Jak zachęcać do subskrybcji sklepu internetowego?
4 min
4 min
Na skróty
Coraz więcej osób, które posiadają sklep online, zaczyna dbać o podstawowe zasady mające zachęcić kolejne osoby do odwiedzania sklepu internetowego. Systematyczny, złożony proces pozycjonowania, między innymi za pomocą SEO oraz zwiększającej się liczby wejść na witrynę, przynosi najczęściej pożądane efekty i prowadzi do coraz większego sukcesu w tym biznesie. Konkurencja jednak nie śpi, a internet pełen jest sklepów oferujących podobne produkty, klienci są w sieci bywają nielojalni. Wartość koszyka i procent konwersji często jest uzależnione od tego, czy w danym czasie oferujemy specjalną promocję na atrakcyjny towar i odpowiednio ją promujemy. Jeżeli tylko ciekawsza oferta pojawia się u konkurencji, to zupełnie naturalne jest, że użytkownicy błyskawicznie udają się do innego sklepu. Jak ich zatrzymać, jednocześnie nie rezygnując z nowych klientów? Rozwiązaniem może okazać się sprzedaż w modelu subskrypcji sklepu online, bardzo popularna w ostatnich latach między innymi w Stanach Zjednoczonych, ale także w innych krajach na całym świecie. Model subskrypcyjny coraz częściej pojawia się w Polsce. Oczywiście nie każdy sklep internetowy może go wprowadzić, z uwagi na rodzaj asortymentu czy usług. Jeśli jednak Twój sklep online ma do tego potencjał, to poznaj nasze wskazówki.
Taka subskrypcja to specjalny model sprzedaży abonamentowej. Abonament kojarzy się często raczej z różnego rodzaju usługami dotyczącymi komunikacji czy połączenia sieciowego. Zwłaszcza w dzisiejszych realiach, kiedy konsument bywa wybredny lub po znudzony albo zagubiony wśród nadmiaru nowych ofert i dóbr epatujących go z każdej strony – chętniej dokonuje procedury takiego zakupu raz na dłuższy czas. Dotyczy to także dóbr materialnych, jak na przykład:
żywność
odzież
kosmetyki i wielu innych
W związku z tym, obok innych działań promocyjnych, warto proponować zakupy w modelu subskrypcji sklepu internetowego na naszym własnym polu działalności w zakresie ecommerce. Jeśli chodzi o usługi, jak dostęp do szkoleń online, masaży, wizyt terapeuty – model subskrypcyjny można łatwo wdrożyć. Jednak co z jedzeniem, ubraniami czy kosmetykami? Możesz na przykład stworzyć subskrypcję polegającą na tym, że klient będzie mógł raz na miesiąc zrobić zakupy w Twoim sklepie za 200 zł, a przy tym otrzyma zniżkę 10% + darmową dostawę. Klient otrzyma towar za 200 zł z darmową dostawą, a będzie co miesiąc płacić jedynie 180 złotych – to korzystna oferta. Ty otrzymujesz stałego klienta, który przywiąże się do Twojej marki.
Abonament polega oczywiście na jednorazowej, większej płatności z góry. W ramach tego abonamentu klient otrzymuje w takich samych odstępach czasu konkretny produkt lub zestaw produktów. Jak łatwo zauważyć dobrze sprawdza się to w przypadku wszystkiego, co zużywamy cyklicznie i jesteśmy w stanie określić średnio co ile czasu dany produkt będzie nam potrzebny. To bardzo praktyczne rozwiązanie, ponieważ zwalnia okresowo z konieczności pamiętania o uzupełnianiu zapasów. Ponadto abonament jaki oferujemy zwykle pozwala na pewne oszczędności, a właścicielowi sklepu – z góry daje pewność, że przynajmniej w określonym czasie znajdzie popyt na to co oferuje. Sklepy spożywcze mogą oferować dostarczanie tego samego zestawu produktów co miesiąc czy tydzień – klient wtedy otrzymuje produkty, które uwielbia.
Subskrypcja sklepu online może przyjąć także nico inną formę. Wówczas klient wykupuje abonament w sklepie internetowym działającym w interesującej go branży. Do końca nie jest przy tym pewien co dokładnie otrzyma. Chyba wszyscy lubimy niespodzianki, a wiedząc jedynie z jakiej grupy produkty będą w takim pakiecie dostajemy dodatkowo element miłego zaskoczenia za każdym razem, kiedy otwieramy kolejną przesyłkę. Taki rodzaj subskrypcji sklepu online można zaproponować w sklepach z artykułami dla kolekcjonerów albo na przykład w sklepach z zabawkami – biorąc przy tym pod uwagę wiek i ewentualne upodobania dziecka. Coraz więcej firm decyduje się także na tworzenie zestawów kosmetyków “niespodzianek”. Stała opłata sprawia, że klient lub klientka co miesiąc otrzymają ciekawy i korzystny cenowo zestaw kosmetyków, które poznają dopiero po rozpakowaniu paczki. Takie rozwiązanie jest kuszące dla klientów, warto przy tym tworzyć różne warianty, na przykład dla osób z konkretnym rodzajem cery, ale też produktów (pielęgnacja, kosmetyki do makijażu, perfumy).
Klient opłaca samodzielnie towary lub usługi cyklicznie, ale wygodniejszą opcją jest automatyczne pobieranie opłat z karty raz na miesiąc. Klient widzi wyraźną zniżkę w stosunku do sumy jednorazowych zakupów tych samych produktów, nie tylko wyrażoną procentowo, ale w konkretnej kwocie. Taka sumaryczna kwota w oszczędności w abonamencie jest zwykle znacznie bardziej pokaźna niż przy promocji np. na jedną sztukę. Zarówno z perspektywy klienta, jak i sprzedawcy jest to opłacalna opcja.
Najlepiej zaproponować klientom różne rodzaje abonamentów do wyboru, na przykład:
na 3 miesiące
na 6 miesięcy
na rok
Im dłuższy abonament, tym oczywiście jednostkowa cena dla klienta powinna być niższa. Warto sugerować także subskrypcję sklepu internetowego jako prezent. Szczególnie w przypadku abonamentów-niespodzianek, ale także wtedy, kiedy wiemy, że cykliczne otrzymywanie tego samego produktu sprawi komuś wielką radość.
Atrakcyjna oferta abonamentowa przywiąże przynajmniej na pewien czas lojalnych klientów do Twojego sklepu. Dodatkowo, odpowiednio przygotowana sprawi, że jej odbiorcy będą dzielić się informacją o niej i o samym sklepie ze swoimi znajomymi. Tak zwana poczta pantoflowa od niepamiętnych czasów była niezwykle skuteczną formą reklamy. Robiąc zakupy jednorazowo klient częściej zapomina wiele informacji, nawet na jakiej stronie złożył zamówienie. Wykupując abonament zdecydowanie łatwiej zapamiętać jego nazwę.
Aby zakupy w modelu subskrypcji sklepu internetowego budziły jeszcze bardziej pozytywne skojarzenia można dodać do każdej przesyłki w cyklu, dodatkową „zachętę” w postaci bezpłatnego drobnego prezentu. Większość osób lubi dostawać coś „gratis” i część klientów zachęci to do wykupienia kolejnego abonamentu lub dokonania choćby kolejnych, dodatkowych, jednorazowych zakupów.
Subskrypcja sklepu online przynosi zatem liczne korzyści zarówno po stronie klienta jak i po stronie sprzedającego. Jeszcze nie masz jej w swoim sklepie? Rozważ jej wprowadzenie. Przy tym zdecydowanie warto decydować się na to, aby jednocześnie pozycjonować się na frazy związane z tym modelem sprzedaży. Jeśli szukasz agencji SEO, która Ci w tym pomoże, to odezwij się do nas.