Analiza SWOT sklepu internetowego
6 min
6 min
Na skróty
Systematyczne zwiększanie sprzedaży jest priorytetowym celem niemal każdego przedsiębiorcy prowadzącego własny sklep internetowy. W tym celu należy weryfikować czynniki przyspieszające, jak i hamujące rozwój Twojego biznesu. Bardzo często jednak robimy to „na ślepo”, wdrażając poszczególne strategie bez wcześniejszej analizy, co przekłada się na znacznie mniejszą konwersję, niż moglibyśmy osiągnąć, działając świadomie. W dzisiejszym artykule przedstawimy, czym jest analiza SWOT sklepu internetowego i jak ją zrobić!
Analiza SWOT to powszechne narzędzie analityczne usprawniające analizę strategiczną przedsiębiorstw z różnych branż. Pozwala poznać mocne i słabe strony firmy, aby w przyszłości móc świadomie skupić się na jej rozwoju z uwagą na priorytetowe aspekty. Poniżej przedstawiamy znaczenie skrótu SWOT:
Wdrożenie analizy SWOT umożliwia dynamiczny rozwój każdego sklepu internetowego. Wynika to z faktu, iż dogłębna weryfikacja pozwala lepiej wykorzystać mocne strony przedsiębiorstwa i przygotować się na ewentualne zagrożenia oraz szanse stojące przed daną działalnością.
Analiza SWOT sklepu internetowego może zostać przeprowadzona na każdym etapie jego rozwoju. Uważamy, że weryfikację ukazującą zalety i wady przedsiębiorstwa oraz szanse i zagrożenia stojące przed nim warto wykonywać regularnie (nawet kilka razy w ciągu cyklu istnienia działalności).
Mocne i słabe strony przedsiębiorstwa to czynniki wewnętrzne, na które mamy realny wpływ. W konsekwencji możemy sprawić, że słabe strony zostaną wyeliminowane na skutek zalet, jakie niesie za sobą nasza firma.
Warto również wspomnieć, iż szanse oraz zagrożenia stojące przed firmą są czynnikami zewnętrznymi, a co za tym idzie – nie zawsze możemy na nie wpływać, ponieważ w grę wchodzi przykładowo sytuacja rynkowa, do której należy się dostosować i działać według wyznaczonej strategii pomimo przeciwności losu.
Analiza SWOT sklepu internetowego wymaga przede wszystkim zarezerwowania czasu na poszczególne działania, który uzależniony jest od skomplikowania danej operacji. Klientom Semcore rekomendujemy także zadbać o najważniejsze informacje dotyczące ich sklepu internetowego. Są to m.in.:
To nie wszystko, bowiem ostatnim, bardzo ważnym elementem jest wykonanie analizy konkurencji, co często okazuje się kluczowe w wielu momentach podczas weryfikacji SWOT każdego sklepu internetowego.
Analiza SWOT w e-commerce to zadanie wymagające od właściciela dogłębnej analizy struktur własnego sklepu internetowego oraz poświęcenia stosownej ilości czasu na wykonanie konkretnych zadań (np. określenie mocnych i słabych stron przedsiębiorstwa).
Jako doświadczona agencja SEO uważamy, że jest to również bardzo ważne w kontekście pozycjonowania. Otóż poznamy wówczas zwiększony popyt na asortyment, a co za tym idzie – będziemy wiedzieli, które słowa kluczowe uznać za priorytetowe i jak dokładnie wygląda struktura naszej witryny pod kątem UX (wysokie pozycje w SERP-ach wiążą się przede wszystkim z optymalizacją SXO).
Podczas wdrażania analizy SWOT nie powinniśmy opierać się na przypuszczeniach. Ważne są opinie klientów i rzetelne dane, które uzbieraliśmy przez cały okres prowadzenia działalności. Poniżej przedstawiamy analizę SWOT e-commerce w praktyce!
Pierwszy etap analizy SWOT określa mocne strony Twojego sklepu internetowego. W tym momencie powinieneś znaleźć obszary, w których jesteś lepszy od konkurencji. Zadaj sobie pytanie, co sprawia, że klienci wybierają akurat Ciebie i dlaczego wracają po kolejne produkty lub świadczone usługi. Zaletami Twojego sklepu internetowego mogą być m.in.:
Możesz także wyróżniać się bogatym asortymentem lub bardzo długim okresem możliwości zwrotu (np. 90-120 dni). Pamiętaj jednak, aby starannie selekcjonować mocne strony, ponieważ o ile przystępne warunki dostawy są unikalną zaletą, to już sprzedaż wysokiej jakości produktów jest koniecznością dyktowaną przez rynek, a nie mocną stroną Twojego przedsiębiorstwa.
Określenie słabych stron swojego sklepu internetowego umożliwia kompleksową identyfikację obszarów, w których konkurencja radzi sobie lepiej od Ciebie. Mogą to być kwestie opisane w punkcie pierwszym dot. zalet Twojego sklepu internetowego, jak również inne elementy, przykładowo:
Podczas wykonywania analizy SWOT w kontekście słabych stron sklepu internetowego polecamy wypisać każdą wadę, a następnie znaleźć sposób na jej ominięcie (w przypadku niskiego budżetu) lub rozwiązanie (np. poprzez dodanie kilku alternatywnych form płatności).
W tym punkcie powinieneś zastanowić się, jakie okoliczności sprawią, że sprzedaż w Twoim sklepie internetowym ulegnie zwiększeniu, m.in.:
Szanse Twojego przedsiębiorstwa to czynnik, na który nie masz wpływu. Zależą one od okresu, w jakim znajduje się kraj, rozwiązań opracowanych przez obecnie działających ekspertów czy też majętności potencjalnych klientów.
Zagrożenia, z jakimi będzie musiało zmierzyć się Twoje przedsiębiorstwo to m.in. czynniki ekonomiczne, polityczne oraz społeczne. Wpływają one bezpośrednio na wyniki oraz dyspozycję Twojego sklepu internetowego, przykładowo:
Podczas analizy zagrożeń, warto wziąć pod uwagę każdy aspekt wpływający na komfort funkcjonowania biznesu.
Dobrym przykładem są kontenery z Chin, które w epoce koronawirusa podrożały o kilkaset procent – właściciele firm nie mieli na to wpływu, a teraz zamiast 1 000 zł, są zmuszeni do zapłaty średnio 10 000 zł za jeden kontener. W konsekwencji opłacalność takiej inwestycji znacznie spada i warto podjąć odpowiednią decyzję dot. aktualnego planu działania.
Analiza SWOT sklepu internetowego przyniesie faktyczne rezultaty tylko i wyłącznie w momencie, gdy wykonamy ją z należytą starannością. W tym celu warto wziąć pod uwagę 5 głównych elementów tj.:
Przestrzeganie 5 powyższych aspektów analizy SWOT umożliwia podniesienie pozycji swojej firmy na rynku, a w konsekwencji pozyskanie stałych i opłacalnych klientów, którzy wpłyną na zwiększenie dochodu Twojego przedsiębiorstwa. Warto również wspomnieć, iż analiza SWOT pomoże odnaleźć konkretne obszary do udoskonalenia prowadzonej przez Ciebie działalności gospodarczej.
Dlaczego warto wykonać analizę SWOT w e-commerce? Odpowiedź na to pytanie jest dosyć prosta – analiza SWOT umożliwi skupienie się na zaletach oferowanych przez Twoje przedsiębiorstwo, zminimalizowanie słabości, a także zidentyfikowanie szans i trendów znacznie szybciej, niż konkurencja.
Pragniemy również zwrócić uwagę na fakt, iż analizy SWOT nie powinniśmy ograniczać wyłącznie do ulepszenia swojego sklepu lub strony internetowej. Można ją także wykorzystać w celu zwiększenia skuteczności kampanii marketingowych, procesów rekrutacyjnych, a nawet ulepszania konkretnych produktów oferowanych przez nasze przedsiębiorstwo.
Analiza SWOT sklepu internetowego zajmuje sporo czasu, wymaga znacznej ilości danych oraz przynajmniej podstawowej wiedzy z zakresu analityki i marketingu online. Pomimo tego warto ją wdrożyć nawet w kontekście mniej zaawansowanych projektów, ponieważ pozwala zwiększyć sprzedaż i pozyskać opłacalnych, a także stałych interesantów w stosunkowo krótkim czasie.
Pamiętajmy jednak, że analiza SWOT wiąże się z koniecznością wykonania wymagających zmian na wielu płaszczyznach (np. optymalizacja UX, zmiana warunków dostawy, poprawa obsługi klienta), do czego będziemy potrzebować branżowych specjalistów.
Jeśli zależy Ci na poprawie pozycjonowania, kompleksowym audycie SEO czy rekonstrukcji treści wg. aktualnych standardów – zapisz się na niezobowiązującą konsultację SXO w Semcore. Zrób krok w kierunku zwiększenia dochodu własnego przedsiębiorstwa.
Poniżej przedstawiamy odpowiedzi na najczęstsze pytania zadawane w tematyce analizy SWOT sklepu internetowego!
Mocną stroną Twojego sklepu internetowego może być przykładowo bogaty asortyment, przyjazna klientom polityka zwrotów, czy też przystępne warunki dostawy i płatności. Wadami witryny natomiast najczęściej okazują się elementy tj. niewłaściwie zastosowane przyciski Call To Action czy nieprawidłowo opracowane nagłówki Hx (H1-H7).
Celem analizy SWOT jest weryfikacja i określenie pozycji rynkowej Twojego przedsiębiorstwa. Eksperci Semcore twierdzą, że jest to również szansa na wykazanie potencjału z zakresu postępowania strategicznego konkretnej firmy.
Analiza konkurencji to jeden z ważniejszych aspektów przy wdrażaniu analizy SWOT. Naszym zdaniem pominięcie tego elementu spowoduje, że będziemy wadliwie patrzyli na branżę, wokół której się obracamy, a w konsekwencji nasz sklep internetowy nie będzie spełniał wymagań klientów korzystających z oferowanych produktów lub świadczonych usług.
Uważamy, że analiza SWOT sklepu internetowego jest w większości przypadków niezbędna. Pomaga ocenić obecnie panujące realia rynkowe, poznać czynniki przyspieszające oraz hamujące rozwój biznesu, a w konsekwencji pozyskać nowych klientów zasilających budżet Twojego przedsiębiorstwa.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.