Na skróty
Treść na stronie była niegdyś bagatelizowana. Teraz coraz więcej osób zdaje sobie sprawę z tego, jak wiele może przynieść ona korzyści. Nie tylko dla SEO, ale także dla samej sprzedaży. Wysoka jakość unikalnych treści działa wielowymiarowo – wpływa na pozycję, widoczność, konwersję, wizerunek, ale przede wszystkim na potencjalnych klientów. Dobry content na stronie jest bardzo istotnym elementem pozycjonowania – jednym z wielu, ale bez niego nie da się osiągnąć wysokich pozycji w Google. Dowiedz się więcej o tym, jaki content powinien być na Twojej stronie i jak sprawdzać czy jest odpowiedniej jakości.
Na każdej stronie internetowej jest wiele różnego rodzaju tekstów. Mają one za zadanie nie tylko wypełnić stronę, ale przyczynić się do większej konwersji. Wydaje się, iż najlepiej będzie wybrać jeden rodzaj contentu i właśnie w niego inwestować. Nie, ważna jest także różnorodność treści. Nie możesz wypełnić tylko jednej podstrony, a reszty pozostawić pustej. To nie wpłynie dobrze na Twoją pozycję w Google, ale też będzie wyglądało na „niedokończone”. Zdecydowanie warto jest zapewnić na stronie różnorodność treści i zadbać o jej jakość. Powinno się więc wypełnić stronę takimi tekstami, które przynoszą zyski, ale część z nich nie będzie działała od razu. Jaki content przynosi zyski?
Należy podzielić to na bezpośrednie i pośrednie zyski. Jeśli chodzi o rodzaje treści, które mogą bezpośrednio wpływać na większe zarobki, są to: opisy produktów, treści reklamowe i ofertowe oraz sprzedażowe. Natomiast pośredni zysk przynoszą: teksty blogowe, opisy kategorii, meta opisy, alt grafik, teksty sponsorowane (umieszczane na zewnętrznych stronach).
Opisy produktów dają informacje o sprzedawanych przez Ciebie rzeczach, ale jednocześnie mogą być stworzone w taki sposób, aby zachęcić do kupna. Niekiedy to właśnie treść sprawia, że klient decyduje się ostatecznie na zakup w konkretnym sklepie. Dlatego opisy produktów muszą być tworzone pod klienta, ale też SEO – bo one mają moc nie tylko w kwestii konwersji, ale także samej widoczności. A więc opisy produktów działają na sprzedaż i bezpośrednio i pośrednio, ponieważ budują widoczność.
To teksty skonstruowane po to, by sprzedawać. Są nastawione na pozyskiwanie klientów i pisane specyficznym językiem. Warto, by były także dopasowane do strategii SEO. Jednak, ich największą mocą jest sposób, w jaki są skonstruowane. Język wartości, skonstruowanie zdań, zachęcenie i pokazanie zalet – muszą mieć wszystkie te elementy i udowadniać wartość inwestycji w Twoje produkty lub usługi.
Mało klientów czyta opisy kategorii. Są oni bardziej zainteresowani treściami opisującymi konkretne produkty, jakie ich interesują. Dlatego opisy kategorii muszą być doskonale skonstruowane pod SEO. Nie znaczy to, że nie powinny być pisane pod roboty. Muszą być także skonstruowane dla odbiorcy, bo część potencjalnych klientów jednak zapozna się z nimi.
Teksty blogowe mają ogromną moc. Nie działają bezpośrednio, jednak są elementem zarówno strategii SEO, jak i wizerunkowej. Tworząc merytoryczne, ciekawe artykuły blogowe przyciągasz użytkowników. Zwiększasz zaufanie do swojej marki i kreujesz wizerunek eksperta. Dzięki temu użytkownicy będą bardziej skłonni Ci zaufać i wydać pieniądze właśnie u Ciebie. Ponadto blog bardzo dużo daje dla pozycjonowania.
To teksty, które wchodzą w skład optymalizacji pod SEO. Warto o nie zadbać, część z nich jak na przykład meta title czy description jest także widocznych dla odbiorców z poziomu wyszukiwarki Google.
To treści, które są umieszczane na zewnętrznych stronach i stanowią nienachalną reklamę. Jest ich wiele rodzajów, dlatego też warto zadbać o różnorodność. Poza przekierowaniem do Ciebie ruchu i stworzeniu reklamy mają jeszcze jedną zaletę – linkowanie. Linki do Twojej strony to jeden z elementów SEO off-site.
Jest kilka elementów, które należy brać pod uwagę, weryfikując jakość contentu. Pierwsze to unikalność – teksty nie mogą być kopiowane. Ponadto muszą być poprawne językowo, ale też zgodne z wytycznymi SEO tworzonymi przez pozycjonerów. Warto też sprawdzić czy są napisane językiem dostosowanym do grupy docelowej i mają odpowiedni charakter ze względu na rodzaj. Ważne jest też, żeby były poprawne merytorycznie. Dobry content na stronie to taki, który jest dostosowany do odbiorców, branży, użytkownika, zasad SEO. Musi spełniać wiele wymagań. Tworzenie contentu, który spełnia te kryteria to niełatwa sztuka, wymaga wiedzy i umiejętności.
Tworzenie wartościowego contentu nie jest łatwe. Należy teksty dostosować do SEO, pisać je poprawnie, merytorycznie i w taki sposób, aby zachęcały nie tylko do przeczytania, ale też skorzystania z oferty. Pisanie contentu na stronę jest wieloetapowe i najlepiej zostawić to profesjonalistom. Jeśli chcesz część treści pisać samodzielnie, na przykład na bloga, to zadbaj o to, aby były one sprawdzone i zoptymalizowane pod SEO. Wiele profesjonalnych agencji godzi się na to, aby tworzyć treści na stronę, a część z nich (napisanych przez właściciela biznesu) poprawiać językowo oraz optymalizować pod SEO. Jednak zdecydowanie nie powinno się tworzyć tekstów wyłącznie samodzielnie.
Agencje posiadają sztab pracowników – copywriterów i specjalistów SEO, którzy we współpracy tworzą wytyczne tekstów i piszą je w taki sposób, aby spełniały konkretne wymagania. Dlatego też zdecydowanie warto decydować się na współpracę z agencjami, które optymalizują stronę, ale dbają też o wysokiej jakości content.
SXO to SEO i UX, czyli budowanie widoczności i wpływanie na dobre doświadczenia użytkownika. Czy można zrobić to też tekstem? Tak! Każda treść powinna być dopasowana do SXO. Jak to się dzieje? Najpierw tworzy się wytyczne SEO: dobiera słowa kluczowe, dopasowuje nagłówki, ale też towarzyszące treści dodatkowe – w przypadku opisów produktów będzie to MT i MD. Content musi być zoptymalizowany pod SEO. Jak jednak poprawić wrażenia użytkownika? Na przykład poprzez tworzenie krótszych akapitów – to ułatwia czytanie. Kolejną kwestią powinno być wybranie zwrotów i stylu, a także sposobu narracji. Tekst dopasowany pod UX satysfakcjonuje odbiorcę, a więc odpowiada na jego pytania, zachęca do przeczytania i skorzystania z oferty i sprawia, że użytkownik chce zapoznawać się z innymi treściami. Charakter UX contentu trzeba opracować też w zależności od rodzaju tekstu. Inaczej będzie wyglądał tekst blogowy, inaczej opis produktu. Profesjonalni copywriterzy wiedzą jak to zrobić i potrafią doskonale stworzyć content, który odpowiada zasadom SXO.