Na skróty
Sposób, w jaki prezentujesz swoje treści ma niemałe znaczenie — nawet najlepiej przygotowany, merytoryczny do granic artykuł może odrzucić czytelnika, jeśli po wejściu na Twojego bloga zobaczy on jednolitą ścianę tekstu. Jednym z prostych sposobów, aby tchnąć w pisane Arialem artykuły nieco życia jest zmiana postaci wybranych fraz. Na przykład przy pomocy znacznika <i>, który przedstawimy poniżej. Zapraszamy do lektury!
Dla tych, którzy na co dzień nie korzystają z HTML-a — znaczniki są podstawowym elementem składni tego języka. Przy ich pomocy możemy zdefiniować, jakie miejsce w strukturze strony ma zajmować dany element (czy jest to nagłówek, link do innej witryny, a może plik graficzny) — oraz modyfikować jego podstawowe parametry — w tym wygląd.
Znacznik <i> pełni tę drugą funkcję — nadaje tekstowi postać kursywy. Nie mniej, nie więcej. Sama literka „i” jest skrótem od słowa italic, oznaczającego właśnie pismo pochyłe.
Pochylenie czcionki najczęściej służy podkreśleniu szczególnie istotnych informacji — ale wykorzystuje się je także do oznaczania niektórych, szczególnych form językowych (o czym powiemy w dalszej części naszego wpisu!) i, po prostu, do zwiększenia atrakcyjności wizualnej tekstu.
Z zasady — kursywy nigdy nie powinno się nadużywać. Pamiętajmy, że do dyspozycji mamy jeszcze inne znaczniki do formatowania tekstu, np. <b>, <strong> oraz <u>. Kursywa jest spośród nich chyba najbardziej wieloznaczną i subtelną — dlatego też radzimy używać jej z umiarem.
Formatowanie tekstu w języku HTML nie jest trudne — nawet jeśli nie mamy zbyt dużego doświadczenia.
Dla przykładu weźmy zdanie:
„Przemyślana strategia SXO to klucz do zwiększenia ruchu na stronie, wzrostu konwersji i… skutecznej sprzedaży”.
Każdy doświadczony marketer wie, że jego klientów interesują przede wszystkim wzrosty sprzedażowych słupków — dlatego to ostatnią część wspomnianego hasła warto wyróżnić kursywą.
W dokumencie HTML zdanie to byłoby zapisane w następujący sposób:
<p>Przemyślana strategia SXO to klucz do zwiększenia ruchu na stronie, wzrostu konwersji i… <i>skutecznej sprzedaży</i>.</p>
Formatowaną frazę wystarczy po prostu umieścić pomiędzy wybranym znacznikiem, a jego zamknięciem (obowiązkowo ze znakiem /). Trudno się tu pomylić — trzeba tylko pamiętać o tym, aby znaczniki pojawiły się w odpowiednim miejscu w strukturze dokumentu HTML (inaczej złamiemy układ strony). Oraz o umieszczeniu znacznika zamykającego — przy bardziej złożonych strukturach wielu osobom zdarza się o tym zapomnieć.
Jak wspomnieliśmy, kursywa jest dość wieloznaczną postacią formatowania tekstu — i może odgrywać różne role. Najczęściej znacznik <i> języka HTML służy do:
Ale uwaga — kursywę w tekście można wprowadzić także przy pomocy znacznika emfazy — <em>.
Różnica pomiędzy nimi jest taka, że znacznik <i> pełni jedynie funkcję estetyczną — znacznik <em> nie tylko pochyla czcionkę, ale także stanowi informację dla robotów wyszukiwarek, że wybrany fragment ma szczególne znaczenie dla treści strony. Tym samym — może pomóc algorytmom Google ją zrozumieć, a potem trafnie dopasować do konkretnych zapytań… co już mocno wiąże się z działaniami, jakie prowadzi nasza agencja SEO.
W większości przypadków polecamy korzystać raczej ze znacznika <i> — a emfazę zostawić dla tych słów i fraz, które są clue Twojego artykułu i pod które chcesz pozycjonować swoją stronę.
Wiesz już, w jaki sposób można umieścić znacznik <i> języka HTML w swoich tekstach — i kiedy warto to robić. Mamy nadzieję, że pomoże to uatrakcyjnić Twoje treści i uczynić je bardziej czytelnymi — zarówno dla ludzi, jak i dla robotów wyszukiwarek.
Zawodowy copywriter oraz student psychologii na Uniwersytecie Warszawskim. W świecie marketingu internetowego równie mocno, co chwytliwe (i wartościowe) treści interesuje go dobry design. Gdy nie zajmuje się tworzeniem contentu, odkrywa perełki kina niezależnego i pracuje nad własnymi opowiadaniami.