Pozycjonowanie na ogólne frazy – czy warto?
4 min
4 min
Na skróty
Odpowiedni dobór fraz kluczowych jest bardzo istotny w zabiegach pozycjonujących. To przy ich pomocy użytkownicy wyszukują strony, które mogłyby ich zainteresować. Frazy dzielą się jednak na różne rodzaje, o których warto wiedzieć. Te nazywane “ogólnymi” zazwyczaj składają się z jednego czy dwóch wyrazów i nie są zbyt precyzyjnie sformułowane. Charakteryzują się ogromną popularnością, ale z racji na swoją tytułową ogólność, trudno jest zdobyć widoczność i wygenerować ruch tylko na ich podstawie. Ten artykuł pokaże Ci co jeszcze powinieneś wiedzieć o ogólnych frazach kluczowych, zanim zaczniesz optymalizować pod ich kątem swoją stronę.
Budowanie treści w oparciu o takie same lub bardzo zbliżone frazy nie zawsze przynosi dobry skutek. Jeżeli chodzi o ogólne słowa kluczowe, to owszem, cieszą się one dużą popularnością. Strony z topu rankingu, które się nimi posługują, należą zazwyczaj do ogromnych korporacji, inwestujących w pozycjonowanie od lat. Nadgonienie ich pozycji bez ogromnych nakładów finansowych oraz czasowych, jest praktycznie niemożliwe.
Rozwiązaniem jest zróżnicowanie użytych na stronie fraz. Warto pomyśleć o synonimach słów, których chce się użyć do SEO, a także wybór dłuższych zdań i zapytań. Algorytmy Google są coraz bardziej rozwinięte i bardzo łatwo znajdują podobieństwa znaczeń oraz odmian danej frazy. Postawienie na bardziej rozbudowane słowa kluczowe pozwoli na trafienie do bardziej zdecydowanych użytkowników i da większe szanse na konwersję. Pozycjonowanie na nie wymaga też mniejszych środków, więc jest realne do osiągnięcia nawet przy ograniczonych nakładach finansowych.
Pozycjonowanie ogólnych fraz nie jest czymś, czego należy pozbywać się w zupełności. Często dane słowa stanowią część tożsamości marki i ciężko byłoby obyć się bez nich. Ograniczenie priorytetu ich użycia jest jednak jak najbardziej na miejscu. Nie powinny one stanowić większości wszystkich fraz użytych w danej strategii SEO. Ich pozycje w tworzonych treściach i ich tytułach powinny zajmować takie słowa kluczowe, które są dłuższe i bardziej szczegółowe.
Strony zbudowane na frazach ogólnych zazwyczaj należą do wielkich marek. Trudności dla tych, którzy aspirują na ich miejsce, nie kończą się tylko na potrzebach inwestycji czasu i pieniędzy. Co w tym wypadku ma robić ktoś, kto dopiero aspiruje do zdobywania wyższego miejsca w rankingu? Nie należy sugerować się wyłącznie popularnością i ruchem, jaki dana fraza wzbudza. Ogólne słowa kluczowe budzą duże zainteresowanie, ale nie prowadzą do wysokich konwersji. Budowanie SEO na ogólne frazy jest przez to kiepskim pomysłem. Lepiej nie ograniczać się tylko do nich i postawić na słowa klucze bardziej dopasowane do potrzeb klientów. Daje to znacznie większe szanse na odniesienie sukcesu.
Skoro wiadomo już, że SEO na ogólne frazy nie zawsze się sprawdza, to jakie są alternatywy? Istnieje wiele rodzajów słów kluczowych, które różnią się korzyściami jakie mogą przynieść. Poznanie ich i dopasowanie ich użycia do potrzeb branży, w której się działa, jest bardzo istotne dla skutecznej strategii pozycjonowania. Poniżej prezentujemy niektóre z popularniejszych typów fraz używanych w SEO:
W odróżnieniu od fraz ogólnych te są bardziej rozbudowane i zawierają zazwyczaj przynajmniej trzy słowa. Nie są tak popularne i generują mniejszy ruch, ale są też zdecydowanie mniej konkurencyjne. Sprawia to, że strategia SEO oparta na ich użyciu może być łatwiejsza do zrealizowania, choć wciąż czasochłonna. Odwiedzający, którzy znajdują stronę na podstawie wyszukiwań fraz z długim ogonem są zazwyczaj nastawieni na konkretne produkty czy treści. Oznacza to, że interesuje ich sfinalizowanie swoich pragnień i istnieje duża szansa, że przyczynią się do wzrostu konwersji witryny, stając się jej klientem lub użytkownikiem.
Tego rodzaju słowa kluczowe są zjawiskiem sezonowym. Mogą wiązać się na przykład z wprowadzeniem nowego popularnego produktu na rynek, albo pojawieniem się w kinach hitu filmowego. Sprawdzają się w generowaniu organicznego ruchu na stronie dopóki trwa moda na daną rzecz, jednak po czasie stają się niemal bezużyteczne. Nie są jednak bezużyteczne, gdyż można wykorzystać je do budowania rozpoznawalności marki i pozyskiwania potencjalnych użytkowników powracających.
Inaczej nazywane “wiecznie zielonymi”, bo podobnie jak drzewa, od których wzięły nazwę, nie zmieniają się nawet w dłuższej perspektywie czasu. Tego rodzaju frazy pozostają aktualne na długie lata i chociaż nie generują ruchu gwałtownie, to jest on stabilny. Idealnie nadają się do implementowania w treści poradnikowe i edukacyjne.
Są to frazy, które odpowiadają na zapytania o konkretne przedmioty czy usługi. “Co lepsze? Telefon X czy Y?”, “Czy warto skorzystać z usługi Z?”. Użytkownicy szukający informacji na temat konkretnego produktu są już na wczesnym etapie kupowania go. Potrzebują tylko odrobinę więcej zachęty. Używanie tego typu słów kluczowych może pomóc w osiągnięciu wysokiej konwersji.
Dużą część zapytań stanowią te, które szukają usług znajdujących się w bliskim sąsiedztwie użytkownika. “tani mechanik Poznań”, “dobry lekarz Zakopane”, to tylko niektóre z przykładów. Chociaż tego rodzaju frazy nie mają dużej wartości dla marek operujących wyłącznie online, to są kluczowe dla biznesów działających lokalnie.