Optymalizacja zdjęć zgodnie z zasadami SEO
3 min
3 min
Na skróty
Optymalizacja zdjęć nie jest już tylko kwestią estetyki czy szybkości ładowania strony. Stanowi kluczowy element strategii SEO, który może przyspieszyć Twoją drogę na szczyt wyników wyszukiwania lub ją spowolnić. Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się, na czym polega optymalizacja zdjęć zgodnie z zasadami SEO!
Optymalizacja zdjęć SEO polega na dostosowywaniu grafik do wymagań algorytmów wyszukiwarek, tak aby Twoja strona miała większe szanse na wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania.
Istotne aspekty, które należy wziąć pod uwagę podczas optymalizacji zdjęć pod kątem SEO:
Dążenie do optymalnej jakości zdjęć to balans między estetyką a funkcjonalnością. Używając wysokiej rozdzielczości, zapewnisz wyraźne i ostre grafiki, ale może to wpłynąć na czas ładowania strony.
Optymalna kompresja to kluczowy aspekt redukujący rozmiar pliku, trzymając jednocześnie akceptowalną jakość. Narzędzia do kompresji, np. TinyPNG czy Compress JPEG, pozwalają zachować należytą równowagę – polecamy je wypróbować!
Zdj 1. Optymalizacja rozmiaru grafik w stosunku do jakości.
Źródło: Compress JPEG.
Format obrazu jest istotny pod kątem rozmiaru oraz wydajności serwisu. Na stronie WWW powinny znajdować się grafiki w formacie WebP – są najlżejsze. Jeżeli natomiast zależy Ci na fotografiach z dominującą liczbą detali, wybierz JPEG.
Sprawdź: SXO – Twoja nowa strategia promowania firmy online.
Atrybut title dostarcza dodatkowych informacji o obrazie po najechaniu myszką na konkretną grafikę. Wpływa na użyteczność i dostępność witryny. Powinien być krótki, opisowy i zwięzły, pomagając użytkownikowi zrozumieć kontekst obrazu, zwłaszcza gdy grafika nie zostanie załadowana.
Zdj 2. Atrybut “title” na stronie WWW.
Źródło: Demandsage.
Atrybut “ALT” to opis alternatywny dla obrazu, który jest czytany przez roboty wyszukiwarek oraz czytniki ekranowe. Umożliwia sprawne zrozumienie treści obrazu przez roboty Google. Atrybut powinien być dokładny, zawierać kluczowe słowa (ale bez keyword stuffingu) i opisywać obraz w kontekście treści serwisu.
Zdj 3. Nadanie atrybutu ALT dla grafiki w CMS WordPress.
Źródło: WordPress.
Nazwa pliku obrazu i jego adres URL powinny być jak najbardziej klarowne. Unikaj nazw typu “image1.jpg” na rzecz konkretnych opisów, np. “czarne-butowy-sportowe.jpg”. Włączenie kluczowych słów do nazwy pliku pomoże zrozumieć crawlerom, co dokładnie znajduje się na obrazku. Wpływa to na pozycjonowanie w wyszukiwarkach.
Zdj 4. Nazwa pliku graficznego.
Źródło: Opracowanie własne.
Poprawnie zoptymalizowane obrazy:
Aby sprawdzić, czy Twoja strona zawiera poprawnie zoptymalizowane obrazy pod kątem pozycjonowania, zdecyduj się na audyt SEO podczas którego wskażemy plusy oraz minusy Twojej witryny, a dodatkowo zarekomendujemy poprawki.
Zawodowy copywriter specjalizujący się̨ w tworzeniu artykułów eksperckich dotyczących najważniejszych zagadnień związanych z SEO. Twierdzi, że nieustanne zmiany w tej dziedzinie napędzają go do dalszej pracy, a edukowanie innych pozwala mu wzrastać.