Analiza konkurencji SXO – jak przeprowadzić ją rzetelnie?
4 min
4 min
Na skróty
Prowadząc biznes w świecie online, nikt nie jest samotną wyspą, dlatego zarówno w działaniach pozycjonujących, jak i marketingowych liczą się nie tylko Twoje własne strategie, ale także te, które podejmują firmy, z którymi bezpośrednio rywalizujesz. Jednym z koniecznych zadań, które powinieneś uwzględnić jest analiza konkurencji SXO, czyli sprawdzenie, po jakie konkretnie techniki i metody sięgają Twoi rywale w celu pozyskania ruchu z wyszukiwarek internetowych, a następnie utrzymania uwagi użytkowników, którzy znaleźli się na stronie. Dlaczego tego typu profesjonalny audyt jest tak ważny? Ponieważ jest w stanie precyzyjnie określić efektywność pozycjonowania i wyniki w zwiększenie konwersji, co zwiększa Twoje szanse na przygotowanie skutecznej strategii Search Experience Optimization. Jak w takim razie przeprowadzić działania, aby analiza konkurencji SXO była rzetelna?
Twój pierwszy krok powinien polegać na precyzyjnym określeniu, kim dokładnie jest Twoja konkurencja, z którymi firmami tak naprawdę rywalizujesz o klienta. Jeśli dopiero dołączyłeś do branży e-commerce, to oczywiste, że nie możesz porównywać się z gigantami, którzy działają w e-handlu od lat, ich przewaga jest naturalna i frustrując się nią, tylko tracisz cenny czas. Zamiast spoglądać na pierwsze pozycje w wyszukiwarce, skup się na bezpośrednim zagrożeniu i staraj się szukać swojej niszy. Sprawdzenie twardych danych, odkrycie konkretnych taktyk jest w stanie realnie zwiększyć Twoją przewagę. Wiedza na temat założeń, działań i reakcji firm, z którymi rywalizujesz wzmocni Twoją pozycję i sprawi, że unikniesz ryzykownych niespodzianek. Pamiętaj, że analiza konkurencji SXO powinna polegać także na regularnym monitoringu. Nie chodzi o to, aby skupić się na tym zadaniu wyłącznie wtedy, gdy dołączasz do branży, Twoi rywale cały czas będą deptać Ci po piętach, nie łudź się, że przewaga w e-commerce może być w jakikolwiek sposób trwała.
Przejdźmy do konkretów – co w takim razie należy brać pod uwagę? Analiza konkurencji SXO konkurencji zwraca uwagę zarówno na aspekty SEO, jak i te z obszary UX, czyli user experience, jak również content marketingu. Warto uwzględnić m.in.:
Analizę fraz kluczowych – sprawdzenie, na jakie frazy pozycjonują się Twoi konkurenci, uwzględnienie zarówno fraz short tail, jak i long tail (pomocne w poznaniu aktualnych trendów czy niezagospodarowany nisz).
Strukturę strony internetowej, jej funkcjonalność oraz nawigację – jak w danym przypadku wygląda wygoda poruszania się po stronie z perspektywy użytkownika, czy łatwo przeglądać poszczególne podstrony, zlokalizować się, czy strona jest intuicyjna etc.
Szybkość witryny oraz jej responsywność – jak długo trzeba czekać na odpowiedź serwera, czy witryna Twojego konkurenta poprawnie wyświetla się na wszystkich urządzeniach mobilnych.
Jakość, ilość, użyteczność i unikalność contentu – jak Twój rywal wykorzystuje potencjał treści, czym charakteryzują się teksty, które publikuje, jak prezentuje informację, w jakim stopniu są one pomocne dla użytkownika, jak wplata frazy kluczowe itp.
Zoptymalizowanie witryny pod kątem SEO – przyjrzenie się optymalizowaniu grafik i zdjęć, znacznikom title i description pod kątem CTR, kwestiom bezpieczeństwa witryny, ewentualnym błędom etc.
Strategię linkowania – zbadanie specyfiki wdrażania linkowania zewnętrznego i wewnętrznego: w jakich witrynach umieszczane są odnośniki, jak są zróżnicowane, jak wygląda to w obrębie danej witryny.
Sprawność i wygodę systemu sprzedaży, formularzy kontaktowych, zapisów do newslettera itp. – w jakim stopniu dany konkurent dba o dostosowanie tych elementów witryny do potrzeb i oczekiwań klientów, czy są one łatwe w użytkowaniu, czy zawierają jakiekolwiek błędy.
Inne elementy związane z SEO oraz UX – wszystko, co będzie dla Ciebie ważne i pomocne z racji specyfiki Twojej witryny, wykorzystanie innowacyjnych rozwiązań, wdrażanie aktualnych trendów itp.
Przygotowując analizę konkurencji SXO, masz szansę skorzystać z wielu pomocnych ogólnodostępnych narzędzi. Warto pamiętać, że nawet jeśli cena danego oprogramowania wyda Ci się zbyt wygórowana, większość z nich dostępna jest w formie bezpłatnej wersji próbnej. Z czego możesz wybierać? Z pewnością przydatne mogą okazać się takie narzędzia, jak:
Ahrefs – pozwoli Ci sprawdzić m.in. ruch organiczny wy przypadku wybranej witryny czy profil linków zwrotnych, będziesz mógł sprawdzić, na jakie frazy kluczowe pozycjonują się Twoi konkurenci, które z ich stron mają najwięcej linków zwrotnych czy udostępnień w mediach społecznościowych. Analiza konkurencji SXO powinna obejmować to narzędzie.
Surfer – narzędzie, dzięki któremu określisz swoją bezpośrednią konkurencję (pozwala na wykluczenie w analizie stron największych gigantów w branży i skupienie na tych, które są dla Ciebie najważniejsze). Surfer pozwoli Ci sprawdzić m.in. kondycję witryny w porównaniu ze stronami rywali (szybkość strony, długość i poprawność treści, ich struktura, zagęszczenie słów kluczowych, popularność contentu itp.).
Senuto – w tym przypadku będziesz miał możliwość sprawdzenia ilości wejść na strony konkurencji, przeanalizować jakość ruchu, sezonowość danej witryny, kluczowe frazy (uwzględniając te najbardziej skuteczne) i zmiany pozycji (czy strona w ostatnim czasie notuje konkretne zmiany w widoczności w wynikach wyszukiwania).
Semstorm – możesz samodzielnie określić swoją konkurencję (wpisując wybrane adresy witryn) lub sprawdzić ją przy użyciu narzędzia. Semstorm pozwala m.in. na porównanie konkretnych sekcji i stron docelowych, audyty porównawcze w zakresie contentu (jego zrozumiałości, nasycenia słowami kluczowymi), oferuje także pomocną funkcję, która polega na śledzeni potencjalnych rywali (zwiększających swoją widoczność w wynikach wyszukiwania).
Podsumowując – na czym w takim razie polegałaby dokładna analiza SXO konkurencji? Przede wszystkim na precyzyjnym określeniu realnych konkurentów w branży – tych, z którymi masz szansę rywalizować, co także wiążę się z wykluczeniem firm, które aktualnie, z różnych przyczyn należy uznać za niedoścignione. Na tym etapie przyda się tu wnikliwy research, uwzględnienie specyfiki branży e-commerce, warto kategoryzować rywali na aktualnych i tych, z którymi być może przyjdzie Ci się zmierzyć w przyszłości. Kolejny krok to wyczerpujący, zróżnicowany audyt wybranych witryn i ewentualne analizy porównawcze konkurencji SXO, które pozwolą Ci poznać najbardziej efektywne działania w zakresie pozycjonowania, UX, tworzenia i promowania contentu. Bierz pod uwagę, jakie rozwiązania są najbardziej popularne i dlaczego, w jakich frazach kluczowych możesz szukać niszy, w jakich aspektach dobrze coś powielić, gdzie przyda się doza innowacyjności. Korzystając z opisanych wyżej narzędzi, przygotuj odpowiednie raporty, porównaj je i wyciągnij wnioski na temat tego, co uwzględnisz w swojej strategii marketingowej, pozycjonującej i UX.
Pamiętaj, że profesjonalny, wnikliwy audyt SXO – zarówno Twojej firmy, jak i konkurencji może przynieść wiele korzyści. Jest w stanie wpłynąć m.in. na większy ruch na stronie, lepszą konwersję, rosnącą liczbę stałych klientów czy wyższy współczynnik CTR. Twoje zaangażowanie w tej kwestii może więc znacząco zwiększyć szansę na sukces e-commerce.