Błąd cenowy w sklepie internetowym – jak sobie z nim radzić?
3 min
3 min
Błędy w funkcjonowaniu strony e-commerce mogą mieć wpływ nie tylko na walory użytkowe, ale też na kwestię cen towarów. Zdarza się, że kwoty wyświetlane na podstronach produktów nie są zgodne ze stanem faktycznym. To błędy cenowe, które nie wpływają dobrze na wizerunek sklepu i niosą ze sobą określone konsekwencje prawne. W tekście wyjaśnimy, czy sprzedawca może anulować zakup produktu na bazie błędu cenowego, jak nie popełniać błędów tego typu i gdzie zgłosić złe ceny widoczne na platformie e-commerce.
Zdj 1. Przedsiębiorcy muszą uważać na błędy cenowe w sklepach internetowych!
Źródło: https://pixabay.com/pl/photos/e-commerce-zakupy-karta-kredytowa-2607114/
Błędy są częścią prowadzenia działalności gospodarczej, ale należy ich unikać. Tych powiązanych z cenami najbardziej. Każda sytuacja, która myli klienta działa na naszą niekorzyść. W przypadku zbyt tanich zakupów, klient może uznać, że towar nie jest jakościowy, a jeżeli dokona zakupu i ten zostanie anulowany – może nie korzystać już z naszych usług. Z kolei błędne, zbyt wysokie ceny mogą odstraszyć od zakupu. Poza zachwianiem wiarygodności, błędy cenowe mogą wpłynąć na pozycjonowanie stron internetowych. Zwraca na to uwagę każda agencja marketingowa.
Błąd cenowy to nieprawidłowo wyświetlana cena towaru, która jest zbyt niska lub zbyt wysoka. Może wynikać z czynnika ludzkiego (błędnie podane wartości w arkuszu czy systemie) albo z kwestii technicznych (np. algorytm źle obliczył ostateczną cenę brutto towaru, na bazie wartości netto).
Niektórzy klienci korzystają z błędów cenowych, aby robić tańsze zakupy, używając programów typu Pepper. Co to jest Pepper? To specjalna wyszukiwarka promocji na platformach e-commerce, pokazująca najtańsze warianty zakupowe.
Czy sklep internetowy ma prawo anulować zamówienie na bazie błędu cenowego? Tak, ale prawo jest tutaj bardzo restrykcyjne. Jeżeli sklep wykryje błąd cenowy na etapie zamówienia produktu (nawet po jego opłaceniu), może bez przeszkód anulować zakupy, wskazując na błąd cenowy. Wynika to z prawa umowy zawieranej na odległość.
W przypadku, gdy doszło już do realizacji, sprawa jest trudniejsza. Sklep ma obowiązek pisemnie poinformować o anulacji zamówienia i powodach. Konieczne jest też uzasadnienie błędu cenowego. Może jednak powołać się na prawo do oświadczenia woli zgodnie z art. 84 Kodeksu Cywilnego. Pamiętaj, że błąd musi być pokazany wyraźnie i bezsprzecznie.
Jakie informacje powinny znaleźć się w oświadczeniu woli?
Pozycja sklepów internetowych jest jednak uprzywilejowana w stosunku do podmiotów stacjonarnych. Tutaj sprawa błędu cenowego może nieść ze sobą skutki finansowe. Co dzieje się np., jeżeli w sklepie stacjonarnym cena na metce jest inna niż przy kasie? W takim wypadku wygranym jest konsument. Sklep ma obowiązek sprzedać mu produkt po najniższej, najkorzystniejszej dla klienta cenie. Jeżeli natomiast klient kupił już produkt i zauważy taką różnicę, przedsiębiorca musi zwrócić różnicę w kwocie.
Zdj 2. Możesz anulować transakcję wynikającą z błędu cenowego
Źródło: https://pixabay.com/pl/illustrations/e-commerce-zakupy-gabinet-komputer-8676526/
Aby uniknąć błędów cenowych, warto skupić się na rozwiązaniach manualnych oraz automatycznych. Jakie to rozwiązania? Jak nie popełniać błędów?
Jak szukać błędów cenowych na naszej stronie w manualny sposób? Przede wszystkim należy skupiać się na dokładnym weryfikowaniu wartości na etapie wdrażania cen, ale i sukcesywnej kontroli już wdrożonych produktów. Weryfikacji trzeba dokonywać regularnie (np. kilka razy dziennie, jeżeli jest taka możliwość). To minimalizuje ryzyko strat finansowych i wizerunkowych dla sklepu internetowego.
Dziennikarz, copywriter i przedsiębiorca, który działa w branży od ponad 10 lat. Wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i licencjonowany konferansjer. Zajmuje się przygotowywaniem eksperckich treści związanych z marketingiem, a w szczególności pozycjonowaniem treści. Praca jest dla niego największą pasją.