SEO sklepu w zależności od platformy sprzedażowej
4 min
4 min
Na skróty
Pozycjonowanie sklepów internetowych różni się zależnie od tego, na jakiej platformie e-commerce zostanie umieszczony serwis. Wyróżniamy kilka popularnych systemów, to między innymi WordPress, Joomla, czy PrestaShop. Na rynku dostępne są także oprogramowania SaaS (Software as a Service), które pozwalają dość szybko przygotować spersonalizowany serwis. Każde z wymienionych rozwiązań narzuca na właściciela sklepu pewne ograniczenia – zarówno pod kątem sprzedaży, rozwoju biznesu, jak i SEO.
Pozycjonowanie sklepu internetowego nigdy nie wygląda tak samo. Nawet dwa serwisy o podobnej tematyce będą wymagać innej strategii SEO. Zanim wybierzesz platformę dla swojego e-commerce, zastanów się, jakie rozwiązanie będzie idealne w Twoim przypadku. Wyróżniamy dwa podstawowe systemy dedykowane do zaprojektowania własnego sklepu. To platformy open source oraz SaaS. Czym się różnią?
Systemy CMS o charakterze open source posiadają otwarty kod źródłowy. Oznacza to, że cały serwis może być niemal dowolnie edytowany i dostosowywany do indywidualnych preferencji właściciela. Zależnie od platformy, zaprojektowanie sklepu w systemie open source może być łatwiejsze lub trudniejsze. Generalnie, aby skorzystać takiego rozwiązania, warto znać podstawy HTML, CSS i JavaScript. Choć zwykle tego rodzaju platformy posiadają wygodny interfejs do edycji zawartości (system zarządzania treścią: CMS), dodatkowe wtyczki i ułatwienia, to w dalekiej perspektywie open source może być dla osoby początkującej nieco trudny do zrozumienia oraz obsługi. Jeżeli chcesz założyć sklep internetowy, który będzie prosperować, warto rozpocząć współpracę ze specjalistami, którzy go właściwie zaprojektują od A do Z.
Sporą zaletą platform open source jest możliwość elastycznej optymalizacji. Dostęp do kodu pozwala przeprowadzić kompleksowe pozycjonowanie sklepu internetowego. Tego rodzaju systemy sprawdzają się doskonale w małych i dużych biznesach e-commerce. Do platform open source zaliczamy WordPress (WooCommerce), PrestaShop, Joomla, Magento. Zwykle tego rodzaju oprogramowanie jest w pełni darmowe, może natomiast posiadać płatne szablony, dodatki i wtyczki.
Pewnego rodzaju alternatywą dla systemów open source są platformy SaaS. To oprogramowanie działające jako usługa. Z pewnością sporym atutem tego rozwiązania jest bardzo prosta obsługa. Mówiąc o zaletach, należy także wspomnieć o błyskawicznym wdrożeniu, wsparciu technicznym, czy gotowych modułach płatności. Do efektywnego zarządzania e-commerce wiedza z zakresu HTML lub CSS jest praktycznie zbędna. Natomiast minusem platform SaaS jest ilość narzucanych odgórnie ograniczeń. Mimo wielu szablonów, sklepy postawione na takich samych systemach zwykle są do siebie dość podobne.
Wdrożenie kompleksowej strategii SEO dla sklepu internetowego typu SaaS jest nieco trudniejsze niż w przypadku open source. Podstawową wadą takowych platform jest brak dostępu do kodu. Optymalizacja serwisu jest więc silnie ograniczona. Jednak należy zaznaczyć, że pewną innowacją są oprogramowania Open System as a Service. Jak sama nazwa wskazuje, w takich przypadkach istnieje możliwość edycji kodu, choć sklep opiera się na dedykowanym oprogramowaniu. Doskonałym tego przykładem jest między innymi IdoSell.
Trudno wybrać jedną, najlepszą platformę pod kątem pozycjonowania sklepów internetowych. Każde rozwiązanie ma pewne wady oraz zalety. Dlatego osoby pragnące otworzyć własny e-commerce powinny zapoznać się z różnymi rozwiązaniami. Wówczas samodzielnie określisz, jakie oprogramowanie sprawdzi się doskonale w Twoim przypadku.
WordPress to prawdopodobnie najpopularniejszy system CMS służący do tworzenia stron internetowych. Za pomocą wtyczki WooCommerce możliwe jest przygotowanie sklepu, który będzie służył do sprzedaży produktów online. To jednak rozwiązanie idealne dla małych e-commerce oraz osób, które nie planują poszerzać własnej działalności. Choć pozycjonowanie sklepu internetowego WooCommerce jest wygodne, to rozwiązanie to nie będzie satysfakcjonujące dla rozwojowych przedsiębiorców. Dodatkowo za znaczną część dodatków w wersji „PRO” należy zapłacić, choć sama wtyczka jest darmowa. Wadą tego systemu jest także brak dostępu do zaawansowanych analiz i raportów, na przykład dotyczących sprzedaży.
Joomla to system CMS, który umożliwia tworzenie ogromnych sklepów internetowych, nawet z tysiącami produktów. Platforma ma charakter open source, dlatego do jej obsługi przydaje się wiedza techniczna. Należy jednak zaznaczyć, że wdrożenie dla osób początkujących może być dość zawiłe i czasochłonne. SEO sklepu internetowego Joomla nie generuje większych ograniczeń – pod tym kątem jest to korzystny wybór. Pamiętaj jednak, że do samodzielnej obsługi takiego sklepu potrzebujesz sporo wiedzy i cierpliwości. Reasumując: platforma Joomla to doskonała propozycja dla dużych e-commerce, która równocześnie wymaga technicznej wiedzy. Jednak czas poświęcony na naukę obsługi tego CMS z pewnością nie pójdzie na marne. Poważną wadą dla przedsiębiorcy może być duża ilość płatnych modułów oraz stosunkowo niewielki wybór szablonów.
PrestaShop jest darmowym systemem open source zaprojektowanym z myślą o tworzeniu sklepów internetowych. To jedna z najpopularniejszych platform w Polsce, dzięki której możesz prowadzić mały, średni lub duży biznes e-commerce. Atutem tego oprogramowania jest bardzo prosty interfejs i przyjemna obsługa. Pozycjonowanie sklepów internetowych PrestaShop jest możliwe, ponieważ oprogramowanie pozwala edytować kod źródłowy. Natomiast do wad tego rozwiązania z pewnością należy zaliczyć dość skomplikowaną budowę systemu. Rozwój e-commerce może być dla przeciętnego przedsiębiorcy nieco utrudniony – jednak wystarczy pomoc technicznego specjalisty i gotowe!
Do rozwiązań open source zaliczamy także system Magento. Jak łatwo przewidzieć, SEO sklepu internetowego dla tej platformy nie będzie ograniczone ze względu na dostęp do kodu źródłowego. Magento jest oprogramowaniem silnie rozbudowanym i zaawansowanym – cecha ta jest zaletą i jednocześnie wadą całego systemu. Obsługa platformy nie należy do najprostszych, więc do rozwoju własnego e-commerce przyda się pomoc specjalisty. Jednak dzięki Magento możliwe jest tworzenie naprawdę dużych sklepów z wieloma produktami w ofercie.
Jak już wspomnieliśmy wcześniej, platformy SaaS to genialna propozycja dla osób, które chcą w pełni samodzielnie stworzyć sklep internetowy. Ich obsługa jest banalnie prosta oraz przyjemna. A co z pozycjonowaniem? SEO sklepu internetowego na oprogramowaniu SaaS zwykle jest dość mocno ograniczone. Nie oznacza to, że optymalizacja nie przyniesie absolutnie żadnych efektów. Po prostu konieczne jest przygotowanie naprawdę konkretnej strategii SEO oraz jej fachowe wdrożenie.
Agencje SEO przeprowadzają pozycjonowanie sklepów internetowych w oparciu o indywidualną strategię dopasowaną do potrzeb konkretnego klienta. Każda witryna wymaga nieco innego podejścia, dlatego zaprojektowanie spersonalizowanej strategii jest konieczne. To właśnie z tego powodu trudno znaleźć uniwersalny cennik SEO. Koszt pozycjonowania jest ustalany zgodnie z tym, jak dużej optymalizacji będzie wymagać sklep online. Zasada ta dotyczy także stron internetowych oraz portali branżowych.