Wyróżnienie swojej strony w silnikach wyszukiwania, to jedno z najtańszych i najbardziej efektywnych rozwiązań, dla zapewnienia odpowiedniej jakości ruchu na naszej stronie. Badanie przeprowadzone przez serwis Brightedge.com, wykazało, że ponad połowa ruchu na wszystkich stronach internetowych pochodzi dziś z wyszukiwania organicznego. Zaistnienie w wyszukiwarce pozwala nam na ukazanie się w wynikach wyszukiwania osób, wstępnie zainteresowanych już daną frazą czy problemem. Z założenia więc większość osób trafiających na naszą stronę z za pośrednictwem wyszukiwarki, będzie wyrażać wstępne zainteresowanie zawartością naszej strony, co najprawdopodobniej przełoży się pozytywnie na wyniki. Co jednak, jeśli chcemy rozwijać swój biznes wyłącznie wśród bliskiej społeczności ? Czy warto stosować pozycjonowanie lokalne ? Komu się będzie to opłacać ?
Na skróty
Istota lokalnego pozycjonowania
Stosowanie SEO lokalnego, w dużej mierze polega na skupieniu się na zawartości naszej strony. Stosowane przez nas frazy kluczowe powinny zawierać w sobie nazwę dzielnicy, nazwy lub rejonu, w którym chcemy wypromować naszą stronę. Działanie to wynika z prostej logiki, wyszukujących. Jeśli na przykład chcielibyśmy znaleźć wypożyczalnie pojazdów. Nie wpiszemy w Google “wypożyczalnia pojazdów”. Zastosujemy bardziej rozbudowaną frazę, wskazującą na miejsce, w którym chcemy znaleźć wypożyczalnie. W tym wypadku, wyszukiwana przez nas fraza to “wypożyczalnia pojazdów Szczecin”. Poza tym małym szczegółem optymalizacja słów kluczowych pod SEO nie różni się specjalnie od standardowej. Pozycjonując swoją stronę lokalnie, warto również zadbać o pozyskanie linków z innych regionalnych stron, a także o dobre opinie wśród tzw “lokalnych przewodników”, będących wolontariuszami, zaufanymi przez Google oraz jego użytkowników Przed zastosowaniem optymalizacji lokalnej powinniśmy się zastanowić, po co nam pozycjonowanie lokalne i czy na pewno powinniśmy się na nie zdecydować.
Potencjał i specyfika witryny internetowej, rodzaj działalności, profil docelowych odbiorców, budżet – to tylko część czynników, które wpływają na to, jak będzie wyglądała strategia pozycjonowania w danym przypadku. Jedną z głównych decyzji, na którą warto zwrócić uwagę, jest wybór między pozycjonowaniem lokalnym a globalnym. Dotyczy on podstawowych założeń – tego, jak ma wyświetlać się witryna w wyszukiwarce, czyją uwagę ma przyciągać, w jaki sposób ma być pomocna etc. Aby znaleźć najlepsze rozwiązanie, warto najpierw dokładnie przeanalizować, co to jest pozycjonowanie lokalne, jak działa w porównaniu z globalnym oraz w jakim przypadku i dlaczego dobrze je wykorzystać.
Zacznijmy od podstaw, czyli definicji obu pojęć. Pozycjonowanie globalne, jak wskazuje już sama nazwa, przeznaczone jest dla tych form e-biznesu, które mają szansę na krajowy, a nawet międzynarodowy sukces, rywalizację z największymi firmami w branży. Chodzi więc o zwiększenie widoczności danej strony w globalnych wynikach wyszukiwania, pozycjonowanie na bardziej uniwersalne, silnie konkurencyjne frazy kluczowe. Jest to oczywiście kosztowny i skomplikowany proces, ponieważ wymaga nie tylko bogatego doświadczenia i szerokiej wiedzy specjalisty SEO, ale również profesjonalnych umiejętności oraz ogromnego zaangażowania, które są w stanie zapewnić zwrot z tak poważnej inwestycji. Co to jest pozycjonowanie lokalne? W tym przypadku mamy do czynienia z takimi działaniami SEO, które zapewnią widoczność witryny w odpowiedzi na zapytania z frazami kluczowymi związanymi stricte z danym regionem, miastem czy dzielnicą. Jest to świetna opcja dla tych firm, które promują swoją działalność w sieci, prowadząc biznes lokalny i chcą pozyskać klientów ze swojej bliższej lub dalszej okolicy. Łatwiej znaleźć w ten sposób swoją niszę, przebić się i efektywnie pokonywać konkurencyjne firmy.
Komu opłaca się stosowanie pozycjonowania lokalnego?
Pozycjonowanie lokalne to przede wszystkim strategia dla małych i średnich przedsiębiorstw. Próbując wypozycjonować naszą stronę w danym obszarze, przede wszystkim uzyskujemy szybsze efekty, poniesione mniejszym nakładem kosztów na kampanię. Konkurencja dla lokalnego SEO jest niewielka, w porównaniu z próbą zaistnienia w wyszukiwarce na światową skalę. Lokalne wykorzystanie SEO jest więc jednoznaczne z szybszym zwrotem z inwestycji, a jego zasadniczo jedyną wadą jest fakt, iż utrudni nam ono wypromowanie się przed większą publikę. Z pozycjonowania lokalnego powinno się więc korzystać w wypadku prowadzenia lokalnie umiejscowionego biznesu, który zamierza dotrzeć przede wszystkim do osób ze swojego miasta, bądź regionu. Jest to szczególnie dobre rozwiązanie dla firm świadczących usługi off-line takich jak restauracje, salony fryzjerskie, specjalistyczne sklepy, serwisy, kina czy teatry. Z lokalnego SEO nie powinny natomiast korzystać natomiast duże firmy, korporacje, instytucje o zasięgu krajowym oraz firmy świadczące swoje usługi na większą skalę. Duże przedsiębiorstwa mają o wiele większą szansę na zaistnienie w lokalnych wynikach wyszukiwania. Czyniąc tak jednak, nieumyślnie nakładają nad swoją głowę sufit i ograniczają swoje zasięgi na inne rynki, a tym samym na nowych klientów.
Komu opłaca się pozycjonowanie lokalne? To strategia marketingu internetowego odpowiednia dla:
firm transportowych,
firm budowlanych,
firm usługowych z praktycznie każdej branży,
gastronomii i restauracji,
hoteli,
zakładów mechanicznych,
lekarzy,
prawników,
centrów medycznych,
geodetów.
Czy potrzebujesz pozycjonowania lokalnego?
Wiedząc, co to jest pozycjonowanie lokalne, bardzo łatwo można ocenić, czy jest to rozwiązanie przydatne dla konkretnej formy działalności. Jeśli prowadzisz małą lub średnią firmę, która działa stacjonarnie, świadczy usługi wyłącznie w wybranym województwie, powiecie lub mieście, absolutnie nie planujesz ekspansji na zagraniczne rynki, chcesz dotrzeć do precyzyjnie określonych odbiorców – warto bliżej przyjrzeć się ofertom lokalnego SEO. Firma budowlana, salon fryzjerski, gabinet kosmetyczny, pensjonat czy restauracja – to właśnie tego typu biznesy są w stanie skutecznie zwiększyć swoją rozpoznawalność w sieci i poszerzyć grono potencjalnych klientów, pozycjonując się na frazy lokalne, takie jak „fryzjer Poznań”, „pensjonat w górach”, „profesjonalna kosmetyczka w Krakowie” etc. Stąd też, w naturalny sposób, głównie chodzi tu o branżę turystyczną, gastronomiczną, branżę beauty, mechanikę samochodową etc., które często wyszukiwane są poprzez Google Maps i zapytania lokalne.
Kiedy nie ma sensu, abyś angażował się w taki rodzaj pozycjonowania? Jeżeli prowadzisz prężnie rozwijający się sklep internetowy, oferujesz produkty cyfrowe, doradztwo online, chcesz szukać swoich szans na zagranicznych rynkach itp., lepiej skupić się na podejściu globalnym.
Czy warto pozycjonować lokalnie?
Lokalne SEO warto stosować, głównie ze względu na możliwość zaistnienia w Google Maps. Usługi, która nie tylko umiejscowi nas w konkretnym miejscu na mapie, ale także wskaże drogę do naszej lokacji wszystkim zainteresowanym. Niezależnie od tego, czy są to mieszkańcy danej miejscowości, czy przyjezdni, znajdujący się obecnie w potrzebie. Istniejąc na wirtualnej mapie, znajdziemy się również na wielu nawigacjach, a nasze usługi będą indeksowane w mapach także w innych językach, tak aby obcokrajowcy, również mogli z nich skorzystać. Nasza strona posiada też dużo większe szanse na znalezienie się i długotrwałe utrzymanie w pierwszych wynikach wyszukiwania.
Lokalne zastosowanie SEO pozwoli nam również znaleźć się na tzw. wizytówce, miejscu znajdujących się po prawej stronie od wyświetlanych wyników, w którym wyświetlane jest kilka wybranych przez nas zdjęć, krótki opis, godziny otwarcia, linki do social mediów, dane kontaktowe, oraz opinie pozostawiane przez klientów. Takowa wizytówka zajmuje dość dużo miejsca na stronie wyszukiwarki i bardzo trudno jest przejść obok niej w sposób obojętny. Lokalne SEO może zaoszczędzić nam sporo pieniędzy i lepiej informować obecnych konsumentów. Warto rozważyć wdrożenie pozycjonowania lokalnego, w połączeniu z odpowiednim prowadzeniem social mediów. Obecność na wielu kanałach komunikacji jest w dzisiejszym świecie kluczowa, gdyż szybko pojawiająca się i znikająca informacja, musi zostać powtórzona wiele razy, zanim zakorzeni się w świadomości odbiorcy. Warto więc być obecnym na możliwie jak największej liczbie portali i witryn. Ponadto nasze konto na Facebooku, Linkedinie czy Twitterze, bywa często pozycjonowanie w wyszukiwarce dużo sprawniej niż sama strona, ze względu na duży autorytet komercyjnych serwisów społecznościowych.
Co najpierw – pozycjonowanie ogólnopolskie czy lokalne?
Istnieją także takie rodzaje działalności biznesowej, które czerpią z obu rozwiązań. Pozycjonowanie globalne łączy się z pozycjonowaniem lokalnym – czym jest to w praktyce? A raczej – na czym polega taka kombinacja SEO? Sięga się po nią wyłącznie wtedy, gdy mamy do czynienia ze swego rodzaju podwójnym potencjałem, tzn. dana firma ma szansę na pozyskiwanie licznych klientów w określonym regionie, ale też nic nie stoi na przeszkodzie, aby odniosła np. ogólnopolski sukces. Może to być np. przedsiębiorstwo z branży e-commerce, które pozwala na zakupy stacjonarne, a także oferuje sprzedaż wysyłkową. Zróżnicowani klienci, większy zasięg, maksymalizacja dochodów – to główne profity takiego połączenia. Od czego zacząć – od pozycjonowanie ogólnopolskiego czy lokalnego? Wszystko zależy od aktualnej sytuacji biznesowej konkretnej firmy, tego, na jakim etapie rozwoju jest obecnie, na ile ma wyrobioną oraz rozpoznawalną markę, jakie są aktualne możliwości budżetowe etc. Z pewnością łatwiej i szybciej można zdobyć widoczność w sieci, decydując się na działania z obszaru lokalnego SEO, dlatego też niewielkie firmy, które dopiero wkraczają do branży i mają ograniczone możliwości, powinny sprawdzić się najpierw w tym zakresie. Gdy mamy do czynienia ze stabilną pozycją na rynku, dobrą opinią w sieci, pozytywnymi recenzjami zadowolonych klientów itp., tworzy się przestrzeń do dalszych, bardziej wymagających działań pozycjonujących o zasięgu ogólnopolskim, a później być może i międzynarodowym.
Pozycjonowanie lokalne – ile czasu zajmuje i jak się je przeprowadza?
Po precyzyjnej analizie strony internetowej, określeniu celów i perspektyw biznesowych, dokładnym zbadaniu, co to jest pozycjonowanie lokalne oraz globalne, przychodzi czas na wdrożenie konkretnej strategii. Jeśli rozpoczyna się od działań SEO dotyczących wybranego regionu proces, należy wziąć pod uwagę m.in.:
Optymalizację witryny pod urządzenia mobilne – popularność i skuteczność pozycjonowania lokalnego wynikają m.in. z faktu, iż coraz więcej użytkowników przegląda Internet, korzystając z urządzeń mobilnych, dlatego tak ważne jest to, aby witryna bezbłędnie wyświetlała się i działała nie tylko wtedy, gdy potencjalny klient korzysta z komputera, ale także ze smartfona czy tabletu.
Tworzenie i praca nad wizytówką Google Moja Firma – to konieczny, podstawowy element strategii pozycjonowania, jeśli jej celem ma być wyświetlenie firmy ma mapach Google. Chodzi nie tylko e utworzeniu i weryfikację wizytówki, podanie podstawowych danych (nazwa, adres siedziby, adres strony internetowej, obsługiwany obszar etc.), ale i wykorzystanie bardziej zaawansowanych funkcji (jak np. dodanie zdjęć, filmów, wskazówek dojazdu, kategorii produktów itp.).
Opinie, recenzje i komentarze użytkowników – mają kluczowe znaczenie dla większości potencjalnych klientów. Chodzi nie tylko o liczbę opinii, ich treść, statystyki w skali, ale także o odpowiedzi firmy na te negatywne, komentowanie wątpliwości, doradzanie etc. Innymi słowy, liczy się pozytywny wizerunek marki i jakość komunikacji z klientami.
Linki zewnętrzne ze stron o lokalnym zasięgu – SEO to nie tylko optymalizacja witryny, ale także link building, dlatego warto pamiętać o wykorzystaniu lokalnych stron oraz serwisów o wysokim autorytecie, które chętnie i licznie odwiedzają docelowi odbiorcy firmy.
Jako agencja SEO Semcore w zakresie pozycjonowania lokalnego oferujemy:
FAQ dotyczące tego, komu opłaca się pozycjonować lokalnie
Jakie firmy mogą skorzystać z pozycjonowania lokalnego?
Na pozycjonowanie lokalne mogą zdecydować się firmy świadczące usługi oraz sprzedaż stacjonarnie. W ten sposób potencjalni klienci znajdą stronę internetową online, z której mogą dowiedzieć się o lokalizacji biznesu, cenach, czy numerze kontaktowym.
Ile trwa pozycjonowanie lokalne?
SEO jest strategią długofalową. Efekty pozycjonowania lokalnego zwykle pojawiają się po kilku miesiącach.