Reklama lombardu w Internecie – poradnik
4 min
4 min
Na skróty
Lombardy to popularny element polskiego krajobrazu, które jednak kojarzą się różnie, żeby nie powiedzieć, że dla wielu osób tego typu działalność często jest dość podejrzana. Opinie o firmach bywają różne, warto więc wyróżnić się wśród lokalnych biznesów i zadbać o to, by Twoja marka po prostu wzbudzała zaufanie. Jakie działania należy wdrożyć, aby klienci chętniej odwiedzali dane miejsce?
Przeczytaj także: SXO Semcore i pozycjonowanie lokalne
Pozycjonowanie lombardu (i nie tylko) podzielić można na działania on-site oraz off-site, a oba procesy są równie istotne, aby zapewnić efektywność SEO. Co ciekawe, jeśli Twoja firma nie ma jeszcze własnej witryny, wbrew pozorom może się to okazać dużym plusem, bowiem dzięki temu odpowiednie rozwiązania będzie można wdrożyć już podczas planowania struktury informacji, projektowania szablonu graficznego, a przede wszystkim pisania kodu. Informacje o tym, jakie czynniki mają wpływ na indeksowanie oraz pozycjonowanie w wyszukiwarce Google, dostępne są we wskazówkach dla webmasterów. Wśród nich warto wymienić:
Lista przykładów jest dosyć krótka, nie oznacza to jednak, że wdrożenie całości to prosta sprawa. W rzeczywistości wytycznych jest też o wiele więcej. SEO on-site to proces wymagający regularności oraz czasu, aby pozycjonowanie lombardu zaczęło przynosić oczekiwane wyniki. Czym więc są działania off-site? Najprościej będzie powiedzieć, że są to m.in. artykuły sponsorowane i ogólnie linkowanie do firmowej witryny na innych portalach oraz w social mediach.
O ile w e-commerce pozycjonowanie lokalne nie jest w ogóle istotną kwestią, tak w przypadku firm, oferujących różnego rodzaju usługi, nie należy tego zaniedbywać. Istotne będzie więc wykorzystanie słów kluczowych z nazwą miasta lub dzielnicy, ale nie tylko, bowiem nie o pozycje w wyszukiwarce tutaj chodzi. W SEO lokalnym o wiele ważniejsze jest to, jak wysoko na liście Google Maps pojawi się Twój biznes. Należy jednak wiedzieć, że taki efekt można osiągnąć nie za pomocą fraz, a dobrze zoptymalizowanego Profilu Firmy, czyli internetowej wizytówki. O czym trzeba pamiętać, uzupełniając informacje? Oczywiście o tym, by były one aktualne — począwszy od godzin otwarcia, aż po zdjęcia z zewnątrz i wewnątrz budynku. Oprócz tego, bardzo ważne będzie zdobywanie nowych opinii, a także aktywny kontakt z klientami. Odpowiadanie na pytania, podziękowania za komentarze, ilość opinii — wszystko to jest ma znaczenie zarówno dla robotów Google, jak i odbiorców, którzy wyświetlą wizytówkę. Dlatego też pozycjonowanie lombardu o zasięgu lokalnym warto wspomóc działaniami, które zachęcą do pozostawiania komentarzy, np. prośbę można przesłać za pomocą wiadomości SMS.
Patrząc na to, jak prowadzona jest większość profili lombardów na Facebooku, można zacząć się zastanawiać, czy istnieje dobry sposób na prezentację ciekawych treści w tej branży. Opcji jest jednak dosyć sporo i wcale nie polegają one na ciągłym udostępnianiu postów z konkretnymi produktami. Oczywiście, nie jest to zły sposób na to, by pokazać, co aktualnie jest dostępne. Warto pamiętać, że najlepsza darmowa reklama lombardu to content, którzy po prostu będzie przydatny odbiorcom. Dobrze jest więc pisać o tym, na jakich zasadach działa branża, a także zamieszczać informacje dotyczące tego, jakie przedmioty są przyjmowane pod zastaw. Jeśli zamierzasz organizować specjalne promocje, to również świetna okazja do kontaktu z obserwującymi profil na Facebooku. Warto również zastanowić się nad tym, w jaki sposób pokazujesz dostępne w lombardzie produkty na sprzedaż. Zamiast wrzucać zdjęcie łańcuszków czy pierścionków, zadbaj o ładną ekspozycję, a w poście nawiąż do zbliżającej się okazji, np. Dnia Matki. Sprzęt AGD z pewnością będzie budził duże zainteresowanie, jednak podanie całej specyfikacji sprawi, że nikomu nie będzie się chciało czytać niezbyt ciekawej ściany tekstu. Dlatego lepiej jest skupić się na konkretnych cechach, które wyróżniają dany model — możesz kierować się np. opisem producenta, a na grafice wyróżnić atrakcyjną cenę.
Facebook bardzo dokładnie określa zasady zamieszczania promowanych postów, w tym także materiały objęte ograniczeniami. Wśród nich znaleźć można m.in. produkty oraz usługi finansowe i ubezpieczeniowe. Zapis w regulaminie brzmi:
Reklamy promujące wnioski o przyznanie kart kredytowych lub usługi finansowe akredytowanych instytucji muszą zawierać na stronie docelowej wyraźne informacje na temat obowiązujących opłat, włącznie z rzeczywistymi rocznymi stopami oprocentowania, opłatami za transakcje, odsetkami i adresem fizycznym podmiotu oferującego produkt. Reklamy promujące karty kredytowe, pożyczki lub usługi ubezpieczeniowe należy kierować do osób powyżej 18 roku życia. Reklamy promujące karty kredytowe, pożyczki lub usługi ubezpieczeniowe nie mogą zawierać próśb o podanie prywatnych danych finansowych, np. numeru karty kredytowej.
Reklama lombardu w social mediach może być naprawdę pomocna, jeśli chcesz dotrzeć do osób mieszkających w pobliżu Twojej firmy. Niekoniecznie muszą one być zainteresowane podobnymi usługami, dlatego na początku dobrze jest postawić na działania stricte wizerunkowe, aby po prostu zacząć budować świadomość marki. Konieczne jest jednak przestrzeganie regulaminu Facebooka. Oczywiście, jeśli dany post czy kampania nie będą spełniać warunków, nie powinny przejść one weryfikacji — wtedy należy po prostu edytować wskazane w jakości konta błędy. Zdarza się jednak, że dopiero po jakimś czasie algorytm blokuje wyświetlanie, np. jeśli jest ona blokowana lub zgłaszana przez użytkowników. Bardzo ważne jest, aby dbać o wysoką jakość reklamy lombardu, w tym również zgodność z regulaminem, bowiem ma to wpływ na ocenę konta, a nawet na samą możliwość zamieszczania postów promocyjnych.
W przypadku Google Ads sytuacja jest dosyć podobna — konieczne jest przestrzeganie przepisów krajowych i lokalnych, właściwych dla każdego regionu, na który są kierowane reklamy. Czy sama kampania produktowa, wizerunkowa lub wyświetlanie się osobom w danej lokalizacji będzie złamaniem regulaminu? Nie, natomiast reklama lombardów została dosyć dokładnie określona, pojawia się także definicja kredytu konsumpcyjnego, definiowanego jako jednorazowe pożyczenie pieniędzy indywidualnemu konsumentowi przez osobę fizyczną, organizację lub inny podmiot w celu innym niż sfinansowanie edukacji lub zakupu środka trwałego. Aby zaplanowane reklamy pozytywnie przeszły weryfikację, należy umieścić informacje o jakości, warunkach, opłatach, ryzyku i korzyściach związanych z produktami kredytowymi. Nie można bowiem wprowadzać odbiorców w błąd, np. nie podając informacji o minimalnym i maksymalnym okresie spłaty. W tym przypadku, jeśli zależy Ci na tego typu komunikatach, skupiających się na finansowym aspekcie, może się okazać, że skorzystanie z usług agencji będzie dla Ciebie dużo korzystniejszym, łatwiejszym rozwiązaniem niż próba samodzielnej obsługi konta Google Ads.
Absolwentka Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, filolożka języka polskiego i literaturoznawczyni, wkrótce słuchaczka na kierunku User Experience Design. Podstawą wszystkich działań marketingowych jest dla niej dobry research oraz analiza. Kiedy nie zajmuje się tworzeniem contentu, lubi oglądać modernistyczną architekturę i czytać o polskiej sztuce użytkowej PRL-u.