UX

Na czym polega prototypowanie w UX?

3 min czytania
Na czym polega prototypowanie w UX?

Projektowanie doświadczeń użytkownika to złożony, wieloetapowy proces. Praktycznie każdy (dobry) interfejs, z jakim masz na co dzień do czynienia przeszedł przez kilka-kilkanaście iteracji, zanim przybrał tę właściwą, najlepiej zoptymalizowaną pod użytkownika. Jednym z takich etapów procesu projektowego jest prototypowanie — więcej o nim piszemy poniżej.

Prototypowanie w UX — na czym polega?

Prototypowanie jest jednym z najważniejszych (o ile nie najważniejszym) etapem w procesie projektowania. W skrócie — polega na tworzeniu wczesnych wersji produktów, czyli prototypów. Generalnie w UX przyjmuje się, że to właśnie prototypy są pierwszymi realistycznymi iteracjami projektu. Mogą mieć one różne poziomy zaawansowania — od prostych szkiców, wykorzystywanych ad hoc przez projektantów w trakcie pracy po w pełni interaktywne modele (tzw. prototypy high-fidelity), pozwalające na symulację rzeczywistych interakcji. W przypadku UX chodzi oczywiście o interakcje z interfejsem.

Na czym polega prototypowanie w UX?

Zdj 1. Najprostsze prototypy tworzy się… na papierze.

Źródło: userinterviews.com/blog/best-prototype-templates-examples 

Ważna uwaga: prototypowanie nie musi wcale odnosić się do całego interfejsu; w procesie projektowym często tworzy się prototypy wybranych jego elementów, na przykład buttonów do porównań A/B

Do czego wykorzystuje się prototypy interfejsów aplikacji?

Rola prototypu zależy głównie od tego, o czym wspomnieliśmy wyżej — czy jest to prototyp „roboczy”, statyczny, przedstawiający wizję projektantów w dość ogólny sposób (low-fidelity), czy bardziej zaawansowany, wiernie oddający to, jak ma wyglądać i funkcjonować interfejs (high-fidelity).

Prototypy low-fidelity rzadko kiedy wychodzą poza stół projektowy czy zespołowego Slacka. Z reguły mają bowiem jedno zadanie — zwizualizować pomysły projektantów na potrzeby dalszych prac i komunikacji między członkami zespołu. W UX najczęściej są to po prostu minimalistyczne, skupione na podstawowych funkcjach i interakcjach makiety w Figmie. Jeśli taki prototyp już ma trafić do kogoś poza zespołem projektowym, raczej będzie to nadzorujący cały proces project manager niż potencjalny inwestor.

Zobacz  Jak bardziej angażować potencjalnego klienta, kiedy jest już na stronie sklepu?

Na czym polega prototypowanie w UX?

Zdj 2. Wizualnie różnica między prototypami low- oraz high-fidelity jest ogromna. Natomiast „szkielet” aplikacji (funkcje i struktura) z reguły są niemal identyczne.

Źródło: justinmind.com/prototyping/low-fidelity-vs-high-fidelity-prototypes 

Co innego w przypadku prototypów high-fidelity. Tutaj mówimy już o naprawdę zaawansowanych modelach, które często niewiele różnią się od interfejsu, z jakiego finalnie będzie mógł skorzystać użytkownik. Prototypy high-fidelity można więc z powodzeniem zastosować w testach użyteczności oraz A/B, które pozwalają zidentyfikować problemy z elementami UI, zbadać, jak sprawnie użytkownicy przechodzą przez kolejne etapy user journey czy określić, która wersja aplikacji/strony najmocniej angażuje odbiorców. Z drugiej strony, takie prototypy często są wykorzystywane także na etapie poszukiwania inwestorów lub podczas prezentacji projektu przed interesariuszami firmy.

Ostatecznie prototypowanie w UX ma dwa główne cele:

  • przyspieszyć rozwój produktu — dzięki uzyskanemu w testach feedbackowi oraz sprawniejszej komunikacji między projektantami i interesariuszami;
  • ograniczyć koszty developmentu — dzięki temu, że prototypy pozwalają wykryć ewentualne błędy i problemy na wcześniejszym etapie rozwoju produktu; łatwiej więc je skorygować.

Jaki powinien być dobry prototyp?

Po pierwsze — w miarę tani i szybki w wykonaniu. W przeciwnym razie, zamiast skrócić i uprościć cały proces projektowy tylko go wydłuży.

Ale przede wszystkim, dobry prototyp po przejściu przez testy z użytkownikami i prezentacje w gronie inwestorów powinien odpowiadać na kilka fundamentalnych dla projektu pytań:

  • Na jakie konkretne potrzeby odpowiada produkt?
  • Czy jest zgodny z oczekiwaniami przyszłych klientów, inwestorów, interesariuszy?
  • Czy jest prosty, intuicyjny, wygodny w użyciu?
  • Jakie emocje wzbudza w użytkowniku? Które elementy projektu są dla niego najbardziej angażujące?
  • Czy wszystkie funkcje, które oferuje faktycznie są konieczne?
  • Czy obrany przez projektantów kierunek jest słuszny? A może konieczna będzie zmiana koncepcji o 180°?
  • Gdzie kryją się wady produktu? Które elementy projektu można dopracować bez zmiany jego fundamentalnych założeń (i przekraczania budżetu)?
Zobacz  Czym są badania RITE w UX?

Ważne, aby prototypów nie budować „dla zasady”. Podobnie jak w działaniach SEO — każdy etap procesu projektowania UX  (i każdy element stworzonego interfejsu!) powinien mieć swój cel. Prototypowanie nie jest tu wyjątkiem.

Zawodowy copywriter oraz student psychologii na Uniwersytecie Warszawskim. W świecie marketingu internetowego równie mocno, co chwytliwe (i wartościowe) treści interesuje go dobry design. Gdy nie zajmuje się tworzeniem contentu, odkrywa perełki kina niezależnego i pracuje nad własnymi opowiadaniami.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy