na dłużej, zmniejszając współczynnik odrzuceń, ale dodatkowo algorytmy wyszukiwarki będą chętniej rekomendować Twoją stronę internetową.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.