Pozycjonowanie wielokanałowe: blog, sklep, YouTube, mapy Google
6 min
6 min
Na skróty
Spis treści:
Przypomnij sobie ostatni raz, kiedy dokonałeś zakupu online. Istnieje duża szansa, że, podobnie jak większość konsumentów, przed sfinalizowaniem transakcji wielokrotnie wchodziłeś w interakcję z daną marką, w różnych kanałach i przy użyciu różnych urządzeń. Podróż klienta (customer journey) na ogół nie jest prosta. To kręta ścieżka, na której klienci przed konwersją (zakupem) odwiedzają marki na różnych platformach. Aby skutecznie docierać do potencjalnych klientów, pomocne może okazać się pozycjonowanie wielokanałowe.
Badanie przeprowadzone przez SAP udowadnia, że wielokanałowość jest dla marek opłacalna:
Sprawdźmy zatem, jakie korzyści może przynieść markom wielokanałowe podejście do pozycjonowania i w jaki sposób wpływa na widoczność firm w internecie.
Podobnie jak każdy kanał marketingu online, SEO nie jest samodzielną wyspą. Wymaga wsparcia z różnych kanałów, aby było skuteczne i generowało wyniki. Na najbardziej podstawowym poziomie SEO wielokanałowe wykorzystuje i integruje wiele kanałów online, których klienci używają do interakcji z daną firmą, takich jak:
Pozycjonowanie wielokanałowe obejmuje ujednoliconą strategię we wszystkich kanałach sprzedaży i komunikacji, aby jak najlepiej dotrzeć do właściwej grupy docelowej. Celem jest oczywiście zwiększenie sprzedaży i wzmocnienie zaangażowania klientów, co także przekłada się na rozwój biznesu i pozwala marce pozyskać lojalnych klientów.
Gdy wszystkie działania marketingowe są zintegrowane i dostosowane do wspólnego celu biznesowego, możesz zmaksymalizować ekspozycję przekazu. Poszczególne kanały są Twoimi punktami styku (tzw. touchpointy), a ich połączenie zwiększa ekspozycję marki wśród większej liczby odbiorców. Wielokanałowe podejście będzie miało większy wpływ na użytkowników i pomoże skuteczniej promować obecność marki online. Jak podaje Motion Marketing pozycjonowanie powinno zostać zatem wdrożone jako część szerszego podejścia marketingowego, w którym inne kluczowe kanały mogą pozytywnie wpłynąć i zapewnić dobrą wydajność SEO.
Jednym z najważniejszych powodów, dla których warto prowadzić blog, jest jego wpływ na poprawę wyników SEO. W tym zakresie optymalizacja pod kątem wyszukiwarek obejmuje szereg działań, które dostosowują treść w celu poprawy ruchu organicznego. Im lepiej zoptymalizowane posty na blogu pod kątem SEO, tym wyżej strony będą wyświetlane w wynikach wyszukiwania. Jednocześnie dzięki temu więcej osób będzie mogło znaleźć witrynę i poznać daną firmę.
Google ceni często aktualizowane witryny. Takie strony internetowe są postrzegane przez wyszukiwarkę jako świeże i trafne. Google nie chce wyświetlać nieistotnych, nieaktualnych witryn swoim użytkownikom. Zamiast tego promuje nowe i jak najbardziej aktualne treści, aby mieć pewność, że będą przydatne i wartościowe dla internautów.
Uruchomienie bloga daje Ci możliwość ciągłego publikowania nowych postów w Twojej witrynie. Jeśli chcesz, możesz publikować nawet kilka razy dziennie. Im więcej świeżej treści opublikujesz, tym więcej stron będziesz mieć do indeksowania przez wyszukiwarki, co oznacza więcej możliwości zajęcia pierwszego miejsca na stronach wyników wyszukiwania.
Sklep internetowy to doskonały sposób na poprawę pozycjonowania witryny. Dzięki setkom opisów, zdjęć i opinii od użytkowników, masz możliwość wykorzystać praktycznie wszystkie skuteczne techniki SEO, w tym strategię link building i frazy długiego ogona. A dzięki user-generated content, zyskujesz stały dopływ nowych treści i to bez większego zaangażowania.
Według badania przeprowadzonego przez Think with Google, aż 51% kupujących twierdzi, że używa Google do szukania informacji o zakupie, którego planują dokonać online. Osoby, które robią zakupy online i szukają produktów przy pomocy Google, zazwyczaj nie mają czasu, ani cierpliwości, aby w całości przejrzeć pierwszą lub dwie pierwsze strony wyników wyszukiwania.
Jeżeli Twój sklep internetowy nie będzie zajmował jednej z pierwszych pozycji w SERP, potencjalni kupujący nie będą wiedzieć, że taka witryna w ogóle istnieje. Aby dotrzeć do większej liczby użytkowników, warto rozpocząć przygodę z SEO e-commerce i odpowiednio zoptymalizować sklep internetowy, aby zajmował wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania. Pomoże Ci to zwiększyć ruch organiczny w całej Twojej witrynie, a użytkownikom umożliwi łatwe i szybkie znalezienie Twojej firmy.
SEO polega na zwiększaniu widoczności, a YouTube to umożliwia. Jest to największa wyszukiwarka wizualna na świecie i jednocześnie druga co do wielkości wyszukiwarka internetowa, zaraz po Google. Promowanie treści za pośrednictwem YouTube pozwala markom skutecznie dotrzeć do szerokiego grona odbiorców, którzy byliby skłonni udostępniać opublikowany film, pomagając tym samym w generowaniu linków zwrotnych i wzmacnianiu reputacji oraz autorytetu marki.
Należy pamiętać, że nie każdy film wyprodukowany przez Twoją markę powinien być publikowany w serwisie YouTube. Filmy na tej stronie powinny być przeznaczone dla szerokiego grona odbiorców. Większość osób wchodzących na dany kanał zamierza obejrzeć film dla rozrywki lub w celach edukacyjnych, a nie w celu dokonania zakupu, czy zamówienia usługi. Twój film powinien generalnie być samodzielny: powinien być całkowicie zrozumiały i stanowić wartość dodaną dla widzów, którzy nie są zaznajomieni z Twoją marką. Należy zatem skupić się na dostarczaniu wartościowych filmów, które docenią różni użytkownicy, także tacy, którzy jeszcze o Twojej firmie nie słyszeli. Bardzo popularne mogą być filmy, które pomagają użytkownikom zrozumieć skomplikowane tematy związane z Twoją branżą, informują o przełomowych wydarzeniach, lub przedstawiają nowe teorie i pomysły.
YouTube SEO ma ogromny potencjał, aby wpłynąć na Twoje rankingi w wyszukiwarce. Google jest właścicielem YouTube i często wyświetla filmy w odpowiednich wynikach wyszukiwania. Chociaż fragmenty rozszerzone wideo SEO zostały w dużej mierze wyeliminowane z platform marek, to jednak w przypadku odpowiednich zapytań mogą pojawić się w wynikach YouTube. Dobrze sklasyfikowany film i dobrze wykonane SEO YouTube mogą pomóc zwiększyć ekspozycję Twojej marki nawet w standardowych SERPach, ponieważ popularny film, może zainspirować wiele osób do odwiedzenia witryny marki i wpłynąć na jej pozycję w rankingu. Dodatkowy ruch, zwłaszcza pochodzący od tych zaangażowanych użytkowników, którzy już wyrazili zainteresowanie Twoją firmą, może pomóc w ulepszeniu wskaźników witryny pod kątem algorytmu wyszukiwania. YouTube SEO umożliwia również umieszczanie linków w sekcji komentarzy do filmów. Skorzystanie z tej możliwości pozwala jeszcze łatwiej i skuteczniej przekierowywać zainteresowanych widzów do Twojej witryny.
Lokalne SEO to najgorętszy temat, jeśli chodzi o marketing online. Dlaczego? Po prostu jest skuteczne. Większość firm działa lokalnie, ma lokalną bazę konsumentów i projektuje swoje produkty lub usługi na potrzeby lokalnego rynku. Jest to więc dość oczywiste, że właśnie lokalne SEO będzie najbardziej efektywnym sposobem na uzyskanie widoczności i większego ruchu w Twojej witrynie. Jedną z najskuteczniejszych technik w zakresie lokalnego SEO jest marketing w Mapach Google.
Mapy Google stosunkowo łatwo mogą stać się Twoim sprzymierzeńcem. To obecnie najpopularniejsze narzędzie nawigacyjne. Korzysta z niego około 67% wszystkich użytkowników, co oznacza, że Mapy Google są bezkonkurencyjne i praktycznie kontrolują dwie trzecie całego rynku nawigacji online, a przecież to jest bardzo duży ruch.
Źródło: https://www.statista.com/statistics/865413/most-popular-us-mapping-apps-ranked-by-audience/
Jak wynika z zaprezentowanych powyżej danych, Mapy Google są zdecydowanie najważniejszym narzędziem w zakresie lokalnego SEO. Miliony odwiedzających używają ich do wyszukiwania wskazówek dojazdu do lokalnych firm, atrakcji i adresów osobistych. W globalnej ankiecie 74% osób, które dokonało zakupów w sklepie stacjonarnym, wskazało, że wcześniej szukali w internecie informacji związanych z danym sklepem, między innymi o jego lokalizacji, bliskości magazynu, godzinach otwarcia, wskazówkach dojazdu, czy danych kontaktowych. Nie ulega zatem wątpliwości, że Mapy Google, mogą okazać się potężnym narzędziem dla Twojej firmy w zakresie SEO.
Zaplanowane i poprawnie wdrożone SEO dla Map Google jest jednym z najszybszych sposobów wzmocnienia obecności marki w lokalnych wynikach wyszukiwania. Co więcej, widoczność w Mapach Google, nie tylko wspomoże Twoje SEO, ale również może bezpośrednio przyciągać lokalnych klientów do Twojego sklepu stacjonarnego lub biura w poszukiwaniu określonych produktów bądź usług.
Pozycjonowanie to rzeczywiście rozległy temat, który regularnie podlega wielu zmianom i aktualizacjom. Ponadto SEO opiera się na wielu kanałach cyfrowych, dlatego, aby odnieść sukces, osoby odpowiedzialne za pozycjonowanie marek muszą posiadać odpowiednią wiedzę i doświadczenie w zakresie integracji i monitorowania wzajemnego wpływu wszystkich, wykorzystywanych kanałów na SEO. W praktyce bardzo często jednak osoby, które decydują się na wdrożenie pozycjonowania wielokanałowego, natrafiają na dużą przeszkodę: logistykę.
Prowadzenie działań SEO w oparciu o wiele kanałów może wydawać się przytłaczające, zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę wszystko, co wiąże się z konfiguracją i działaniem na poszczególnych kanałach lub platformach. Nie trzeba jednak wdrażać wszystkich możliwości w tym samym czasie. Warto działać stopniowo, rozpoczynając od jednego kanału, a następnie rozszerzać pozycjonowanie wielokanałowe o inne elementy. Jeżeli zwrócisz uwagę na powyższe kanały, które opisaliśmy, będziesz na najlepszej drodze do wywarcia większego wpływu na swoje kampanie SEO – zwiększając ruch w wyszukiwarce i poprawiając rankingi w organicznych wynikach wyszukiwania w rekordowym czasie.
Jeżeli potrzebujesz wsparcia doświadczonych specjalistów SEO, którzy zrozumieją potrzeby Twojego biznesu – zapraszamy do kontaktu. Zespół Semcore jest gotowy, aby stworzyć dla Ciebie skuteczną strategię SEO, dzięki której Twoja firma będzie sprzedawała więcej w Internecie.
https://news.sap.com/2014/12/sap-survey-finds-new-opportunities-omnichannel-consumer-products-companies/
https://www.motion-marketing.com/blog/digital/seo-integrations-with-marketing-channels/
https://www.square2marketing.com/blog/why-blogging-is-important-for-seo
https://www.thinkwithgoogle.com/marketing-strategies/search/product-research-search-statistics/
https://hafizmuhammadali.com/multi-channel-seo/
https://www.motion-marketing.com/blog/digital/seo-integrations-with-marketing-channels/
https://www.brightedge.com/blog/youtube-seo
https://www.thinkwithgoogle.com/marketing-strategies/search/in-store-related-shopping-search-statistics/
https://smdigitalpartners.com/google-maps-marketing-for-business/
Bardzo fajny wpis, widziałem ostatnio podobne artykuły i ten się wyróżnia na tle innych oraz jest wart uwagi. Konkretnie objaśniony temat. Bardzo przyjemnie się go czyta. Czekam na takich więcej 🙂