Na czym polega analityka marketingowa?
3 min
3 min
Analityka marketingowa to nieodłączny element prowadzenia praktycznie każdej strony internetowej. Proces ten jest szczególnie ważny w przypadku e-commerce, gdzie kluczową rolę odgrywa monitorowanie ruchu, konwersji oraz sytuacji w wyszukiwarce. Na czym tak naprawdę polega analityka marketingowa?
Każdy e-commerce jest inny, więc wymaga odrębnego podejścia. Mimo to analityka marketingowa w przypadku wszystkich sklepów online wygląda dość podobnie. Wszystkie dane, jakie zbierzesz oraz poddasz kontroli, będą odzwierciedlać zachowanie i nawyki użytkowników. Jeżeli wyciągniesz odpowiednie wnioski, prowadzenie analityki marketingowej będzie efektywne, a Ty zrealizujesz swoje cele. W tym przypadku ważne jest nie tylko monitorowanie statystyk oraz wyników, ale również ich umiejętna interpretacja. Jak analizować e-commerce? Na jakie elementy zwrócić szczególną uwagę? Skupmy się na tym, jakie podstawowe, a zarazem znaczące informacje można uzyskać poprzez Google Analytics.
To współczynnik, który ukazuje, ile sesji nie przyniosło żadnych interakcji. Jak analizować e-commerce za pomocą tego wskaźnika? Wyobraź sobie, że użytkownik otwiera Twój sklep, a po krótkim czasie zamyka okno przeglądarki, bez oglądania produktów, zakupu, czy jakiejkolwiek innej akcji. Taka sesja zaliczana jest do współczynnika odrzuceń. Jeżeli wskaźnik znajduje się na wysokim poziomie, wniosek nasuwa się sam. Twój e-commerce nie potrafi w żaden sposób zainteresować użytkownika. Jak rozwiązać ten problem? Niestety nie ma jednego, sprawdzonego rozwiązania. Najpierw musisz dowiedzieć się, dlaczego sesje są zamykane bez żadnej interakcji. Może to kwestie bezpośrednio związane z UX lub UI?
Kolejnym wskaźnikiem, odpowiadającym na pytanie jak analizować e-commerce, jest ruch generowany w sklepie internetowym. Im więcej osób odwiedza Twoją witrynę, tym lepiej – to jasne. Sprawdź, w jaki sposób pozyskujesz odbiorców. Czy pochodzą oni z organicznych wyników wyszukiwań w przeglądarce? A może to efekt rozpoczęcia kampanii Google Ads? Istnieje również szansa, że użytkownicy trafiają do Twojego sklepu poprzez media społecznościowe.
Ilu użytkowników dokonuje zakupu w Twoim sklepie? Jaki procent sesji kończy się dodaniem produktu do koszyka oraz zawarciem transakcji? Jak prezentują się przychody w skali miesiąca? Odpowiedź na te pytania znajdziesz w Google Analytics, o ile e-commerce został poprawnie skonfigurowany. Możesz filtrować wyniki, aby porównać współczynnik konwersji z ruchu bezpłatnego oraz płatnego.
Analiza marketingowa pomoże Ci opracować grupę docelową oraz personę. Jeżeli prowadzisz już własny biznes i promujesz e-commerce, możesz nieco polepszyć swoje działania. Wystarczy opracować grupę docelową, aby scharakteryzować to, do jakiego grona użytkowników chcesz trafić. Również i w tym przypadku pomoże Ci Google Ads. Wystarczy przeglądać dane związane bezpośrednio z Twoimi odbiorcami, to między innymi zakładki takie jak Dane demograficzne, czy Zainteresowania.
Dwa najpopularniejsze kanały marketingowe dla e-commerce to SEO oraz Google Ads. Z tego powodu warto wiedzieć, w jaki sposób przeprowadzić analitykę, aby wyciągnąć odpowiednie wnioski z zebranych danych.
Skorzystaj z Google Search Console. Tym prostym, a zarazem darmowym narzędziem sprawdzisz, jak Twój sklep internetowy prezentuje się w wyszukiwarce. Przeanalizujesz widoczność, skuteczność oraz pozycję. Wyniki możesz porównywać ze sobą, spoglądając na różne okresy – choćby z zeszłego dnia, tygodnia, czy roku. Jeżeli zastanawiasz się jak analizować e-commerce, to Google Search Console jest obowiązkowym narzędziem, zaraz obok Google Analytics.
Nadszedł czas na Google Ads. Skuteczność swojej kampanii reklamowej możesz przeprowadzić poprzez analizę kliknięć, kosztów, współczynnika odrzuceń oraz przychodów z ruchu płatnego. Bardzo ważny jest także wskaźnik ROI (return on investment). Wykorzystuje się go do mierzenia efektywności kampanii reklamowej.
Jeżeli chcesz rozwijać swój e-commerce, warto wypróbować różne narzędzia wspomagające analitykę marketingową. Oto kilka z nich.
Senuto – doskonałe wsparcie dla działań SEO. Pozwala monitorować pozycję, analizować słowa kluczowe, ruch oraz działania konkurencji. Narzędzie stosowane zarówno przez amatorów, jak i profesjonalistów. Proste w obsłudze, dające masę możliwości.
SEMRush – rozbudowane narzędzie, które przydatne jest podczas prowadzenia działań z zakresu SEM, czyli SEO oraz reklam PPC. Za pomocą SEMRush istnieje również możliwość wykonania automatycznego audytu strony internetowej. Raport nie może równać się z ręcznie przygotowaną dokumentacją, ale jest naprawdę przydatny.
Ahrefs – innowacyjne rozwiązanie, które łączy wiele elementów. Najczęściej Ahrefs stosowany jest podczas link buildingu, ale równie dobrze sprawdza się podczas monitorowania i dobierania słów kluczowych, czy szukania błędów na stronie internetowej. Ogólnie narzędzie godne uwagi.
To, jakie narzędzia do analizy e-commerce wybierzesz, zależy tylko od Ciebie. Niekoniecznie musisz wykorzystywać wszystkie, jakie omówiliśmy. Należy jednak przypomnieć, że Google Analytics oraz Google Search Console to propozycje niezwykle rozbudowane, a przy tym całkowicie darmowe. Te dwa narzędzia to bez wątpienia must-have, jeżeli mówimy o analityce marketingowej.
Student zarządzania na Małopolskiej Wyższej Szkole Ekonomicznej. Interesuje się marketingiem internetowym z naciskiem na SEO i to właśnie związane z tym tematy najbardziej lubi tworzyć treści. Pisanie to dla niego pasja. Ceni dobrą książkę i wartościowy podcast.
Brak głosów - oceń jako pierwszy!