Na skróty
Analiza TOWS jest rozszerzeniem klasycznego narzędzia analitycznego, czyli analizy SWOT. Dzięki niej możliwe jest lepsze zrozumienie biznesu oraz jego otoczenia.
TOWS i SWOT to akronimy dla różnych układów słów: Mocne strony, Słabe strony, Szanse i Zagrożenia (ang. Threats, Opportunities, Weaknesses, Strengths). Ale podczas gdy SWOT ma tendencję do skupiania się na burzy mózgów wszystkich punktów, które mieszczą się w tych czterech nagłówkach, TOWS przenosi to do następnego kroku.
Możesz używać obu narzędzi w połączeniu, aby ocenić i udoskonalić swoją strategię organizacyjną lub wydziałową. Możesz także wykorzystać je do myślenia o procesie, kampanii marketingowej, a nawet o własnej karierze. Analiza TOWS jest bardzo podobna do SWOT, jednak istnieje między nimi kluczowa różnica, inna niż przetasowanie kilku liter! Podczas gdy analiza SWOT kładzie nacisk na środowisko wewnętrzne (Twoje mocne i słabe strony), TOWS zmusza Cię do spojrzenia najpierw na otoczenie zewnętrzne (Twoje zagrożenia i szanse).
Dzięki temu możesz lepiej zrozumieć strategiczne wybory, przed którymi stoisz. Pomaga zadać i odpowiedzieć na następujące pytania:
Najlepsze analizy SWOT są bardzo dokładne i reprezentują szeroki zakres punktów widzenia interesariuszy. Aby spełnić te kryteria, musimy zoptymalizować naszą pracę dzięki danym i wkładowi interesariuszy.
Czynniki wewnętrzne (mocne i słabe strony) można zoptymalizować za pomocą analizy danych i wywiadów z interesariuszami. Na przykład możesz wykorzystać dane z analizy witryny i dane dotyczące sprzedaży, ze szczególnym uwzględnieniem wskaźników KPI i bieżącej wydajności. Możesz też poprosić interesariuszy (np. kierownictwo, pracowników, klientów) o zaproponowanie własnych pomysłów dotyczących mocnych i słabych stron.
Czynniki zewnętrzne (szanse i zagrożenia) można pozyskiwać i/lub potwierdzać za pomocą raportów dotyczących globalnych trendów, trendów branżowych, danych rynkowych oraz analizy konkurencji. Wspierając każdy punkt odpowiednimi danymi i opinią eksperta/interesariusza, możesz zapewnić dokładną analizę SWOT aktualnego stanu i kontekstu.
Przeczytaj także: Cennik pozycjonowania i SXO
Możesz zakładać, że analiza TOWS jest tylko odwróconą analizą SWOT – i rzeczywiście, te dwa procesy mają wiele podobieństw. Oba dotyczą mocnych i słabych stron, szans i zagrożeń. Jaka jest więc różnica między analizą SWOT a TOWS?
Pierwsza kluczowa różnica między SWOT i TOWS polega na wynikach, które tworzą. Podczas gdy analiza SWOT to świetny sposób na określenie aktualnej sytuacji Twojej strategii marketingowej/biznesu/projektu, TOWS służy przede wszystkim do tworzenia strategii.
W ramach procesu tworzenia strategii najpierw użyjesz SWOT do zidentyfikowania swoich mocnych i słabych stron, szans i zagrożeń, a następnie użyjesz TOWS, aby ustalić, w jaki sposób wyniki SWOT można zastosować w przyszłej strategii.
Przeprowadź analizę TOWS/SWOT. Pomoże Ci to zrozumieć, jakie są Twoje mocne i słabe strony, a także zidentyfikować szanse i zagrożenia, na które powinieneś się zwrócić.
Wykorzystując kwestionariusze analizy SWOT/TOWS określ także wnioski TOWS przenosząc na odpowiedni arkusz ustalone wcześniej wnioski z analizy SWOT.
Dla każdej kombinacji wewnętrznych i zewnętrznych czynników środowiskowych zastanów się, jak możesz je wykorzystać do stworzenia dobrych opcji strategicznych:
Oceń wygenerowane opcje i zidentyfikuj te, które przyniosą największe korzyści i najlepiej spełnią misję i wizję Twojej organizacji. Dodaj je do innych opcji strategicznych, które rozważasz.