VK (VKontakte) – czym jest ta platforma i jak ją wykorzystać w marketingu?
3 min
3 min
Na skróty
VK, niegdyś VKontakte, to rosyjski serwis społecznościowy, którego struktura do złudzenia przypomina Facebooka. Platforma powstała w 2006 roku i cieszy się olbrzymią popularnością nie tylko w Rosji, ale również w Kazachstanie, Kirgistanie, Mołdawii, Azerbejdżanie, Armenii, Uzbekistanie i Białorusi. Co więcej, chętnie korzystają z niej również niektóre kraje Europy Środkowo- Wschodniej. W tym artykule przyjrzymy się nieco bliżej VK i podpowiemy, jak wykorzystać to medium w marketingu.
Jak wspomnieliśmy na wstępie artykułu, VK to rosyjski portal społecznościowy, który istnieje na rynku już od 18 lat. Został założony przez Pawła Durowa, zainspirowanego ogólnoświatową platformą Facebook. Z roku na rok portal mocno się rozwijał, a w 2011 roku przebił swoich konkurentów. Obecnie znajduje się w pierwszej dziesiątce najchętniej odwiedzanych stron nie tylko w Rosji, ale również większości krajów byłego Związku Radzieckiego.
Początkowo VKontakte był przede wszystkim dedykowany studentom oraz absolwentom uczelni wyższych. Obecnie korzysta z niego ogół społeczeństwa, w tym również firmy chcące promować swoje produkty lub usługi.
Źródło: https://vk.com
Mimo że VK jest bardzo podobny do Facebooka, cieszy się dużo większą popularnością we wcześniej wspominanych krajach, niż jego światowy konkurent. Według badań przeprowadzonych przez niemiecki Uniwersytet Henricha Heine, użytkownicy serwisu uważają, że jest on łatwiejszy w użyciu, przyjemniejszy w odbiorze i bardziej zaufany.
To czym różnią się oba portale, to m.in. publiczność. Facebook dedykowany jest osobom z zachodu, podczas gdy VK użytkownikom mówiącym po rosyjsku i stosowany głównie w Europie Wschodniej. VK to skarbnica filmów, muzyki oraz seriali. W pewnym zakresie można tam znaleźć niemal wszystko, choć obecne przepisy w Rosji są bardziej rygorystyczne i wiele treści jest blokowanych. Odnosząc się natomiast do FB – ma on imponująco rozwiniętą sieć komunikacji oraz wymiany wiadomości, czego brakuje jego rosyjskiemu odpowiednikowi.
Źródło: https://vk.com/about
Dokładnie tak jak Facebook, tak i również VK znajduje zastosowanie w marketingu. Na platformie można założyć publiczną stronę firmową, której celem jest informowanie subskrybentów o nowościach, promocjach czy innych ważnych zdarzeniach. Nie zakłada ona jednak zaawansowanej komunikacji między użytkownikami. W tym kontekście lepiej sprawdza się grupa na VK, której uczestnicy mogą dzielić się opiniami, spostrzeżeniami i dyskutować ze sobą.
Administrator grupy może dołączyć blok dedykowany rozmowom i umieścić w nim rozmaite wątki, dotyczące jego produktu czy usługi. Najczęściej można spotkać się z wątkami zawierającymi pytania i odpowiedzi czy opinie o danej firmie. To sposób na dotarcie do szerszej publiczności i zwiększenie szansy na pozyskanie nowych klientów.
Warto wspomnieć również o tym, że dokładnie tak jak Facebook, tak i również VK daje swoim użytkownikom możliwość korzystania z reklamy targetowanej oraz postów sponsorowanych. Co więcej, platforma pozwala na płatne publikowanie postów na innych stronach lub w grupach. Dzięki temu, dobierając odpowiednie narzędzie, można dotrzeć do potencjalnych klientów i zwiększyć sprzedaż produktów czy usług.
Nie bez znaczenia jest to, że VK ma również mechanizm remarketingu. Jeśli zatem na stronie firmowej jest już wygenerowany ruch, można skorzystać z tej opcji, aby nie dać o sobie zapomnieć i pozostawać w bieżącym kontakcie z odwiedzającymi ją osobami.
Firmy zajmujące się bezpieczeństwem w sieci potwierdziły, że vk.com jest bezpieczną witryną. Mimo to, tak samo jak w przypadku innych mediów, istnieje ryzyko stania się ofiarą oszustwa. Dlatego należy przestrzegać podstawowych zasad bezpieczeństwa, zadbać o ustawienie solidnego hasła, nie klikać w budzące podejrzenia linki itp. Zachowując rozsądek w tym zakresie, z pewnością będzie można uniknąć nieprzyjemnych sytuacji, do których niestety dochodzi każdego dnia, na całym świecie.
Autor: Anna Brysz