A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
T
U
V
W
Z
Ś
Semcore Słownik Link (odnośnik, hiperłącze)

Co to jest link (odnośnik, hiperłącze)?

Teoretycznie każdy wie, czym są linki. Istnieje jednak tyle rodzajów odnośników, że warto się nad nimi na chwilę pochylić. Poniżej przedstawimy te najważniejsze i powiemy o ich budowie.

Czym jest link? Definicja i trochę historii

Link (odnośnik, hiperłącze) to umieszczone w pliku elektronicznym — w przypadku stron WWW, w pliku HTML — przekierowanie do innego dokumentu lub innego miejsca w tym samym pliku

Dziś o linkach mówimy właśnie w kontekście witryn WWW, gdzie pozwalają jednym kliknięciem przenieść się poza stronę lub do innego jej punktu. Samą wyszukiwarkę Google można nazwać ogromnym katalogiem linków. Ale nie zawsze tak było. 

Oryginalne pojęcie hiperłącza (wraz z ideą hipertekstu) pojawiło się jeszcze… w połowie XX wieku. Wtedy odnosiło się ono do teoretycznego systemu organizacji dokumentów, w którym czytelnik mógłby poprzez hiperłącza przenosić się między kolejnymi powiązanymi ze sobą treściowo tekstami. 

Pomysł ten udało się zrealizować dopiero w erze komputerów, na przełomie lat 80. i 90. – gdy możliwość wstawiania linków do innych dokumentów zaczęły oferować pakiety biurowe pokroju Office’a. Właśnie wtedy też hiperłącza stały się podstawą działania całej sieci WWW, wówczas dopiero raczkującej — i są nią do dziś.

Jak zbudowane są linki?

Budowa linków jest bardzo prosta. Każdy odnośnik składa się z trzech elementów:

  • adresu URL strony docelowej;
  • anchora (kotwicy), czyli elementu, pod którym ukryjemy adres URL (najczęściej jest to tekst lub grafika);
  • informacji o sposobie, w jakim zostanie otworzona nowa strona (w tej samej karcie, w nowej karcie lub w nowym oknie przeglądarki).

Najprostszy link w HTML-u będzie wyglądał tak:

<a href=”https://semcore.pl/pozycjonowanie/”>pozycjonowanie</a>

A w praktyce, tak: pozycjonowanie.

W tym przykładzie akurat brakuje tagu określającego, w jaki sposób otwarta zostanie linkowana podstrona. Domyślnie hiperłacza otwierane są w tej samej karcie. Jeśli chcemy wymusić otwarcie nowej karty, należy dodać atrybut target o wartości _blank:

<a href=”https://semcore.pl/pozycjonowanie/” target=”_blank”>pozycjonowanie</a>

Więcej o tym, jak wkleić link do strony w HTML piszemy na naszym blogu.

Rodzaje hiperłączy

O ile budowa linków zawsze pozostaje (mniej więcej) taka sama, tak ze względu na ich działanie oraz funkcję, jaką spełniają, można je podzielić na kilka kategorii.

Linki żywe i martwe

Czyli po prostu odnośniki działające oraz takie, które odsyłają użytkownika do słynnego błędu 404 bądź informacji o braku serwera.

Linki wewnętrzne i zewnętrzne

Linki wewnętrzne przenoszą użytkownika między podstronami tej samej domeny. Pełnią więc przede wszystkim funkcję nawigacyjną, ułatwiając dotarcie do poszukiwanych przez użytkownika treści. Przy okazji budują one także strukturę strony — to ważne dla robotów wyszukiwarek.

Linki zewnętrzne prowadzą do zupełnie innych domem. Są najcenniejsze dla specjalistów od pozycjonowania — bo to właśnie one budują w dużej mierze autorytet linkowanych stron, działając jako tzw. backlink.

Linki dofollow oraz nofollow

Link dofollow stanowi dla robotów wyszukiwarek sugestię, aby w trakcie przeszukiwania strony odwiedziły również adres kryjący się pod tym linkiem. Co ważne, taki odnośnik przenosi swoją moc (link juice) do linkowanej domeny, co ma kluczowy wpływ na pozycjonowanie stron

Odnośnik nofollow co prawda nie zablokuje robotowi drogi do linkowanej strony, ale za to uniemożliwi przeniesienie link juice między stronami. Najczęściej tego typu linki używa się w odniesieniu do stron czysto funkcjonalnych, pozbawionych istotnej dla SEO treści (np. panelu logowania).

Linki tekstowe i graficzne

Zdecydowana większość odnośników to oczywiście linki tekstowe. Dla czytelności (i SEO) najlepiej jest je ukrywać pod anchorami — może być nim np. słowo kluczowe, cała fraza długiego ogona, nazwa marki czy zwrot call-to-action (np. „czytaj więcej” albo „kup tutaj!”). Z drugiej strony, czasem podanie wprost adresu URL bez anchora może być po prostu konieczne.

Drugi format odnośników to linki graficzne — czyli wszystkie, gdzie funkcję anchora pełni obraz. Większość firmowych logotypów na stronach WWW pełni właśnie taką rolę — linku odsyłającego do strony głównej. Linki mogą kryć się również pod buttonami (przekierowując użytkownika do innej części witryny w celu podjęcia jakiejś akcji) lub zwykłymi obrazami (często prowadząc do ich oryginalnego źródła).

To oczywiście nie wszystkie rodzaje odnośników, a jedynie te najważniejsze. O tym, czym jest np. link afiliacyjny lub na czym polega deep linking przeczytasz w słowniku SEO oraz na naszym blogu!

Semcore

Oceń tekst

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak głosów - oceń jako pierwszy!