Na skróty
Tworzenie zaskakujących pomysłów to nie tylko kwestia wprawy oraz efektywnej współpracy z odpowiednio wyszkolonym zespołem. To również wypracowanie konkretnego sposobu myślenia, który pomoże nam rozwiązywać problemy zarówno w szeroko rozumianym biznesie, jak i codziennej egzystencji. W dzisiejszym artykule omówimy podejście design thinking, a także wpływ tych działań na sprzedaż. Miłej lektury!
Design thinking (myślenie projektowe), czyli działania ukierunkowane na poszukiwanie metod pomocnych w trakcie rozwiązywania danego problemu. Podczas tego procesu wykorzystujemy konkretne etapy, umożliwiające wypracowanie jak najbardziej użytecznych koncepcji, pozwalających na stworzenie pożądanej innowacji w firmie. Design thinking w dużym uproszczeniu oznacza grupowe rozwiązywanie problemów poprzez wyzwalanie i stymulowanie kreatywności całego teamu.
Design thinking pomoże zmienić perspektywę myślenia i sprawi, że opracowywanie koncepcji stanie się zdecydowanie prostsze. Nie wystarczy jednak tylko o tym czytać, lecz zacząć to praktykować – dopiero wtedy zrozumiemy dokładny sens myślenia projektowego. Najlepszym sposobem na naukę jest próba tworzenia oryginalnych rozwiązań, na podstawie potrzeb własnych klientów. Przechodząc do konkretów – czego uczy design thinking?
Design thinking ułatwia wykreowanie pomysłu, a następnie wdrożenie go w życie. Stworzone w ten sposób produkty lub usługi będą wówczas spełniały dokładnie sprecyzowane potrzeby oraz oczekiwania klientów. Pamiętajmy jednak, że myślenie projektowe dzieli się na konkretne etapy. Poniżej przedstawiamy 5 punktów umożliwiających sprawną implementację procesu design thinking!
Twórcze rozwiązywanie problemów powinno być efektywne i bazować na otwartości zespołu. Warto dodatkowo zadbać, aby każdy członek grupy był mocno zaangażowany w pracę podczas praktykowania procesu design thinking – pozwoli to opracować koncepcję spełniającą oczekiwania nawet najbardziej wymagających klientów.
Etap #1 – wcielenie się w swoich odbiorców
Pierwszy i najważniejszy etap design thinkingu – wcielenie się w swoich odbiorców. Dzięki temu dokładnie przeanalizujemy, czy rozwiązanie, które planujemy wdrożyć, jest stuprocentowo trafne. W tym celu musimy zrozumieć potrzeby naszych klientów, a w konsekwencji obserwować ich preferencje czy sposoby działania (np. za pomocą różnorodnych wywiadów lub ankiet).
Etap #2 – definicja problemu
Rynek jest przepełniony nowoczesnymi pomysłami, które po prostu się nie sprawdziły. Jeśli chcesz wyjść poza utarte schematy i faktycznie zaspokoić potrzeby potencjalnych konsumentów, powinieneś wykazać się kreatywnością – we właściwym kierunku. Aby nie dołączyć do grona osób tworzących setki nieprzydatnych produktów lub usług, należy dokładnie zdefiniować problem i rozwiązać go przy pomocy uiszczenia wizji swojego zespołu bazującej na faktycznych preferencjach klientów.
Etap #3 – tworzenie pomysłów
Tworzenie pomysłów, czyli klasyczna burza mózgów, podczas której uwalniamy doszczętnie wszystkie pokłady kreatywności. Zasada jest jedna – im więcej idei, tym lepiej dla nas przy podejmowaniu ostatecznej decyzji. Ilość oraz jakość pomysłów jest teraz najważniejsza, ale nie zapominajmy o odpowiednio dobranej grupie, która podczas tzw. brainstormingu nie powinna oceniać, a stymulować twórcze myślenie i wzajemnie się napędzać do działania.
Etap #4 – opracowywanie prototypu wybranego rozwiązania
Najprzyjemniejsza część design thinkingu – opracowywanie prototypu wybranego rozwiązania. Nie może to sprawiać trudności, a powinno być raczej zabawne i opierać się na budowie konkretnych elementów z kartonów, styropianu, papieru itd.
Eksperci Semcore twierdzą, że najważniejsze w tym etapie jest odtworzenie pozytywnych doświadczeń przyszłych użytkowników danego produktu i oczywiście rozwiązanie wcześniej zdiagnozowanego problemu.
Etap #5 – oficjalny test
Etap 5 design thinkingu to nic innego, jak testowanie opracowanej wizji w środowisku przyszłych użytkowników. Wersja próbna pomoże nam skorygować błędy, a powinna trwać aż do momentu, gdy cały zespół uzna, że osiągnięte rezultaty są w 100% satysfakcjonujące.
Design thinking idealnie wpasowuje się w trendy XXI wieku. Myślenie projektowe od lat podbija serca menedżerów na całym świecie, ponieważ pozwala w mgnieniu oka odrzucić mało rentowne pomysły i zastąpić je „prawdziwymi diamentami”, bez konieczności ogromnych inwestycji w niepewne idee. Proces ten wymaga jednak kreatywnego zespołu oraz ludzi wolnych od zewnętrznych osądów, których wizje sprawdzają się nie tylko na papierze, ale również w rzeczywistości.