Plusy i minusy tworzenia treści na stronę samodzielnie
4 min
4 min
Na skróty
We współczesnym marketingu internetowym treści pisane odgrywają kluczową rolę. Mimo że coraz ważniejszy staje się content audio-wizualny, wielu z nas wiedzę czerpie przede wszystkim z opisów i artykułów. Treści pisane są jednak niezwykle istotne także z innego powodu – to w dużej mierze od nich zależy to, jak strona internetowa będzie pozycjonowana przez wyszukiwarkę internetową. Znajdujące się w obrębie domeny teksty powinny zatem być nie tylko atrakcyjne i użyteczne dla internauty, ale także wartościowe z punktu widzenia SEO.
Właściciele wielu – przede wszystkim małych i średnich firm – zajmują się tworzeniem treści na stronę internetową samodzielnie. Czasem jest to motywowane wiarą we własne umiejętności copywriterskie, innym razem chęcią oszczędzenia pieniędzy na usługach profesjonalnej agencji lub po prostu brakiem rozeznania w branży copywriterskiej i SEO. Samodzielne tworzenie treści na stronach www ma zarówno plusy, jak i minusy. Zanim omówimy dlaczego pisanie tekstów pod SEO warto zlecać specjalistom, wskażmy zalety i wady tworzenia opisów i artykułów samemu.
Samodzielne tworzenie treści na stronę www ma kilka znaczących zalet, a jedną z najważniejszych jest całkowita dowolność w zakresie publikowanych treści. Właściciel firmy jest w takiej sytuacji zależny wyłącznie od siebie – to on może decydować o kształcie witryny oraz contencie znajdującym się na poszczególnych podstronach. Jak się jednak zaraz okaże – zaleta ta może być jednocześnie największą wadą samodzielnego tworzenia treści.
Innym plusem takiego rozwiązania jest to, że wszystkie opisy i artykuły znajdujące się w obrębie domeny są zgodne z wizją zarządu przedsiębiorstwa. Oczywiście, profesjonalni copywriterzy posiadają odpowiednie umiejętności, by tworzyć specjalistyczne artykuły niemal na każdy temat, niemniej zawsze mogą przytrafić się sytuacje, w których między copywriterem a zleceniodawcą występują rozbieżności dotyczące zawartych w tekście informacji, stylistyki czy kształtu tekstu.
Ostatnią zaletą samodzielnego tworzenia treści są oczywiście korzyści finansowe. Po prostu – pisząc opisy i artykuły samodzielnie, właściciel firmy oszczędza na wynagrodzeniu dla agencji SEO.
Wymienione wyżej czynniki mogą sprawić, że pisanie opisów i artykułów samemu może wydawać się kuszące. Rozwiązanie to ma jednak swoje wady. Wśród plusów zwracaliśmy uwagę na dowolność publikowanych treści i ich kształt – jest to jednak zasadzka, w którą łatwo wpaść, jeśli nie do końca zna się zasady gramatyki, ortografii czy stylistyki. Niestety, odwiedzając strony internetowe często można spotkać się z treściami, którym ewidentnie zabrakło zredagowania.
Kolejną rzeczą, na którą musimy zwrócić uwagę jest fakt, że samodzielnie stworzone treści bardzo rzadko są profesjonalnymi tekstami pod SEO. Google jest wyszukiwarką tekstową, co oznacza, że jej algorytmy analizują przede wszystkim treści pisane. Właściciele firm i osoby niezaznajomione wystarczająco z SEO nie tylko nie znają wytycznych Google, którymi należy się kierować pisząc teksty pod SEO, ale też nawet nie wiedzą, że takie wskazówki istnieją.
Zlecanie tworzenia opisów i artykułów agencji SEO wiąże się z dodatkowymi opłatami, a ponadto wchodzące w skład domeny teksty nie zawsze wyglądają w stu procentach tak, jak życzyłby sobie tego właściciel firmy. Dlaczego w takim razie uważamy, że pisanie tekstów pod SEO warto zlecać profesjonalistom?
W pewnym sensie na to pytanie odpowiedzieliśmy już w poprzednim akapicie – samodzielnie napisane treści bardzo często nie sprawdzają się jako teksty pod SEO. Niewystarczające mogą okazać się chwytliwe slogany, dodawanie newsów z życia firmy i aktywność w mediach społecznościowych. Jeśli nie działasz zgodnie z wytycznymi Google, Twoja strona i tak może nie być wysoko pozycjonowana w wynikach wyszukiwania, a co za tym idzie – nie trafiać do potencjalnych klientów. Co więcej, czasem nawet znajomość zasad poprawnej polszczyzny może okazać się niewystarczająca – artykuły, newsy i opisy powinny oczywiście być przejrzyste i atrakcyjne dla czytającego, ale teksty pod SEO muszą także „zadowalać” algorytmy Google.
Profesjonalne agencje SEO posiadają działy pozycjonowania i SEO copywritingu, które dbają o to, by wdrażane na stronie internetowej treści były zarówno atrakcyjne dla użytkownika, jak i spełniały oczekiwania wyszukiwarki. Pozycjonerzy i specjaliści SEO analizują witrynę pod kątem contentu i opracowują strategie optymalizacyjne – sprawdzają, jakich treści brakuje na stronie, czy wszystkie opisy i artykuły są unikalne oraz przeprowadzają keyword research, czyli podejmują decyzję o tym, jakie frazy i słowa kluczowe powinny pojawiać się w treściach, by jak najczęściej i jak najwyżej pojawiały się one w wynikach wyszukiwania Google.
SEO copywriterzy natomiast zajmują się pisaniem tekstów pod SEO, które są przyjazne i wartościowe dla czytelnika, oraz odpowiadają na potrzeby algorytmów Google. Dbają oni o to, by wszystkie treści były oryginalne, poprawne z punktu widzenia ortografii, gramatyki i stylistyki oraz odpowiednio nasycone słowami kluczowymi. Skonsultowanie z agencją SEO samodzielnie napisanych treści pozwoli dowiedzieć się, czy faktycznie pozytywnie wpłyną one na widoczność marki w sieci.
Mimo tego, że agencje SEO tworzone są przez profesjonalistów, zdarzają się właściciele firm, którzy nie do końca ufają innym osobom w kontekście pisania artykułów czy opisów. Powiedzmy sobie wprost – nie zawsze jest to czymś złym. Czasem firma ma swój charakterystyczny styl, który może być trudno odtworzyć copywriterowi, a innym razem właściciel firmy chce zawrzeć w specjalistycznym, branżowym artykule informacje, do których copywriterzy po prostu nie mają dostępu. W takiej sytuacji można zdecydować się na kompromis.
Co prawda profesjonalne agencje z reguły przygotowują teksty pod SEO od podstaw, ale dość często praktykowaną usługą jest samodzielne tworzenie treści przez właściciela firmy, a następnie redagowanie ich przez copywriterów. Jest to dobre rozwiązanie szczególnie dla tych osób, którym bardzo zależy na zachowaniu oryginalnego stylu w tekstach.
Na koniec omówmy pokrótce to, jak powinny wyglądać pisane i redagowane teksty pod SEO. Najważniejsze w tym aspekcie są dwie kwestie – wszystkie stworzone treści muszą być unikalne i odpowiednio nasycone frazami kluczowymi. Treści skopiowane z innych stron będą przez algorytmu Google odbierane jako duplikaty, a co za tym idzie – nie będą wysoko pozycjonowane. Teksty, w których użycie fraz będzie nienaturalne lub zbyt duże, mogą zostać natomiast uznane jako spam. W najlepszym przypadku Google nie będzie ich pozycjonował wysoko, w najgorszym – może zbanować stronę i wykreślić ją z indeksu.
O czym jeszcze należy pamiętać? Teksty pod SEO to takie, które odpowiadają na potrzeby internauty i algorytmów Google. Poza unikatowością i nasyceniem frazami zadbaj zatem o przejrzystość tekstu, poprawność językową, odpowiednią długość i eksperckość publikowanych treści. Pamiętaj, że powinny one odpowiadać na konkretne problemy i zapytania internautów.