Przychody Google, update AI od Bing, SearchGPT, wyszukiwania AI a UX
4 min
4 min
Na skróty
Google ogłosiło imponujący 14% wzrost przychodów w Q2 2024, podkreślając siłę wyszukiwarki i usług chmurowych, a Microsoft Bing wprowadził nową wersję AI wyszukiwania, która zachęca do czytania, ale także klikania w linki organiczne!
Oprócz tego: OpenAI debiutuje z SearchGPT, prototypem wyszukiwarki AI, który może zrewolucjonizować rynek. Tymczasem nowe badania pokazują, że AI znacząco podnosi satysfakcję użytkowników wyszukiwarek i mediów społecznościowych.
Najnowsze newsy o SEO z Semcore… czas start!
Źródło: https://img.freepik.com/free-photo/ai-technology-microchip-background-futuristic-innovation-technology-remix_53876-124727.jpg?t=st=1721995629~exp=1721999229~hmac=30e17523fd543340cdb4fdabb2a9e787c0a8e7fcfb5d5612a791e0f7d10ddb68&w=900
Alphabet Inc., spółka macierzysta Google, ogłosiła wyniki finansowe za drugi kwartał 2024 roku, wskazując na 14% wzrost przychodów w segmencie wyszukiwania. Przychody z wyszukiwarki Google osiągnęły 48,5 miliarda dolarów – stanowi to wzrost w porównaniu do 42,6 miliarda dolarów w analogicznym okresie 2023 roku.
Całkowite przychody Alphabet wyniosły 84,7 miliarda dolarów, a dochód operacyjny sięgnął 27,4 miliarda dolarów. Dochód netto firmy to 23,6 miliarda dolarów, przy zysku na akcję wynoszącym 1,89 dolara.
Zdj 1. Wideo wraz z transkrypcją na temat dochodów Google w Q2 2024.
Źródło: abc.xyz/2024-q2-earnings-call/
Warto również wspomnieć, iż Google Cloud zanotował rekordowy kwartalny przychód na poziomie 10,3 miliarda dolarów, z czego 1,2 miliarda to zysk operacyjny. Dochody z reklam na YouTube wzrosły z 7,7 miliarda dolarów w Q2 2023 do 8,7 miliarda dolarów w Q2 2024.
Sundar Pichai, CEO Alphabet, podkreślił, że sukcesy w wyszukiwaniu i chmurze wynikają z innowacji w dziedzinie sztucznej inteligencji. Zmiany w strukturze zespołów AI, które łączą elementy Google Research z Google DeepMind, mają na celu dalsze wzmacnianie tych obszarów.
Microsoft wprowadza nową wersję generacyjnej wyszukiwarki Bing, która prezentuje informacje w intuicyjny sposób, zachęcając do eksploracji, jednocześnie priorytetyzując kliki na stronach internetowych. Nowy układ wyszukiwarki Bing obejmuje:
Nowy układ zaprojektowano tak, aby użytkownicy łatwo znajdowali informacje i klikali w organiczne wyniki wyszukiwania, wspierając zdrowy ekosystem internetowy.
Microsoft podkreśla, że nowa wersja wyszukiwarki Bing jest testowana pod kątem utrzymania ruchu na stronach internetowych. W przeciwieństwie do innych wyszukiwarek, które skupiają się na zadowoleniu użytkowników, Bing stawia na równowagę między zadowoleniem użytkowników a generowaniem ruchu na stronach.
Zdj 2. Istotne informacje na temat aktualizacji wyszukiwarki AI firmy Bing.
Źródło: blogs.bing.com/search/July-2024/generativesearch
OpenAI zapowiedziało uruchomienie SearchGPT – prototypowej wyszukiwarki AI. Ten krok oznacza wejście firmy na konkurencyjny rynek wyszukiwarek, stanowiąc wyzwanie dla obecnych liderów. Według Statcounter GlobalStats ranking wygląda następująco:
Zdj 3. Ranking wyszukiwarek (stan na 26.07.2024 r.).
Źródło: gs.statcounter.com/search-engine-market-share
SearchGPT łączy modele językowe AI z informacjami z internetu w czasie rzeczywistym, dostarczając bezpośrednie odpowiedzi z cytatami źródłowymi, zamiast tradycyjnej listy linków.
Prototyp zawiera interfejs konwersacyjny, pozwalający na zadawanie pytań dodatkowych, oraz narzędzia dla wydawców do zarządzania tym, w jaki sposób ich treści będą wyświetlane w wynikach wyszukiwania.
Zdj 4. Wpis blogowy OpenAI na temat SearchGPT.
Źródło: openai.com/index/searchgpt-prototype/
Najnowsze statystyki ACSI wskazują, że użytkownicy są bardziej zadowoleni z wyszukiwarek i platform społecznościowych niż wcześniej, pomimo obaw związanych z AI. American Customer Satisfaction Index (ACSI) przeprowadził roczne badanie, które pokazuje, że zadowolenie z wyszukiwarek typu Google i Bing, utrzymuje się na wysokim poziomie i ciągle rośnie.
Zdj 5. Badania ACSI na temat AI i satysfakcji użytkowników.
Źródło: www.theacsi.org/news-and-resources/press-releases/2024/07/23/press-release-search-and-social-media-study-2024/
Google nadal jest najwyżej ocenianą wyszukiwarką z wynikiem ACSI na poziomie 81, co oznacza wzrost o 1% w porównaniu do poprzedniego roku. Użytkownicy szczególnie doceniają w tym przypadku funkcje oparte na AI.
Bing i Yahoo! zanotowały również znaczące wzrosty, osiągając odpowiednio 77 i 76 punktów – najwyższe wyniki od dekady.
Badanie ACSI pokazuje, że AI pozytywnie wpływa na różne aspekty doświadczeń użytkowników, w tym na m.in.:
Media społecznościowe również odnotowały wzrost satysfakcji użytkowników, z TikTokiem na czele. Platforma uzyskała wynik 78, wyprzedzając YouTube. To samo dotyczy Facebooka i Instagrama – rozwiązania Meta zyskały 3 punkty.
Zawodowy copywriter specjalizujący się̨ w tworzeniu artykułów eksperckich dotyczących najważniejszych zagadnień związanych z SEO. Twierdzi, że nieustanne zmiany w tej dziedzinie napędzają go do dalszej pracy, a edukowanie innych pozwala mu wzrastać.