Pozycjonowanie regionalne – czyli jak pozyskać klientów z Twojego miasta?
4 min
4 min
Na skróty
Nie każdy biznes online ma za zadanie pozyskiwać klientów z całej Polski. Dlatego w branży marketingu wyróżniamy pozycjonowanie lokalne, nakierowane jest na konkretny region – na przykład miasto bądź województwo. Dzięki temu potencjalni klienci znajdą dokładnie to, czego szukają w danej okolicy. Pozycjonowanie lokalne sprawdza się szczególnie dobrze w przypadku stron firmowych, które służą jedynie za wizytówkę biznesu. We witrynie użytkownik znajdzie dane telefoniczne, adres, wypełni formularz kontaktowy, wyśle wiadomość e-mail bądź zrealizuje zamówienie online.
Na pozycjonowaniu regionalnym powinny skupić się przede wszystkim te firmy, których działalność online ogranicza się do budowania zasięgów i rozpoznawalności. Trudno dziś szukać sklepu internetowego, prowadzącego sprzedaż tylko lokalnie. Dlatego SEO nakierowane na dany region jest szczególnie dobrym rozwiązaniem dla przedsiębiorstw usługowych. Jeżeli prowadzisz taką firmę i nie możesz pozyskać klientów, lokalne pozycjonowanie strony internetowej będzie pomocne. W ten sposób znajdą Cię użytkownicy z Twojej okolicy, którzy mogą być zainteresowani ofertą.
Pozycjonowanie regionalne jest także skuteczne w przypadku tych firm, które mają stosunkowo niewielki budżet na działania marketingowe w sieci. SEO na lokalne frazy kluczowe nie wymaga tak dużych inwestycji, jak rywalizacja o ogólnopolskie słowa w wyszukiwarce Google. W ten sposób promocję własnej strony możesz poprowadzić odrobinę taniej, a jednocześnie skutecznie. Z takiej strategii korzystają między innymi:
Przedsiębiorstwa transportowe (przewóz osób i towarów);
Zakłady mechaniki pojazdowej;
Sklepy stacjonarne z asortymentem różnego rodzaju;
Zakłady kosmetyczne i fryzjerskie;
Duże obiekty handlowe (galerie);
Kina, muzea;
Lokale pod wynajem (lokale na wesela, studniówki, imprezy okolicznościowe).
Efektem pozycjonowania lokalnego jest wzrost widoczności strony w Google na frazy kluczowe związane z danym regionem. Za pomocą tej strategii marketingowej zyskasz większą rozpoznawalność (w sieci i stacjonarnie), równocześnie zaczniesz pozyskiwać nowych klientów. Pamiętaj tylko, że pozycjonowanie regionalne – podobnie jak ogólnopolskie – nie jest jednorazowym działaniem. To wieloetapowy proces składający się z optymalizacji technicznej serwisu, budowy jakościowej treści i pozyskiwania zewnętrznych linków. Dodatkowo należy regularnie obserwować zachodzące zmiany, aby ewentualnie poprawić funkcjonalność witryny. Istotną kwestię w pozycjonowaniu lokalnym odgrywa także analityka.
W SEO przydaje się nie tylko wiedza teoretyczna, ale również praktyczna. Czy taką strategię właściciel strony internetowej może wdrożyć samodzielnie? Oczywiście, że tak – zastanów się tylko, czy posiadasz ku temu odpowiednie umiejętności. Nieodpowiednie działania mogą obniżyć ranking witryny w Google, zamiast ją podnieść. Dlatego do pozycjonowania lokalnego należy podejść w oparciu o wcześniej wykonany audyt SEO. Taką usługę świadczą między innymi specjalistyczne agencje, która na swoim pokładzie posiadają grono wykwalifikowanych fachowców. Jeżeli jednak zdecydujesz się na próbę samodzielnego pozycjonowania, pamiętaj o tych pięciu kwestiach.
Choć na temat jej pozycjonowania (a raczej optymalizacji) powstało sporo mitów i legend, to musisz wiedzieć jedno: warto ją mieć, a następnie uzupełnić. Wyszukiwarka Google chętnie wyświetla użytkownikom miejsca (w tym firmy) znajdujące się w okolicy. Jeżeli będziesz posiadać wizytówkę, istnieje duża szansa, że internauta zobaczy ją dzięki organicznym wynikom wyszukiwania. Pamiętaj tylko o tym, aby ją uzupełnić i dodać w niej link do Twojej strony internetowej. To doskonałe źródło ruchu, które może pozytywnie wpłynąć na konwersję.
Pozycjonowanie regionalne opiera się między innymi na odpowiednim doborze fraz kluczowych. Wyrażenia te muszą odnosić się do konkretnej lokalizacji. Oto prosty przykład takich terminów:
Naprawa samochodów Kraków;
Wymiana opon Warszawa;
Fryzjer damski Gdańsk;
Przewozy ponadgabarytowe Wielkopolska.
Należy znaleźć frazy, które są nie tylko dopasowane do konkretnego biznesu, ale przy okazji będą wyszukiwać je użytkownicy. Do takiej analizy wykorzystuje się specjalistyczne narzędzia, takie jak Ahrefs, SEMrush, czy Senuto.
Gdy dobierzesz już frazy kluczowe, na których pozycjonowaniu lokalnym Ci szczególnie zależy, zoptymalizuj podstrony w swojej witrynie z ich wykorzystaniem. Jak tego dokonać? Najlepiej jeden termin (ewentualnie grupę podobnych wyrażeń) przypisać do jednego adresu URL. Wyobraź sobie, że prowadzisz sieć zakładów mechanicznych na Mazowszu. Posiadasz więc placówki w kilku miejscowościach. Informacje o nich warto umieścić na różnych podstronach z ofertą. Dzięki temu potencjalny klient za pomocą wyszukiwarki Google od razu trafi w odpowiednie miejsce na Twojej stronie. Oto przykład:
StronaFirmowa.pl/mechanik-warszawa
StronaFirmowa.pl/mechanik-otwock
StronaFirmowa.pl/mechanik-legionowo
Właściciel samochodu z Legionowa prawdopodobnie nie będzie zainteresowany ofertą naprawy pojazdu Otwocku. Dlatego opis usługi i optymalizację podstrony przeprowadź pod konkretną miejscowość. W ten sposób zwiększysz szansę na to, że potencjalny klient szukający mechanika w danej okolicy znajdzie właśnie Twój serwis, po czym trafi na odpowiednią ofertę. Do wykonania połączenia telefonicznego lub zapisu na wizytę online pozostaje już tylko jeden krok. Przykład ten świetnie pokazuje, jaką moc niesie ze sobą pozycjonowanie lokalne, o ile jest ono poprawnie przeprowadzone.
Kto powiedział, że nie możesz zostać blogerem? Prowadząc biznes lokalny, możesz pokusić się o publikację merytorycznych artykułów branżowych. Ewentualnie rozpocznij współpracę z copywriterem, który będzie odpowiedzialny za tworzenie merytorycznych treści. Dlaczego warto to zrobić? Przede wszystkim content ma spore znaczenie w kontekście SEO, ponieważ może generować ruch. Dodatkowo z treści postaraj się linkować do najważniejszych podstron w Twoim serwisie (najlepiej tych z ofertą). To czynnik rankingowy w Google. Oczywiście linkowanie przeprowadź naturalnie, bez spamowania.
Wiesz już, że w pozycjonowaniu regionalnym znaczenie mają tak zwane „frazy lokalne”. Należy dodatkowo wspomnieć o wyrażeniach long-tail, które posiadają „długi ogon”. To terminy składające się z kilku słów (zwykle trzech i więcej). Takie frazy charakteryzują się niską konkurencyjnością, a jednocześnie wyszukuje je w Google wielu użytkowników. SEO dla takich wyrażeń jest prostsze, niż pozycjonowanie na frazy ogólnopolskie. Przykładem fraz long-tail może być:
Mechanik samochodów Audi Małopolska;
Lokale do wynajęcia na studniówkę w Kielcach;
Makijaż dla panny młodej Wrocław.
Dobór wyrażeń long-tail możesz przeprowadzić dzięki specjalistycznym narzędziom, o których wspominaliśmy już wcześniej. Bez niech nie dowiesz się, jaki potencjał ma dana fraza i czy rzeczywiście optymalizacja witryny pod te wyrażenia przyniesie upragniony efekt.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.