SEO lokalne – kiedy warto?
4 min
4 min
Na skróty
Pozycjonowanie (SEO) lokalne to proces, dzięki któremu strona internetowa staje się lepiej widoczna w organicznych wynikach wyszukiwania dla konkretnego obszaru – na przykład miasta, bądź województwa. Ten rodzaj promocji sprawdza się w przypadku biznesów, które posiadają własne witryny, ale sprzedaż prowadzą stacjonarnie lub świadczą różnego rodzaju usługi. Stosowanie lokalnego SEO sprawi, że szybko pozyskasz nowych klientów.
Generalnie można stwierdzić, że początki lokalnego SEO zawdzięczamy wyszukiwarce Google. W 2014 roku została wdrożona aktualizacja Gołąb, dzięki której cały system zaczął działać lepiej, skutecznie wykorzystując geolokalizację. To mniej więcej od tamtego czasu przy zapytaniach lokalnych – przede wszystkim na smartfonach – użytkownicy widzą nie tylko listę stron internetowych w wyszukiwarce, ale także mapę i opinie nadane przez inne osoby.
Jak łatwo wywnioskować, SEO lokalne to idealna propozycja dla firm, które nie działają online na całą Polskę, a strona internetowa jest jedynie wizytówką dla stacjonarnego biznesu. To bardzo mądre rozwiązanie, szczególnie biorąc pod uwagę fakt, jak wiele informacji współcześni użytkownicy wyszukują w internecie. SEO lokalne będzie więc fenomenalną propozycją dla restauracji, kwiaciarni, serwisów motoryzacyjnych, zakładów krawieckich, przeróżnych sklepów i wielu innych punktów usługowych.
Jeżeli Ty – jako użytkownik – pozwolisz wyszukiwarce Google korzystać z geolokalizacji urządzenia, wyniki wyszukiwania będą dopasowane do tego, gdzie aktualnie się znajdujesz. Możesz przekonać się o tym za pomocą małego testu. Otwórz wyszukiwarkę, po czym wyślij jedno z tych trzech zapytań:
Jeżeli geolokalizacja jest włączona, to wyniki z pewnością Cię pozytywnie zaskoczą. Warto zauważyć, że wyszukiwarka dopasowuje nie tylko rezultaty z Google Maps, ale także lista z adresami URL i tytułami podstron będzie przystosowana do Twojej lokalizacji. Użytkownik może więc z łatwością znaleźć dokładnie to, czego szuka za pomocą swojego smartfona, nawet będąc daleko od domu. Fakt ten doskonale ukazuje wartość lokalnego SEO.
Generalnie SEO lokalne może być wdrożone na każdej stronie internetowej, bez względu na branżę. Istnieje jednak pewne grono biznesów, które mogą liczyć na szczególnie dobre wyniki uzyskane za pomocą pozycjonowania. To między innymi:
Oczywiście do prowadzenia lokalnego SEO Twój biznes potrzebuje strony internetowej. Jeżeli jeszcze jej nie masz, warto o tym pomyśleć. Widoczność zapewnia także firmowa wizytówka Google. Warto ją zoptymalizować poprzez uzupełnienie wszelkich informacji na temat biznesu. Bez wątpienia dzięki niej spore grono potencjalnych klientów skorzysta z Twojej oferty.
Mimo tych wszystkich faktów ciągle sceptycznie podchodzisz do lokalnego SEO oraz inwestycji w pozycjonowanie? W takim razie warto poznać kilka oficjalnych statystyk, dzięki którym udowodnimy skuteczność tego typu działań marketingowych.
Z reguły lokalne SEO jest nieco tańsze i wymaga mniej pracy w porównaniu do pozycjonowania na całą Polskę. Dzieje się tak za sprawą mniejszej konkurencyjności. Ponadto niewielkie firmowe witryny zwykle nie wymagają obszernych optymalizacji, ponieważ posiadają stosunkowo niewiele podstron. Dlatego bardzo często nawet firmy z małym budżetem na reklamę są w stanie zainwestować w tego rodzaju marketing. Pamiętaj, że lokalne SEO to inwestycja długofalowa, która przyniesie doskonałe efekty – wystarczy nieco cierpliwości.
Warto zapoznać się z propozycją profesjonalnej agencji, która świadczy usługi z zakresu pozycjonowania. Jeżeli tego rodzaju firma znajduje się w Twoim mieście, dobrym pomysłem jest umówienie się na krótkie spotkanie. W ten sposób poznasz zalety lokalnego SEO od specjalisty, a w razie zainteresowania otrzymasz indywidualną wycenę oraz strategię marketingową dopasowaną do charakterystyki Twojego biznesu.
Jako agencja SEO Semcore w zakresie pozycjonowania lokalnego oferujemy:
Nieco inaczej wygląda SEO globalne, które przeprowadza się na przykład w ramach pozycjonowania sklepów online. Przede wszystkim w takiej sytuacji biznes posiada znacznie większą konkurencję, nawet na te frazy, które są stosunkowo rzadko wyszukiwane. Ponadto w pozycjonowaniu globalnym nie wykorzystuje się specyficznych fraz odnoszących się do konkretnej miejscowości. Jednak SEO lokalne oraz globalne posiadają sporo wspólnych mianowników. Jednym z nich jest budowanie jakościowego contentu – merytoryczne treści były, są i będą doceniane przez wyszukiwarki. W ostatnich latach istotę w marketingu pełni także UX. Aktualnie trudno wyobrazić sobie SEO lokalne bądź globalne, gdzie całkowicie pomija się kwestie związane z user experience. Zarówno UX, jak i pozycjonowanie mają dokładnie ten sam cel – konwersję. Na dodatek user experience oraz SEO uzupełniają się wzajemnie, co tylko potwierdza wartość tych rozwiązań. Strona internetowa zaprojektowana w myśl user experience zapewnia wygodę i jest po prostu użyteczna. Jeżeli należysz do przedsiębiorców, którzy cenią innowacyjne rozwiązania, warto nieco lepiej zapoznać się ze strategią SXO (Search Experience Optimization). To połączenie skutecznych praktyk pozycjonerskich (SEO) z dopasowaniem witryny do potrzeb użytkownika (UX), czego efektem jest wzrost widoczności oraz konwersji.