Strategia firmy od A do Z – Poradnik
5 min
5 min
Na skróty
Strategia firmy często kojarzy się z czymś skomplikowanym i trudnym do przygotowania. Jednak w rzeczywistości wcale nie musi tak być – zwłaszcza że potrzebuje jej każdy biznes. To podstawa, bez której prowadzenie skutecznych i zsynchronizowanych działań jest wyjątkowo trudne. Czym dokładnie jest strategia firmy? Jak ją opracować i realizować, aby odnosić sukcesy na rynku?
Definicji, które wyjaśniają znaczenie pojęcia strategia firmy, jest wiele. Według A. D. Chandlera wyraża ona długoterminowe cele przedsiębiorstwa, które odpowiadają głównym kierunkom działania, a dodatkowo przedstawia podział zasobów niezbędnych do ich realizacji. To jedno z najbardziej podstawowych wyjaśnień. W definicjach innych autorów pojawiają się wzmianki m.in. o planowanych wynikach związanych z misją i celami firmy (P. Wright, Ch. Pringle, M. Kroll) czy reakcją w czasie na oddziaływanie otoczenia organizacji (J. Stoner, R. Freeman, D. Gilbert).
Innymi słowy, strategia to ogólny plan określający:
Niemal każdemu biznesowi zależy przede wszystkim na tym, aby zaistnieć na rynku, rozwijać swoją działalność na szeroką skalę, docierać do kolejnych klientów i wyróżniać się na tle konkurencji, uzyskując przy tym wysokie zyski. Bez odpowiednio zaplanowanej i stopniowo realizowanej strategii może to być niemożliwe.
Według wielu ekspertów to właśnie strategia firmy ma kluczowe znaczenie i decyduje o jej sukcesie. Starannie opracowany plan pozwala na odkrycie wszystkich mocnych stron biznesu, dzięki którym może wyprzedzić konkurencję i skutecznie dotrzeć do klientów. Dostarcza on też wielu cennych informacji i wskazówek, jak doskonalić firmę, aby stawała się coraz lepsza, cieszyła się dużym zaufaniem i mogła pracować w odpowiednim rytmie.
Bez strategii trudno efektywnie zarządzać – nie ma znaczenia, czy jest to niewielki biznes, czy też bardzo duże przedsiębiorstwo. Brak takiej koncepcji może powodować chaos i przyczyniać się do realizowania wielu działań jednocześnie, które niekoniecznie są spójne, a nawet niezbędne. To dzięki niej firma podąża we właściwym kierunku i wie, co zrobić w przypadku pojawienia się problemów czy trudności.
Gotowy plan działania należy nie tylko realizować, ale też weryfikować. W ten sposób można zachować kontrolę nad biznesem i w razie potrzeby szybko zareagować, wprowadzając konieczne modyfikacje. Rynek często ulega zmianom, niezależnie od branży, a dzięki strategii można uniknąć lub zminimalizować niepowodzenia. Przyjęta przez firmę koncepcja jest najważniejszym elementem jej zarządzania.
Jak twierdzą specjaliści, starannie opracowana strategia firmy powinna spełniać trzy podstawowe cechy:
Jest też kilka ważnych elementów, które powinna zawierać każda strategia firmy. Należą do nich:
Strategię, która uwzględnia i szczegółowo opisuje wymienione punkty, można uznać za właściwie przygotowaną. Są to elementy mające kluczowe znaczenie dla powodzenia biznesu. Zignorowanie ich lub niestaranne doprecyzowanie wpływa negatywnie na funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Przyczynia się to do powstawania wielu problemów. To np. brak współpracy między poszczególnymi działami, trudności ze znalezieniem osób odpowiedzialnych za wybrane działania, brak motywacji pracowników, niespójności między przyjętymi wartościami a rzeczywistym postępowaniem firmy.
Najważniejszym krokiem prowadzącym do stworzenia strategii jest precyzyjne zdefiniowanie kierunku, w jakim ma rozwijać się firma. To podstawa, która będzie wyznaczać wszystkie cele i metody pozwalające na ich realizację. Aby określić taką wizję swojego biznesu, konieczne jest uwzględnienie, w jakim miejscu znajduje się on obecnie i jakie są jego możliwości. Należy również wziąć pod uwagę, co może utrudniać osiągnięcie sukcesu, zarówno teraz, jak i w dalszej perspektywie. Z tego powodu zwykle niezbędna okazuje się dokładna analiza potencjału firmy i jej otoczenia, np. SWOT.
Nie można zapomnieć o tym, że strategia powinna być oparta na jasnych zasadach, nie ma w niej miejsca na zbyt zawiłe i skomplikowane kwestie. Byłoby to utrudnienie nie tylko dla pracowników wypełniających swoje obowiązki, ale i dla samych klientów czy partnerów biznesowych (również tych potencjalnych). Trzeba też pamiętać o spójności wewnętrznej i zewnętrznej. W teorii wszystko to wydaje się mało kłopotliwe, jednak w praktyce nie zawsze tak jest. W przypadku problemów lub wątpliwości, jak stworzyć strategię firmy, warto zastosować się do poniższych wskazówek.
Strategia firmy odgrywa ważną rolę. Bez niej stanie się liderem w branży jest utrudnione, m.in. ze względu na brak sprecyzowanego kierunku rozwoju. Tworząc taką koncepcję, trzeba pamiętać o każdej strefie działalności. Osiągnięcie sukcesu jest możliwe tylko wtedy, gdy wszystkie elementy będą ze sobą współgrały.
Content writer, tłumaczka i lektorka języków azjatyckich, prowadzi zespół content writerów i copywriterów, który przygotowuje treści w różnych językach. W 2021 roku zapoczątkowała projekt Azjatyckie Języki, którego celem jest promocja języków azjatyckich nie tylko w Polsce, autorka ebooków i polsko-japońskiej książeczki (nie tylko) dla dzieci. Jej praca w copywritingu zaczęła się jeszcze na studiach filologicznych i trwa do dzisiaj.