Pozycjonowanie

Linkowanie zewnętrzne – Poradnik pozycjonowania (SEO)

7 min czytania
Linkowanie zewnętrzne – Poradnik pozycjonowania (SEO)

Linkowanie zewnętrzne (tzw. external linking) to nieodłączny element pozycjonowania wspierający wartość strony w organicznych wynikach (tzw. SERP-ach). Od wprowadzenia Google Penguin Update w 2012 r. ważna jest przede wszystkim jakość linków wychodzących, a co za tym idzie – warto korzystać przede wszystkim z portali lub serwisów wyróżniających wysokim wskaźnikiem trust flow (spamowe zaplecza, Systemy Wymiany Linków i budżetowe katalogi odchodzą powoli w niepamięć). W dzisiejszym artykule przedstawimy, co to jest linkowanie zewnętrzne. Wyjaśnimy, na czym polega i dlaczego warto stosować external linking! Zapraszamy do lektury.

Linkowanie zewnętrzne – Poradnik pozycjonowania (SEO)

Co to jest linkowanie zewnętrzne?

Linkowanie zewnętrzne jest procesem wdrażanym przez specjalistów ds. SEO w celu zdobywania odnośników z innych serwisów lub portali. Strategia ta obejmuje działania off-page SEO i według nas jest jednym z najważniejszych elementów wpływających na pozycjonowanie strony.

Linkowanie zewnętrzne – Poradnik pozycjonowania (SEO)

Zdj 1. Linkowanie zewnętrzne – definicja i przykłady.

Źródło: Moz.

Na czym polega linkowanie zewnętrzne i dlaczego warto umieszczać linki zewnętrzne?

Linkowanie zewnętrzne polega na pozyskiwaniu odnośników wychodzących (najczęściej z anchorem follow) w celu zwiększenia wartości witryny zarówno z punktu widzenia użytkowników, jak i robotów Google’a.

Rozwiązanie to niesie za sobą wiele zalet, ponieważ poprawne wdrożenie tzw. external linkingu pozwala kompleksowo wyczerpać temat, wzmocnić ranking Twojej witryny w SERP-ach (z ang. Search Engine Results Page) oraz podnieść wartość domeny pod kątem UX (z ang. User Experience), czyli wrażeń, jakie wynoszą użytkownicy pod kątem korzystania z wybranego serwisu.

Zapamiętaj!
Kupowanie linków to Black Hat SEO. Aby pozyskać linki w naturalny sposób, można m.in. tworzyć wpisy gościnne, opracowywać wartościowe case study lub kreować atrakcyjne virale.

Zobacz: Joomla czy WordPress? Co wybrać?

Czy linki to wszystko?

Kiedyś eksperci SEO koncentrowali się na kilku kluczowych kryteriach rankingu. Dlatego w sieci można było znaleźć mnóstwo stron zapchanych słowami kluczowymi, które ani dobrze nie wyglądały, ani nie służyły odbiorcom. Z biegiem lat na pozycjonowanie zaczęły wpływać również inne czynniki, takie jak: łatwość obsługi na urządzeniach mobilnych, szybkość ładowania witryny, bezpieczna domena (https), intuicyjność, linkowanie. Dlatego zajęcie i utrzymanie wysokiej pozycji w rankingu wyszukiwania wymaga więcej czasu. Warto więc nawiązać współpracą z doświadczoną agencją SEO.

Linki a popularność witryny

Linki zewnętrzne odzwierciedlają wartość naszej strony dla wyszukiwarek. Pozostają kluczowym czynnikiem w rankingu bezpłatnych wyników wyszukiwania. Im więcej domen wysokiej jakości prowadzi do Twojej witryny, tym lepiej. W ten sposób pokazujesz Google, że strona jest merytoryczna, interesująca i godna zaufania (w końcu linkują do Ciebie zaufane serwisy z historią). Czy istnieje związek między linkami a popularnością witryny? Budowanie linków jest jednym z najważniejszych czynników wpływających na rozwój Twojej witryny i wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania. Nie jest to proste, warto skorzystać z pomocy doświadczonej agencji. Nie wystarczy kierować się zasadą “im więcej linków, tym lepiej”. Google korzysta z zaawansowanej technologii, dzięki czemu weryfikuje wszystkie linki. Zwraca uwagę na jakość strony internetowej, na której opublikowany został link  zwrotny do Twojej witryny. Sprawdza również powiązanie między dwiema witrynami. Nie umieszczaj więc linku na nieodwiedzanej stronie internetowej. W przeciwnym razie pogorszysz sytuację, warto więc o nie zadbać.

Zobacz  Pozycjonowanie sklepów – możliwości różnych CMS-ów

Zobacz: Pozycjonowanie na ogólne frazy – czy warto?

Pomimo złożonych i ciągle zmieniających się algorytmów Google, link building nadal odgrywa niezwykle ważną rolę. Dlatego tak trudne jest wybranie odpowiednich miejsc, na których można umieścić linki do strony. Przede wszystkim trzeba wiedzieć, w jaki sposób szukać witryn, które mogą podlinkować do Twojej strony. Ponadto należy też zweryfikować każdą z tych stron, nie tylko pod względem zawartości, ale też historii domeny, bezpieczeństwa, ruchu na niej i wielu innych. Jeśli chcesz zająć się samodzielnie pozycjonowaniem zewnętrznym, ale nie masz narzędzi, doświadczenia i wiedzy, to możesz sobie tylko zaszkodzić. 

Jest mnóstwo przypadków, w których ktoś pogorszył pozycję strony, na przykład decydując się na umieszczanie linków na stronach, które były oznaczane przez Google jako szkodliwe. Takie działanie może zmienić pozycję w Google, ale tylko w dół. Dlatego najlepiej będzie, jeśli oddasz pozycjonowanie swojej strony w ręce specjalistów. Zaoszczędzisz czas, nerwy, a przede wszystkim nie popełnisz błędów, których odkręcanie będzie Cię kosztować dużo więcej, niż zdanie się na agencję od samego początku. Chcesz efektów i zysków? Skontaktuj się z nami! 

Jakie są rodzaje linków zewnętrznych? Link building w praktyce!

Linki zewnętrzne klasyfikujemy na 3 główne rodzaje – linki follow, nofollow oraz linki sponsorowane.

  1. Linki follow

Wskazują robotom Google, aby uwzględniły dany anchor podczas wartościowania strony. Są domyślnymi odnośnikami.

  1. Linki nofollow

Podpowiadają crawlerom, aby nie przekazywały potencjału i wartości SEO z jednej domeny na drugą. Należy to ustawić samodzielnie – wówczas Google nie uzna konkretnego linku jako element rankingowy.

  1. Linki sponsorowane

Inaczej link „sponsored”. Implementuje się go najczęściej w artykułach sponsorowanych.

Linkowanie zewnętrzne – Poradnik pozycjonowania (SEO)

Zdj 2. Link sponsorowany w artykule sponsorowanym Forbes.

Źródło: Forbes.

Jak skutecznie pozyskiwać linki zewnętrzne w naturalny sposób, zgodny z zasadami White Hat SEO?

Istnieje wiele sposobów na skuteczne pozyskiwanie linków zewnętrznych zgodne z zasadami WHS (z ang. White Hat SEO). Według ekspertów Semcore warto przede wszystkim zaangażować się w wymianę wpisów gościnnych, współpracę redakcyjną oraz udzielanie wypowiedzi do artykułów z branżowej prasy.

Zobacz  Jak wdrożyć APM i wpłynąć tym na SEO?

Rzetelnymi metodami na zwiększanie wartości strony poprzez external linking są także case study, opracowywanie własnych zaplecz oraz relinkowanie (tzw. analiza backlinków). Warto również umieszczać odnośniki na listach firm (generują spory ruch), wartościowych forach i stronach lokalnych. Zatem, jak skutecznie pozyskiwać linki zewnętrzne w naturalny sposób, zgodny z zasadami White Hat SEO?

  1. Wymiana wpisów gościnnych

Wymiana wpisów gościnnych pomiędzy twórcami zwiększa naturalny profil linków. Jest praktykowana w celu zdobycia dodatkowych, odnośników follow wyłącznie za opracowanie artykułu na innego bloga. Dobrym sposobem na naturalne wkomponowanie anchora jest napisanie pod artykułem: „W stworzeniu dzisiejszego wpisu pomógł…” i podlinkowanie nazwy autora.

  1. Współpraca redakcyjna

Jako doświadczona agencja SEO polecamy to rozwiązanie. Współpracując z naszymi klientami, bardzo często nawiązujemy stałe współprace z branżowymi portalami w celu edukowania nowej grupy potencjalnych klientów. Dzięki temu nie tylko zwiększamy szanse na konwersję zakupową, ale także dywersyfikujemy naturalny profil linków.

  1. Komentarze do artykułów prasowych

Znakomity sposób na zbudowanie autorytetu – szczególnie dla osób specjalizujących się w danej dziedzinie. Dzięki temu możemy pozyskać wysokiej jakości odnośnik z anchorem follow przykładowo do nazwy naszej firmy. Komentarze do artykułów prasowych wzbudzają także zaufanie wśród internautów.

Sprawdź teraz: Czy linki zewnętrzne wpływają na popularność witryny?

  1. Case study

Jedna z najlepszych i aktualnie najbardziej wartościowych metod pozyskiwania odnośników zewnętrznych. Jeśli Twoja firma odniosła sukces z danym klientem i możesz to dokładnie udokumentować – stwórz wartościowe case study. Podlinkujesz klienta, a on udostępni opracowaną publikacje na swojej stronie, umieszczając odnośnik do Twojego serwisu.

Linkowanie zewnętrzne – Poradnik pozycjonowania (SEO)

Zdj 3. Case study z linkami zewnętrznymi do klienta.

Źródło: Loop Club.

  1. Własne zaplecza

SEO (z ang. Search Engine Optimization) polega również na inwestowaniu… we własne zaplecza – pozwalające zbudować naturalny profil linków wychodzących. W tym przypadku chodzi o stworzenie strony, która oferuje odwiedzającym wyłącznie atrakcyjny wizualnie, ciekawy oraz wartościowy content.

Jakie korzyści oferują zaplecza SEO?

  • zwiększają rentowność pozycjonowania;
  • przyczyniają się do wzrostu popularności Twojego brandu;
  • poprawiają konwersję zakupową.

Warto również wspomnieć, iż utworzenie wartościowego zaplecza SEO pozwala zaoszczędzić na kupowaniu odnośników. Dzięki temu nie musimy pozyskiwać linków z każdej branżowej witryny – wystarczy, że zadbamy o jakość naszego zaplecza oraz przykładowo wymianę wpisów gościnnych i współpracę redakcyjną (sprawdza się to przede wszystkim w średnio-budżetowych projektach).

  1. Analiza backlinków

Obsługując naszych klientów pod kątem SXO (z ang. Search Experience Optimization) stawiamy w głównej mierze na analizę backlinków, czyli tzw. relinkowanie. Jak to wygląda w praktyce? Otóż wykorzystując specjalistyczne narzędzia, sprawdzamy odnośniki, którymi dysponuje konkurencja. Dzięki temu możemy pozyskać linki z identycznych serwisów, a stronę naszego klienta wzbogacić o nowe, niestosowane przez konkurencję linki.

Zobacz  Trendy SEO - najważniejsze informacje

Linkowanie zewnętrzne – Poradnik pozycjonowania (SEO)

Zdj 4. Analiza backlinków Semcore.

Źródło: Ahrefs Backlink Checker.

  1. Umieszczanie odnośników na listach firm

Listy firm, czyli przykładowo panoramafirm.pl. Umieszczając tam link wychodzący do wybranej strony, ułatwiamy internautom poruszanie się po Internecie. Wpływamy na doświadczane przez nich wrażenia i pozwalamy, żeby przeszli na konkretną stronę firmową jednym kliknięciem, dywersyfikując przy tym naturalny profil odnośników.

  1. Wartościowe fora

Umieszczanie komentarzy na forach internetowych z linkiem follow powoli przechodzi do „lamusa” z prostego powodu – większość serwisów tego typu jest maksymalnie zaspamowanych, a crawlery nie widzą w nich żadnej wartości.

Zobacz: Outsourcing SEO – czy warto zlecać pozycjonowanie?

Z doświadczenia możemy stwierdzić, że istnieją jednak fora wysokiej jakości z większością rzeczywistych dyskusji bez linków. Jeśli znajdziemy takie miejsca w sieci, powinniśmy to wykorzystać. Pamiętajmy, aby konto, z którego dodajemy tzw. komentarze sponsorowane, miało minimum kilka tygodni i chociaż kilkadziesiąt rzetelnych wpisów, pod którymi można odnotować realny ruch.

  1. Strony lokalne

Metoda przydatna zarówno w pozycjonowaniu ogólnym, jak i lokalnym. Polega na kontaktowaniu się z serwisami reprezentującymi dane miasto, które wspomniały o Twojej firmie w celu umieszczenia odnośnika dofollow.

Co to jest linkowanie zewnętrzne – na czym polega i dlaczego warto stosować external linking? Podsumowanie

Linkowanie zewnętrzne jest kluczowym elementem pozycjonowania. Wartościuje stronę nie tylko z punktu widzenia robotów Google’a, ale także użytkowników, poprawiając aspekt UX ważny pod kątem SEO. External linking zwiększa także bezpośredni ruch w witrynie, a co więcej – poprawia trafność fraz kluczowych. Warto jednak zadbać, aby odnośniki zewnętrzne pozyskiwać naturalnie, odchodząc od nielegalnych praktyk BHS (z ang. Black Hat SEO). Reasumując, odnośniki powinny być zróżnicowane, jakościowe i pochodzić wyłącznie z wartościowych źródeł.

FAQ – najczęstsze pytania i odpowiedzi

Jakie są najczęstsze pytania i odpowiedzi w tematyce linkowania wewnętrznego i zewnętrznego?

Skąd najlepiej pozyskiwać linki?

Linki najlepiej pozyskiwać ze współprac redakcyjnych, wartościowych case study oraz komentarzy do artykułów prasowych. Warto również zastanowić się nad opracowaniem własnego zaplecza do linkowania oraz analizą backlinków (jeden z najbardziej cenionych sposobów).

Jakie narzędzia wykorzystać do sprawdzenia linków zewnętrznych i wewnętrznych w witrynie?

W Semcore weryfikujemy linki zewnętrzne i wewnętrzne wyłącznie rzetelnymi narzędziami. Są to m.in. Google Search Console, Ahrefs oraz Seoreviewtools.

Zawodowy copywriter specjalizujący się̨ w tworzeniu artykułów eksperckich dotyczących najważniejszych zagadnień związanych z SEO. Twierdzi, że nieustanne zmiany w tej dziedzinie napędzają go do dalszej pracy, a edukowanie innych pozwala mu wzrastać.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 2.6 / 5. Liczba głosów: 5

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy