Czym jest design thinking?
3 min
3 min
Na skróty
Nawet najbardziej rozbudowany dział innowacji w firmie nie spełni swoich zadań, jeżeli wdrożone nowoczesne rozwiązania nie będą w prawidłowy sposób uporządkowane. Ustrukturyzowaniem i ogarnięciem chaotycznego procesu kreatywności zajmuje się tzw. design thinking. Czym jest, jakie korzyści przynosi i w jaki sposób się za niego zabrać? Podpowiadamy!
Zdj 1. Proces kreatywnego budowania biznesu można ustrukturyzować i wesprzeć. To właśnie design thinking
Źródło: https://pixabay.com/pl/photos/stw%C3%B3rz-kreacja-kreatywno%C5%9B%C4%87-laptop-3026190/
Innowacje są niezwykle istotną częścią każdego przedsiębiorstwa. Sprawdzają się w każdym etapie planowania, produkcji, sprzedaży, marketingu czy w logistyce. Kreowanie nowoczesnych procesów powoduje jednak niekiedy problem z zamknięciem wszystkiego w spójną całość. Dotyczy to głównie korporacji, fundacji, jednostek administracyjnych i innych podmiotów, które zbudowane są np. z wielu działów.
Wtedy z pomocą przychodzi design thinking, będący elementem prowadzenia działań User Experience (dodajmy, że coraz częściej działania te skorelowane są z SEO tworząc nowoczesną formę marketingu zwaną SXO). To skorelowana metoda ustrukturyzowania procesów twórczych, której efektem jest wdrażanie nowatorskich rozwiązań (mogą to być produkty, sposoby na realizację usług np. na pozycjonowanie.
Do zadań design thinkingu zaliczymy twórcze rozwiązywanie problemów. Metoda ta została opracowana w Stanach Zjednoczonych w latach 60 ubiegłego wieku, ale jest zmodyfikowana i stosowana do dzisiaj. Łączy w sobie stosowanie skutecznych rozwiązań znanych z psychologii, technologii, projektowania, zarządzania zasobami ludzkimi, ergonomii, biznesu itd.
Design thinking dzieli się na kilka etapów. Realizacja każdego z nich doprowadza do wygenerowania tak kompleksowych rozwiązań, które w prawidłowy sposób oddziałują na odbiorców produktu, ale też ich twórców. Przed przystąpieniem do prac właściwych, osoba zarządzająca projektem musi dobrać odpowiednie osoby do zespołu. Chodzi o specjalistów o kreatywnych możliwościach.
Dalej zespół przystępuje do realizacji kolejnych etapów. Jakich?
Jeżeli chcesz, aby design thinking przyniósł wymierne korzyści, musisz zrealizować wszystkie wskazane wyżej punkty.
Zdj 2. Tak wyglądają poszczególne etapy wdrażania procesu design thinkingu
Źródło: https://www.flickr.com/photos/rosenfeldmedia/52966865601
Ze stosowania design thinging wynikają szerokie możliwości, które można wykorzystać później w procesie produkcji czy marketingu. Jakie korzyści przynosi taka działalność?
Proces ten ma pewne wady (np. ogranicza niekiedy aktywność jednostki na rzecz koncepcji wypracowanych przez zespół czy powoduje tzw. rozproszoną odpowiedzialność u członków zespołu), ale przy dobraniu odpowiednich wykonawców design thinkingu – można je ominąć i czerpać z niego ogromne korzyści.
Dziennikarz, copywriter i przedsiębiorca, który działa w branży od ponad 10 lat. Wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i licencjonowany konferansjer. Zajmuje się przygotowywaniem eksperckich treści związanych z marketingiem, a w szczególności pozycjonowaniem treści. Praca jest dla niego największą pasją.