TechnologiaTworzenie stron internetowych

Pisanie stron internetowych – jakie języki znać?

4 min czytania
Pisanie stron internetowych – jakie języki znać?

Za każdą funkcjonalną, atrakcyjną wizualnie i działającą bez zarzutu stroną internetową stoi nie jedna, lecz przynajmniej kilka technologii. Które języki trzeba poznać, zanim wejdziemy do świata web developmentu? O tym w poniższym tekście.

HTML — język, od którego wszystko się zaczyna

Podstawowym językiem wykorzystywanym przy tworzeniu stron internetowych jest właśnie HTML (HyperText Markup Language). Nie jest to tradycyjny język programowania — lecz język znaczników, dzięki którym możemy definiować podstawowe elementy strony w sposób zrozumiały dla wszystkich przeglądarek internetowych.

Mówiąc najprościej, HTML jest odpowiedzialny za „szkielet” witryny — strukturę treści i układ poszczególnych jej elementów. Przy jego pomocy dodajemy na stronę kolejne akapity tekstu, tworzymy nagłówki, wstawiamy obrazy i budujemy podstawowe formularze. Bez znajomości HTML-a pisanie stron internetowych jest więc niemożliwe — na szczęście, nie jest on językiem trudnym do opanowania.

CSS — czyli jak uczynić stronę atrakcyjną

Nie odchodząc daleko od HTML-a — kolejnym językiem, który powinien znać każdy web developer to CSS (Cascading Style Sheets). Ponownie, nie jest to język programowania w tradycyjnym znaczeniu; arkusze stylów CSS są jedynie zbiorem dyrektyw dotyczących tego, w jaki sposób przeglądarka internetowa ma wyświetlać poszczególne elementy HTML. Innymi słowy — pozwalają określić wygląd witryny. 

Przy pomocy CSS-a możemy formatować wszystkie elementy struktury strony — od wyboru czcionki, przez określenie marginesów po właściwości tła. I co najważniejsze, nie musimy przy tym ingerować w kod HTML. CSS powstał bowiem właśnie po to, by odseparować strukturę dokumentu od formy jej prezentacji — dzięki czemu nie mamy konieczności definiowania właściwości każdej pojedynczej podstrony osobno. Wystarczy wdrożyć zewnętrzny arkusz stylów do już gotowej struktury.

Zobacz  Jak wdrożyć kod śledzenia Google?

JavaScript – najpopularniejszy język świata… wśród programistów

Czyli pierwszy na naszej liście prawdziwy język programowania. Według corocznych ankiet Stack Overflow, JavaScript jest także pierwszym wyborem wśród developerów oraz pracodawców. I trudno się temu dziwić, ponieważ to on jest odpowiedzialny „w praktyce” za działanie większości stron internetowych.

JavaScript definiuje sposób, w jaki zachowują się poszczególne elementy witryny w interakcji z użytkownikiem — i pozwala je dynamicznie zmieniać. Jeśli na stronie widzimy interaktywne menu lub sekcję komentarzy — prawdopodobnie stoi za nimi JavaScript. Działanie buttonów, walidacja formularzy, slidery, efekty wizualne i animacje — to także zasługa JS-a.

Jednak mówiąc o JavaScript’cie, nie możemy nie wspomnieć o jego licznych bibliotekach i frameworkach. Pod tym względem jest to prawdopodobnie najlepiej wyposażony język programowania — bez Angulara, Reacta czy Vue większość developerów obecnie nie wyobraża sobie pracy z JavaScriptem. I nie bez powodu — znacząco ułatwiają one tworzenie bardziej skomplikowanych skryptów oraz rozszerzają możliwości samego języka.

HTML, CSS i JavaScript są standardem, jeżeli chodzi o pisanie stron internetowych. W rękach dobrego developera pozwalają zrealizować w zasadzie dowolny projekt witryny — tak, aby była ona w pełni funkcjonalna, atrakcyjna wizualnie i przyjazna algorytmom Google w kontekście SEO

Python — język „do wszystkiego”

Python to być może najbardziej uniwersalny język programowania — charakteryzujący się prostą i czytelną składnią oraz wieloma funkcjonalnymi frameworkami. Najczęściej znajduje swoje zastosowanie w projektach aplikacji oraz w analizie danych — z pewnością nie jest kojarzony z pisaniem stron internetowych w taki sam sposób jak JavaScript. A to błąd; jak się okazuje, Python stoi za funkcjonalnościami największych platform internetowych.

Zobacz  Jak połączyć płatne i darmowe pozycjonowanie

Najlepszym przykładem będzie… Google — którego to Python jest „oficjalnym” językiem, wykorzystywanym wszędzie, gdzie jest to możliwe. Jeden z największych frameworków Pythona — Django — jest podstawą back-endu Instagrama. Sam język pośredniczy także w tłumaczeniu zapytań wysyłanych pomiędzy użytkownikami a serwerami Netflixa, Reddita i Spotify. 

Generalnie, Python w świecie web developmentu wykorzystywany jest przede wszystkim jako narzędzie back-endowe – po stronie serwera. Choć efekty jego zastosowania nie są bezpośrednio widoczne dla użytkownika (za to odpowiada JavaScript), ma on ogromny wpływ na funkcjonalność wielu serwisów — może odpowiadać m.in. za transmisję i przetwarzanie danych, obsługę baz danych czy analizę plików XML. Wykorzystuje się go także do tworzenia podstawowych skryptów.

PHP — podstawowe narzędzie back-end developera

PHP, podobnie jak Python, jest językiem wykonywanym po stronie serwera. Choć jego popularność w ostatnich latach zaczęła powoli spadać, wciąż pozostaje najczęściej wykorzystywanym językiem back-endowym przy projektach webowych. To właśnie na bazie PHP powstał Facebook, Wikipedia czy WordPress — najpopularniejszy system zarządzania treściami.

Język PHP stosuje się m.in. do generowania dynamicznej zawartości stron WWW, ale także do obsługi baz danych oraz przetwarzania informacji wysyłanych pomiędzy użytkownikiem a serwerem.

Którego języka warto się nauczyć?

Na to pytanie nie ma jednej, słusznej odpowiedzi. Znajomość HTML-a, CSS-a i JavaScriptu to podstawa pracy z front-endem — czyli wszystkim, co użytkownik widzi po wejściu na stronę internetową. PHP i Python są zaś językami dedykowanymi back-endowcom, dbającym o prawidłowe działanie witryny po stronie serwera. Wybór zależy więc od celu projektu… i tego, którym obszarem pisania stron internetowych chcemy się zająć.

Zawodowy copywriter oraz student psychologii na Uniwersytecie Warszawskim. W świecie marketingu internetowego równie mocno, co chwytliwe (i wartościowe) treści interesuje go dobry design. Gdy nie zajmuje się tworzeniem contentu, odkrywa perełki kina niezależnego i pracuje nad własnymi opowiadaniami.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 3 / 5. Liczba głosów: 2

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy