Jak działa CDN i czym dokładnie jest?
6 min
6 min
Na skróty
CDN w kontekście internetowego świata oznacza zupełnie coś innego niż skrót od wyrażenia „ciąg dalszy nastąpi”. To rozproszony system umożliwiający dostarczanie contentu do użytkowników, uwzględniając ich lokalizację. Odgrywa on bardzo istotną rolę i pomaga w optymalizacji stron internetowych. Sprawdź, co oznacza CDN i jakie zapewnia korzyści.
CDN to skrót od Content Delivery Network, w tłumaczeniu z języka angielskiego będzie to sieć dystrybucji treści. Inaczej jest to rozproszony system, który odpowiada za dostarczenie w jak najkrótszym czasie zawartości witryny użytkownikom, w oparciu o ich geograficzną lokalizację. Dzięki niemu duża ilość treści może szybko i bez żadnych przerw dotrzeć do określonych osób. Uważa się, że CDN to bardzo proste rozwiązanie pozwalające na przyspieszenie działania stron internetowych. Użytkownicy nie muszą za długo czekać na załadowanie danych z witryny, którą postanowili odwiedzić. Taka siatka serwerów jest rozproszona w wielu miejscach, a zasoby contentowe są wyświetlane konkretnym osobom z punktów znajdujących się najbliżej nich.
Większą prędkość ładowania strony dzięki zastosowaniu systemu CDN można dostrzec w szczególności w przypadku tych elementów witryny, które są uznawane za cięższe. To np. grafiki. W CDN tkwi duży potencjał, dlatego mówi się o nim coraz częściej, choćby w kontekście zwiększenia wydajności stron www czy też ich skutecznego pozycjonowania. Dzięki niemu zmniejsza się fizyczna odległość pomiędzy serwerem a użytkownikiem.
Podczas otwierania strony internetowej korzystającej z CDN żądanie jest wysyłane do serwera znajdującego się najbliżej konkretnej osoby. Tym samym nie musi ona długo czekać na załadowanie się wszystkich danych. W skrócie CDN składa się z kilku elementów:
Proces działania systemu CDN jest dla nas, jako osób przeglądających strony www, niewidoczny. Wszystko odbywa się w tle. Kiedy użytkownik wpisuje adres witryny korzystającej z CDN, rozpoczyna się proces tzw. mapowania. Sieć dobiera odpowiedni serwer pod kątem lokalizacji użytkownika i odpowiada na jego żądanie poprzez wyświetlenie zbuforowanej wcześniej zawartości. Istotną rolę odgrywają tu POP-y, czyli centra danych znajdujące się na całym świecie (często określa się je mianem punktów obecności). Ich zadaniem jest pobieranie, zapisywanie, a także przechowywanie w swojej pamięci podręcznej „kopii” zawartości strony. Co w sytuacji, gdy pojawi się problem z przetworzeniem danych ze znajdującego się najbliżej danej osoby serwera? Wówczas sieć wyszuka inny pobliski punkt. Jeśli serwer rzeczywisty okaże się niedostępny ze względu na awarię lub podobne czynniki, CDN będzie działać jako proxy i wyświetli przetworzoną wcześniej zawartość mimo zaistniałych problemów.
Ze względu na specyfikę działania system CDN nieco kojarzy się z internetowymi chmurami. Jednak pomiędzy tymi obszarami są pewne różnice. Za sprawą chmury dane są przechowywane na serwerze, a nie twardym dysku komputera. Można porównać ją do internetowego pendrive’a. Użytkownik ma nieograniczony dostęp do swoich plików, może je przeglądać i pobierać za pośrednictwem różnych urządzeń z każdego miejsca na świecie. CDN to rozbudowana sieć punktów infrastruktury internetowej. Odpowiada za dystrybucję treści z tzw. serwera początkowego do innych. W razie potrzeby, czyli podczas wysyłania żądania, informacje są przekazywane do użytkownika z tego serwera CDN, który znajduje się najbliżej niego.
System CDN wykorzystuje się przede wszystkim do zwiększenia wydajności i prędkości ładowania strony www. Stosowanie go sprawia, że żądanie użytkownika pokonuje mniejszą fizyczną odległość niż w sytuacji, gdy zawartość witryny znajduje się na jednym serwerze. Można zobrazować to na praktycznym przykładzie. Osoba mieszkająca w Stanach Zjednoczonych chce otworzyć stronę www zlokalizowaną w Polsce. Jeśli ta nie wykorzystuje CDN, nie załaduje się dostatecznie szybko, ponieważ żądanie musi pokonać bardzo dużą odległość, w tym Ocean Atlantycki. W przypadku sieci dystrybucji treści odbywa się to szybciej, ponieważ dane są przesyłane z serwera znajdującego się bliżej danej osoby, przykładowo w konkretnym stanie USA.
Należy zdawać sobie sprawę z tego, że obecnie ruch internetowy jest w większości przypadków obsługiwany właśnie przez CDN. Z tego rozwiązania korzystają zarówno serwisy największych firm na świecie (m.in. Amazon), jak i niewielkie przedsiębiorstwa. Sieć dystrybucji treści cieszy się dużą popularnością w szczególności wśród dostawców usług strumieniowania online oraz innych usług multimedialnych. Pozwala ona na zapewnienie większego komfortu korzystania z serwisów streamingowych i zmniejszenie ryzyka długiego buforowania zawartości. Z CDN korzystają także firmy zajmujące się przetwarzaniem w chmurze czy witryny o charakterze e-commerce. Omawiany system jest chętnie wdrażany również ze względu na zwiększone bezpieczeństwo. Z uwagi na to, że ruch w większości nie jest obsługiwany przez usługodawcę hostingu, tylko serwery CDN, zmniejsza się ryzyko ataków cyberprzestępców.
Korzystanie z CDN niesie za sobą kilka korzyści, a jedną z najistotniejszych jest zwiększenie wydajności. Można powiedzieć, że za sprawą rozproszonej sieci serwerów treść witryny jest bliżej użytkownika. W chwili, gdy chce on otworzyć stronę www, zawartość nie musi pokonywać bardzo dużej odległości (w rozumieniu fizycznym), dlatego szybciej pokazuje się na ekranie urządzenia. Wiąże się to nie tylko z krótszym czasem ładowania witryny. W ten sposób można również zminimalizować utratę pakietów. System CDN sprawdza się zwłaszcza w sytuacji, gdy strona jest odwiedzana przez osoby mieszkające na różnych kontynentach.
Należy wspomnieć również o niezawodności dostępu. Każdorazowo przy próbie otworzenia witryny żądanie trafia do tej lokalizacji, która jest najbliżej użytkownika. Nawet jeśli dany serwer chwilowo nie jest dostępny, następuje automatyczne przekierowanie do innego w pobliskiej okolicy. W ten sposób tworzy się tzw. automatyczna redundancja. Stosowanie systemu CDN daje możliwość zagwarantowania stałej dostępności sieci, bez względu na działanie serwera głównego i tych tworzących sieć. Co się dzieje bez tego rozwiązania? Użytkownicy widzą na ekranie stronę błędu, a to zniechęca ich do ponownych odwiedzin witryny. Tym samym CDN pozwala na poprawę UX.
Uważa się też, że sieć dystrybucji treści często odgrywa istotną rolę w procesie pozycjonowania stron. Skraca czas ładowania witryny i zapobiega zbędnym awariom, co ma wpływ na to, jaką pozycję zajmuje ona w wynikach wyszukiwania. Nie można zapomnieć ponadto o kwestii bezpieczeństwa. Podczas używania systemu CDN ruch w większości jest obsługiwany przez serwery, a nie hostingowego usługodawcę. Ponieważ dostawcy sieci dystrybucji treści zwykle stosują dodatkowe zabezpieczenia, zmniejsza się ryzyko ataków, zwłaszcza DDoS blokujących dostęp do usług z wykorzystaniem przeciążeń połączeń sieciowych. Poza tym wiele serwerów daje możliwość zastosowania dodatkowego protokołu SSL.
O tym, co znaczy CDN, duże przedsiębiorstwa mogą się przekonać w jeszcze jednym obszarze, czyli kosztach. Wykorzystanie sieci dystrybucji treści to mniejszy wydatek niż zbudowanie od nowa całej infrastruktury, kiedy konieczne okaże się zastosowanie większej liczby serwerów.
W wielu przypadkach CDN okazuje się bardzo dobrym rozwiązaniem. Niemniej decyzja o zastosowaniu sieci zawsze powinna zostać przemyślana i uważnie przeanalizowana. Jeżeli większość użytkowników strony internetowej zamieszkuje ten sam region, w którym znajduje się hosting, system CDN często nie jest konieczny. Zdarza się nawet, że wdrożenie go przynosi więcej szkód niż korzyści. Ze względu na pojawienie się mało istotnego punktu połączenia między osobą odwiedzającą witrynę a znajdującym się blisko serwerem może dojść do pogorszenia wydajności.
Niemniej w sytuacji, gdy strona cieszy się popularnością wśród użytkowników pochodzących z różnych części świata, CDN jest słusznym wyborem. Dostępnych jest wielu dostawców tego typu usług, to m.in.:
Co ważne, korzystanie z tego typu usług nie musi wiązać się z bardzo dużym wydatkiem. Niektórzy dostawcy dają możliwość wypróbowania ich oferty najpierw w wersji demo, z łatwością można znaleźć też darmowe plany z podstawową funkcjonalnością. O CDN warto pomyśleć zwłaszcza w przypadku chęci zdobycia nowych użytkowników z innych krajów lub nawet kontynentów. Za sprawą sieci dystrybucji treści łatwe staje się zoptymalizowanie strony WWW w każdej strefie geograficznej. Jej zastosowanie poleca się w szczególności:
Na wdrożenie systemu CDN tak naprawdę może zdecydować się każda strona internetowa, która z określonych powodów ma działać szybciej niż dotychczas. Sieć dystrybucji treści ma sens nie tylko w przypadku ruchu zagranicznego. Ponieważ wpływa ona na szybsze ładowanie się witryny, pomaga jej w zdobyciu wyższej pozycji. Oczywiście trzeba mieć przy tym na uwadze, że CDN wymaga umiejętnego wdrożenia. Tylko wtedy można zauważyć wszystkie zalety tego rozwiązania.