Presell Pages – czy wciąż działają w SEO?
3 min
3 min
Na skróty
Każdy, kto kiedykolwiek miał styczność z pozycjonowaniem słyszał o Presell Pages. Czym one są? To strony internetowe – pseudo blogi z tekstami tworzonymi na potrzeby pozycjonowania. Ale czy dzisiaj korzysta się jeszcze z nich w SEO? Kiedyś takie strony służyły pozycjonowaniu witryn internetowych, było to skuteczne, ale do tego czasu algorytmy Google mocno się rozwinęły. Dowiedz się więcej na temat Presell Pages.
Presell Pages znane są każdemu pozycjonerowi. Są to strony, jakie przypominają blogi, na których umieszcza się teksty zawierające linki do pozycjonowanych stron internetowych. Są jednak one bardzo niskiej wartości. Korzystanie z nich do strategii pozycjonowania jest tanie i buduje sieć linków do pozycjonowanej witryny, ale czy to skutecznie poprawia pozycję witryny w Google? Nie, ponieważ Presell Pages nie są witrynami o dużej wartości, a więc polecenie przez taką witrynę Twojej strony nie będzie miało pozytywnego wpływu na pozycjonowanie.
W Polsce Presell Pages nazwane zostały po prostu preclami. Początki popularności w naszym kraju zyskały około 2006 roku. Zaczęło wtedy powstawać mnóstwo stron blogowych, które umożliwiały publikację rozmaitych tekstów zawierających linki. Tematykę serwisów można było dobrać stosowanie do tematyki pozycjonowanych stron. Natomiast wartość publikowanych treści z czasem zeszła zupełnie na dalszy plan. Najważniejsze było to, aby publikować jak największą liczbę tekstów, które zawierać będą linki. Mianem precla określa się także tekst, który ma niską wartość dla odbiorcy, ale jest na temat i zawiera frazy kluczowe. Jak sama nazwa wskazuje – teksty preclowe umieszcza się na Pressell Pages.
Precle można podzielić na kilka grup. Generalnie pozycjonerzy rozróżniają precle:
W tym podziale trzeba jednak zaznaczyć, że poszczególne cechy mogą się ze sobą mieszać. Oczywiście jednym z najlepszych precli będzie ten wartościowy. Profesjonalni pozycjonerzy nie korzystają z takich stron przy pozycjonowaniu. Wiedzą oni, że współcześnie nie ma to dużej wartości dla SEO, a Google doskonale rozpoznaje to, że linki do witryny pochodzą ze spamerskiej strony przepełnionej linkami zewnętrznymi, która nie jest odwiedzana przez użytkowników.
Tekst preclowy to teść pisana w celu sztucznego pozyskiwania linków. Najczęściej ma od 1000 do 1500 znaków. Jest to treść pozbawiona jakichś większych merytorycznych wartości. Chodzi bowiem o to, aby w tekst wpleść link, który skieruje użytkownika do pozycjonowanej witryny. Content preclowy nie jest więc raczej czymś ambitnym i wartościowym. Zazwyczaj tego rodzaju treści tworzy się „na szybko”. Rzadziej pisze się teksty 3000 do 5000 znaków. Jeżeli już takie powstają, to są to treści bardziej merytoryczne i wykorzystywane na potrzeby Presell Pages moderowanych.
Czy strony typu Presell Pages mają jeszcze sens? Część osób wciąż myśli, że to zależy. Strony, które nie są zupełnie moderowane i gdzie każdy może dodać tam treść to słaby pomysł. Tzw. precle Auto Approve bez konieczności rejestracji oraz bez zabezpieczeń, stają się po prostu śmietnikiem. Każdy może dodać tam treści, które nierzadko są naprawdę marnej jakości. Według niektórych pozycjonerów nieco lepszym rozwiązaniem będą strony preclowe typu Auto Approve. Tutaj podczas rejestracji pojawiają się zabezpieczenia. Tak więc teksty są dodawane przez ludzi, nie jak we wcześniejszym przypadku, przez automaty. Tym samym również możemy się spodziewać nieco lepszych treści. Kolejny rodzaj precli to te moderowane. Tutaj jednak również pojawiają się dwie grupy. Strony moderowane z treściami merytorycznymi oraz z treściami raczej nie wartymi uwagi. Na preclach moderowanych ze słabym contentem znajdziesz teksty liczące sobie około 2000 do 3000 znaków. Z kolei na tych, gdzie pojawiają się teksty merytoryczne, najczęściej są one już nieco dłuższe, bo oscylują w granicach 5000 znaków. Bez względu na to, jaki rodzaj Presell Pages wybierzesz, to nie będą one miały dobrego wpływu na Twoje działania SEO. Dlaczego? Ponieważ są tworzone wyłącznie na potrzeby linkowania do zewnętrznych stron. Nie mają więc dużej wartości i linki pochodzące z nich nie będą doceniane przez Google.
Czasy Presell Pages już całe szczęście mijają. Kiedyś była to podstawa działań SEO, teraz ceni się merytoryczną wartość tekstów, dlatego najbardziej wartościowe są linki pochodzące ze stron przyciągających uwagę odbiorców.