Na skróty
Cechą wyróżniającą branżę hotelarską jest wyjątkowo duża konkurencja. Dlatego wykorzystywanie różnych form reklamy jest niezbędne, aby przekonać gości do zarezerwowania noclegu. Szczególnie ważną rolę dla hoteli odgrywa Internet. Daje on wiele możliwości promowania biznesu i docierania do odbiorców. Oto zbiór wskazówek o tym, jakie narzędzia są w tym obszarze szczególnie skuteczne.
Dla hotelu Google Ads jest jednym z podstawowych sposobów reklamowania się w Internecie, a jednocześnie bardzo skutecznym. Poprzez kampanię w wyszukiwarce, serwisie YouTube czy innych witrynach można szybko dotrzeć do potencjalnych klientów i nakłonić do pożądanej reakcji, a więc rezerwacji wolnego pokoju. Bardzo często Google Ads służy do prezentacji ofert last minute lub okazjonalnych, związanych np. z Bożym Narodzeniem, Sylwestrem czy Wielkanocą.
W branży hotelarskiej tego typu kampanie są wykorzystywane powszechnie także z kilku innych powodów. Są elastyczne, a więc można odpowiednio dopasować je do swoich potrzeb i aktualnego budżetu. Google Ads szczególnie dobrze sprawdza się w okresach, kiedy zainteresowanie usługami hotelarskimi znacząco wzrasta, m.in. w sezonie wakacyjnym. To także przydatne narzędzie w przypadku remarketingu. Kampanię można skierować do osób, które już wcześniej odwiedziły stronę internetową hotelu, ale nie zdecydowały się na żadną akcję.
Co więcej, specjalnie dla branży hotelarskiej powstało przydatne narzędzie o nazwie Google Hotel Ads. To kampanie reklam wyświetlające się osobom szukającym tego typu miejsc w wyszukiwarce lub Mapach Google. Komunikaty są widoczne w module rezerwacji, mogą tu być widoczne zdjęcia obiektu, cennik, odnośnik prowadzący do zabukowania pokoju lub lista dostępnych udogodnień. Taka reklama hotelu ma dynamiczny charakter, a jej przygotowanie wymaga podania kilku danych:
Aby zarządzać kampanią, należy połączyć swoje konto Google Ads z usługą Hotel Center. Wówczas możliwe stanie się swobodne kontrolowanie budżetu, reklamowanych hoteli i stawek. Google Hotel Ads jest rozwiązaniem pozwalającym na skuteczne dotarcie do osób, które szukają obiektu noclegowego w określonym regionie. Reklamodawca płaci jedynie w przypadku zarezerwowania pokoju.
Social media już od dłuższego czasu wykorzystuje się jako narzędzie marketingowe. Dotyczy to wielu różnych branż, również hotelarskiej. Obiekty mogą za ich pośrednictwem dotrzeć do większej liczby potencjalnych gości, a przy tym kreować pozytywny wizerunek i budować lojalną sieć odbiorców, którzy staną się wiarygodnymi ambasadorami. Z tego powodu obecność hotelu w mediach społecznościowych jest niemal niezbędna. Dają one wiele możliwości i mogą okazać się bardzo pomocne w walce o zwrócenie na siebie uwagi klientów i wyróżnienie się na tle konkurencji.
Chcąc odnieść sukces i uzyskać oczekiwane rezultaty, konieczne jest wybranie właściwych serwisów społecznościowych. W branży hotelarskiej szczególnie dużym zainteresowaniem cieszą się takie platformy jak Facebook i Instagram. Wynika to m.in. z faktu, że korzystają z nich użytkownicy w różnym wieku, dlatego możliwe jest dotarcie zarówno do młodszych, jak i nieco starszych osób. Ponadto są to media społecznościowe pozwalające na wykorzystanie płatnej reklamy hotelu. Kampanie można precyzyjnie targetować, co daje pewność, że komunikaty zostaną wyświetlone odpowiednim odbiorcom.
Facebook i Instagram są bardzo popularne, ale to nie oznacza, że obiekt hotelarski musi ograniczać się wyłącznie do nich. Są też inne godne uwagi social media z potencjałem, np. Twitter, Pinterest, YouTube czy TikTok. Trzeba przy tym pamiętać, że każda z tych platform rządzi się swoimi prawami i dla wszystkich należy starannie opracować content, aby podjęte działania przyniosły rezultaty. Niezbędna jest też kreatywność, a przy tym dbanie o systematyczność. W kwestii wyboru mediów społecznościowych najlepiej dostosować się do grup docelowych, ich preferencji, wymagań i przyzwyczajeń. Analiza, w jakich serwisach ich przedstawiciele spędzają najwięcej czasu, będzie bardzo pomocna podczas opracowywania strategii aktywności w social mediach.
Reklama hotelu w mediach społecznościowych będzie efektywna, jeśli odbiorcy otrzymają ciekawy i angażujący content. W przypadku tej branży możliwości jest wiele. Treści mogą pełnić funkcję rozrywkową, edukacyjną lub praktyczną, więc posty najczęściej dotyczą:
Regularne publikowanie dopracowanych i interesujących postów powinno iść w parze z dbaniem o interakcje z odbiorcami. To sprzyja budowaniu trwałych relacji i zdobywaniu zaufania.
Są pewne branże, w których influencer marketing staje się jedną z głównych form promowania biznesów. Należą do nich m.in. gastronomia i hotelarstwo. Współpraca z influencerami jest rozwiązaniem, którego nie trzeba się obawiać, gdyż dobrze poprowadzona znacząco zwiększy rozpoznawalność obiektu noclegowego, liczbę dokonywanych rezerwacji oraz zyski. Kluczem do sukcesu jest tutaj dobór właściwej osoby, która zajmie się reklamą hotelu, a także staranne opracowanie wszystkich działań z tym związanych.
Jak znaleźć odpowiedniego influencera? Warto mieć świadomość, że liczba followersów, czyli użytkowników obserwujących daną postać w social mediach, to nie wszystko. Obiekty działające w branży hotelarskiej coraz częściej nawiązują współpracę z osobami o średnich zasięgach, a więc ok. 30-80 tysięcy obserwatorów. Powinien to być przede wszystkim ktoś, kto cieszy się dużym zaufaniem odbiorców i jest związany w pewien sposób z działalnością hotelarską (np. prowadzi bloga podróżniczego). Koniecznie trzeba też sprawdzić, z kim dotychczas współpracował influencer, aby nie okazało się, że do niedawna reklamował konkurencyjny obiekt. Inne aspekty wymagające weryfikacji to głównie:
Co ważne, współpraca z popularnymi w Internecie osobami to działanie długofalowe. Taka forma reklamy hotelu staje się coraz częściej wykorzystywana z uwagi na swoją efektywność – pod tym względem niekiedy znacząco przewyższa tradycyjne działania marketingowe. Poprzez influencer marketing można dotrzeć do bardzo szerokiego grona odbiorców, wśród których jest wielu potencjalnych klientów. Jest to również sposób na zwiększanie zaufania i autentyczności biznesu, a niekiedy też promowanie hotelu w kreatywny, oryginalny sposób (influencerzy często sami proponują, jak mogą wyglądać materiały reklamowe).
Hotel, który chce być lepiej widoczny w Internecie i zwiększyć liczbę rezerwacji, nie może zapomnieć o obecności w serwisach turystycznych, takich jak np. TripAdvisor. Korzysta z nich coraz więcej osób, ponieważ ułatwiają znalezienie miejsca noclegowego dostosowanego do indywidualnych potrzeb. Tego typu strony służą też do publikowania opinii na temat odwiedzonych w czasie podróży miejsc – restauracji, atrakcji czy właśnie hoteli. Warto więc dodać swój obiekt do bazy.
W serwisie TripAdvisor można reklamować się na dwa sposoby. Pierwszy opiera się na samej obecności hotelu na platformie i wprowadzeniu wszystkich najistotniejszych danych na jego temat. Sprowadza się to więc do ruchu organicznego. Obiekt wyświetli się użytkownikom, jeżeli będzie spełniał wprowadzone przez nich kryteria. Nie daje to gwarancji, że liczba dokonywanych rezerwacji znacząco wzrośnie, zwłaszcza w przypadku zajmowania odległego miejsca na liście. Dlatego można wykorzystać też drugi sposób, czyli płatne reklamy hotelu. Serwis pozwala na samodzielne określenie budżetu i harmonogramu komunikatów, co ułatwia zarządzanie kampanią. Takie ogłoszenia sponsorowane pojawiają się nad wynikami wyszukiwania, a więc zwracają na siebie uwagę użytkowników. One również wyświetlają się, jeśli spełniają kryteria potencjalnych gości, jednak są bardzo dobrze widoczne.
Podczas realizowania działań reklamowych hotelu trzeba też pamiętać o takich kwestiach jak pozycjonowanie, w skład którego wchodzi m.in. SEO. Bez tego należąca do obiektu witryna nie będzie dobrze widoczna w wyszukiwarce, a tym samym nie będzie generować dużego ruchu. Warto połączyć ten obszar z Google Ads, aby wzajemnie się uzupełniały. Pozycjonowanie hotelu zajmuje więcej czasu, ale gwarantuje długotrwałe efekty.
Content writer, tłumaczka i lektorka języków azjatyckich, prowadzi zespół content writerów i copywriterów, który przygotowuje treści w różnych językach. W 2021 roku zapoczątkowała projekt Azjatyckie Języki, którego celem jest promocja języków azjatyckich nie tylko w Polsce, autorka ebooków i polsko-japońskiej książeczki (nie tylko) dla dzieci. Jej praca w copywritingu zaczęła się jeszcze na studiach filologicznych i trwa do dzisiaj.