Słowa kluczowe dla sklepu online – jak wybrać?
6 min
6 min
Na skróty
Analiza i dobór słów kluczowych to podstawa pozycjonowania sklepów online. Pominięcie tego kroku utrudnia użytkownikom znalezienie serwisu w wyszukiwarce, a w konsekwencji także oferowanych w nim produktów. Umiejętny wybór fraz kluczowych daje możliwość zwiększenia ruchu w internetowym sklepie, co przekłada się też na zwiększenie zysków. Jak to zrobić?
Analizę właściwych słów kluczowych należy zacząć od wyboru ich najważniejszych rodzajów. Te ściśle związane ze sklepami internetowymi dzieli się na 3 najważniejsze kategorie (choć jest ich więcej):
Frazy brandowe
Brandowe słowa kluczowe zwykle dotyczą unikalnej nazwy firmy. Łatwo można dopasować je do konkretnej strony www w Google. Tego typu frazy użytkownicy najczęściej wpisują w wyszukiwarce w momencie, gdy nie znają pełnego adresu witryny, ale dobrze wiedzą, gdzie chcą trafić.
Zwykle wyszukiwana w taki sposób strona pojawia się na pierwszym miejscu w wynikach Google. Jest to możliwe, gdy nazwa firmy jest unikalna i znajduje się ona w domenie. Problem pojawia się w sytuacji, kiedy nazwa brzmi bardzo podobnie do innej działalności. Należy wówczas przeprowadzić szersze działania na frazie brandowej, aby witryna rzeczywiście znalazła się na pierwszym miejscu w wynikach wyszukiwania.
Frazy ogólne
Ogólne frazy, czyli te używane bez sprecyzowanych oczekiwań odnośnie do wyników wyszukiwania, zazwyczaj składają się z 1-2 słów. Wydają się one bardzo wartościowe, jednak skupianie się na nich nie zawsze przynosi oczekiwany rezultat. Wynika to z tego, że konkurencja na pozycjonowanie za pomocą fraz ogólnych jest bardzo duża. Są one dobre przede wszystkim dla większych sklepów online.
Przykładową frazą ogólną jest ‘kurtka’. Użytkownik wie, że chce znaleźć dla siebie kurtkę, ale nie ma ściśle określonych wymagań ani tym bardziej nie myśli o konkretnym modelu. Ze względu na niewielką precyzyjność niektóre słowa kluczowe z tej grupy mają nawet kilkadziesiąt tysięcy wyszukiwań miesięcznie. Jednak skupianie się na nich często nie jest opłacalne. Dla mniejszych biznesów skuteczniejsze przeważnie okazują się frazy zaliczane do trzeciej kategorii, czyli long tail.
Frazy long tail
Słowa z długiego ogona wpisuje się w wyszukiwarce nieco rzadziej, ale są bardziej konkretne. Nierzadko konkurencja w tej grupie jest mniejsza, a same frazy są bardzo różnorodne. Zdobycie nawet kilkunastu słów long tail pozwala na znaczne zwiększenie ruchu na stronie. W dodatku wzrasta prawdopodobieństwo, że dzięki nim użytkownicy trafią właśnie do Twojego sklepu.
Warto stosować frazy z długiego ogona, zwłaszcza przy ograniczonym budżecie na działania z zakresu pozycjonowania. Zazwyczaj liczą one więcej niż dwa wyrazy, a więc świadczą o bardziej precyzyjnych potrzebach osób, które ich używają. Może to być np. hasło ‘ciepła kurtka trekkingowa’. Użytkownik wie, że chce kupić kurtkę, przedstawia swoje najważniejsze kryterium i określa jej przeznaczenie.
Pozycjonowanie sklepu online a frazy lokalne
Podczas poszukiwań właściwych słów kluczowych dla biznesu nie można zapomnieć o frazach lokalnych. Nie są wpisywane przez użytkowników tak często jak np. ogólne, ale odpowiednio dobrane mogą skutecznie zwiększyć ruch na stronie. Należy rozważyć zastosowanie lokalnych słów kluczowych w szczególności w przypadku biznesu mającego oddziały w różnych częściach kraju. Dobrym rozwiązaniem jest przygotowanie dla nich landing page z tożsamymi frazami. Nawiązując do wspomnianych wcześniej kurtek, byłoby to np. ‘kurtka Warszawa’ czy ‘kurtka Szczecin’.
Co prawda zastosowanie tego typu lokalnych słów kluczowych nie wpłynie znacząco na popularność całego serwisu, jednak istnieje duże prawdopodobieństwo, że ruch zwiększy się w danym oddziale stacjonarnym. Działania online z zakresu fraz lokalnych łączą się z działaniami offline, a to prowadzi do zwiększenia zysków, a więc głównego celu sklepu.
Do znalezienia i analizy fraz kluczowych można wykorzystać specjalne narzędzia online. Z ich pomocą przygotowanie listy słów oraz wytypowanie tych najbardziej skutecznych będzie znacznie łatwiejsze. Jakie narzędzia są najbardziej popularne?
Planer słów kluczowych Google
Google Keyword Planner, a więc planer słów kluczowych, jest powszechnie stosowanym narzędziem. Po wpisaniu konkretnej frazy wyświetla się lista prezentująca zbliżone formy wprowadzonego hasła. Warto dokładnie ją przeanalizować, gdyż niekiedy można na niej znaleźć wartościowe hasła pozwalające na skuteczne pozycjonowanie sklepu online. Jednocześnie należy mieć na uwadze, że Google Keyword Planner przydaje się głównie przy obserwowaniu trendów wyszukiwania (nie generuje wielu unikatowych fraz).
Semstorm
Semstorm to bardziej rozbudowane narzędzie, które początkującym użytkownikom może wydawać się zbyt skomplikowane. Jednak ma ono intuicyjny interfejs i korzystanie z niego szybko staje się proste. Dostępne są tutaj nie tylko proste funkcje, ale również bardziej zaawansowane. To np. podpowiedzi do konstruowania nazw plików, powiązane frazy kluczowe czy generator tematów, które użytkownicy najczęściej poruszają podczas korzystania z wyszukiwarki.
Senuto
Platforma Senuto gromadzi informacje dotyczące widoczności słów kluczowych i domen w Polsce. Daje ona możliwość nie tylko zaplanowania oraz wdrożenia odpowiedniej strategii pozycjonowania, ale i podglądania konkurencji. Senuto składa się z trzech podstawowych modułów: analiza widoczności, baza słów kluczowych i monitoring. W sekcji dotyczącej fraz znajduje się wiele istotnych danych dotyczących m.in. pozycji i jej zmiany, średniej miesięcznej liczby wyszukiwań czy historii dziennej i miesięcznej.
Answer The Public
Answer The Public to narzędzie do wizualnego wyszukiwania słów kluczowych. Przydaje się ono także podczas poszukiwania pomysłów na nowe tematy do publikacji na stronie, np. na blogu. Po wpisaniu w wyszukiwarce hasła wyświetlane są wyniki w postaci związanych z nim pytań.
Po wyborze rodzaju fraz kluczowych i ich wyszukaniu należy wybrać te najlepsze, a więc z największym potencjałem. Jak to zrobić? Pod uwagę trzeba wziąć kilka istotnych czynników.
Współczynnik wyszukiwania
Nawet jeśli określone słowo kluczowe można bez trudu wypozycjonować, jego wykorzystanie nie ma dużego sensu, gdy nie jest często wpisywane w Google. Współczynnik wyszukiwania to jeden z najistotniejszych punktów, który należy uwzględnić podczas doboru właściwych fraz dla sklepu online.
To, jak duża liczba wyszukiwań jest odpowiednia, to kwestia indywidualna. W dużej mierze jest to uzależnione od branży. W niektórych biznesach godne uwagi są głównie hasła wpisywane kilka tysięcy razy miesięcznie, a w innych zadowalającym wynikiem jest jedynie kilkaset zapytań. Trzeba pamiętać również o tym, że pewne słowa kluczowe są sezonowe, czyli najczęściej wyszukiwane w ściśle określonych miesiącach. Aby właściwie dobrać frazy dla sklepu internetowego, należy regularnie analizować rodzaj i liczbę zapytań użytkowników.
Konkurencyjność w wynikach wyszukiwania
Od konkurencyjności uzależnione jest to, jak dużo będzie kosztować wypozycjonowanie sklepu na daną frazę i jak długo potrwa ten proces. Aby to ocenić, potrzebne jest doświadczenie oraz wiedza z zakresu SEO. Są pewne czynniki wpływające na konkurencyjność słów kluczowych:
Intencje wyszukiwania
Według Google są cztery główne rodzaje intencji wyszukiwania fraz kluczowych:
W przypadku sklepu online należy skupić się na intencji zakupowej. Słowa kluczowe z tej grupy wyrażają chęć zakupu wskazanego produktu. Niemniej jednak warto zwrócić uwagę również na frazy z kategorii ‘chcę wiedzieć’, zwłaszcza przy chęci dodatkowej inwestycji w content marketing. To różnego rodzaju opinie, recenzje czy poradniki przedstawiające praktyczne informacje mogące skłonić do zakupu.
Po wytypowaniu najlepszych słów kluczowych dla sklepu internetowego należy je w odpowiedni sposób wykorzystać. Gdzie najlepiej umieścić frazy? Możliwości jest kilka.
Opis produktu
Opis produktu powinien przedstawiać jego najważniejsze cechy, zawierać konkrety i być chwytliwy. Wskazane są wypunktowania i pogrubienia. To nie tylko przyciąga uwagę użytkowników, ale i ułatwia szybkie skanowanie tekstu, aby znaleźć potrzebne informacje.
Każdy opis produktu ma być unikalny, gdyż kopiowanie treści źle wpływa na pozycjonowanie sklepu. To samo dotyczy też wykorzystania fraz kluczowych. Nie powinno być ich za dużo, gdyż wtedy opisy nie wyglądają naturalnie. Zalecane są słowa powiązane z branżą i oferowanymi produktami. Nie trzeba ograniczać się wyłącznie do fraz ogólnych jak np. ‘krem do twarzy’. Można dodać tu więcej szczegółów: ‘przeciwzmarszczkowy krem do twarzy Nivea’. Jeśli są to sprzęty elektroniczne, należy też dodać szczegółowe informacje na temat modelu. Opis produktu ma najmniejszy wpływ na SEO – zdecydowanie lepiej jest skupić się na treściach podstron kategorii.
Meta description produktu
Google generuje meta description automatycznie, jeśli nie zostanie wprowadzony. Jednak często robi to w sposób nie do końca poprawny. Obecnie meta description liczy ok. 150 znaków. Nie jest to bardzo dużo, ale nawet w tak krótkim opisie można umiejętnie zastosować słowa kluczowe, a jednocześnie zachęcić do zakupu, np.: ‘Sięgnij po najlepszy krem przeciwzmarszczkowy. Sprawdź naszą ofertę.’
Atrybut ALT
Atrybut ALT dotyczy zdjęć, ilustracji i innych elementów graficznych. Umieszczając w tym opisie słowo kluczowe, można poprawić pozycjonowanie strony sklepu w wyszukiwarce, także w dziale z grafikami. Jak to zrobić? Należy wybrać najważniejsze słowo kluczowe – takie, które informuje, co znajduje się na zdjęciu czy innym elemencie graficznym. Atrybuty ALT, podobnie jak same opisy produktów, powinny być unikalne.Ważne jest to, że alt musi zawsze jednocześnie oddawać to, co znajduje się na danej grafice.
Pozostałe sposoby
Słowa kluczowe dla sklepu online można umieścić też w kilku innych miejscach. Pozostałe możliwości to:
Dobrze przeprowadzona analiza słów kluczowych dla sklepu online ma pozytywny wpływ na jego funkcjonowanie i pozwala na uzyskanie wymiernych korzyści. Jednak warto pamiętać, że działania z tego zakresu wymagają dużo czasu, cierpliwości i precyzji. Dobór fraz kluczowych jest bezpośrednio związany ze wszystkimi innymi działaniami umożliwiającymi optymalizację SEO serwisu.
Ekspertka od contentu. Po ponad 10 latach pracy nad planowaniem i tworzeniem treści UX oraz SEO zdecydowała rozwijać się w kolejnej dziedzinie. Przeszła do działu SEO i od kilku miesięcy skutecznie poprawia pozycje w Google swoich klientów, każdego dnia zdobywa coraz więcej wiedzy oraz doświadczenia. Niezmiennie zafascynowana marketingiem online.