Na skróty
Istnieje wiele archetypów marki. Co więcej, różni eksperci zajmujący się brandingiem czy marketingiem, projektują kolejne z nich, aby w ten sposób jeszcze precyzyjniej określać to, jak zachowują się różne organizacje na rynku. Zjawisko to jest także związane z bardzo szybkim rozwojem świata digitalowego, co kompletnie zmieniło postrzeganie marketingu. Dlatego warto wiedzieć, czym jest archetyp marki, jak go określić i jakie najważniejsze modele wyróżniamy.
Archetyp marki to model, przedstawiający charakter konkretnej organizacji. Celem archetypu marki jest nadanie firmie cech ludzkich, aby ta mogła być lepiej rozumiana przez odbiorców. Pojęcie to stosowane jest przede wszystkim w marketingu oraz brandingu.
Historia archetypów marki wcale nie jest taka nowa. Za tę koncepcję uznaje się psychologa Carla Junga, który tego rodzaju modele zaprojektował w XX wieku. W ten sposób Jung chciał zbadać, jak poszczególne marki upodabniają się do zachowań ludzkich, wpływając na konsumentów i ich zachowania zakupowe.
Warto wiedzieć, że do jednej marki mogą być przypisane różne archetypy – zwykle jednak dla zachowania spójności są to maksymalnie 3 różne koncepcje. Doskonałym tego przykładem jest Dove, będące po części Opiekunem, Wielbicielem oraz Człowiekiem.
Przed zdefiniowaniem marki za pomocą archetypów, najpierw musisz zastanowić się, czym jest Twoja marka i kto jest Twoim rynkiem docelowym. Musisz dobrze zrozumieć, jak potencjalni klienci postrzegają Twoją firmę, jej produkty i usługi. Zastanów się również, jak chciałbyś, aby czuli się w Twojej organizacji, jako pracownicy.
Postrzeganie marki jest napędzane czymś więcej niż tylko racjonalną i logiczną reakcją. W długofalowej perspektywie to, jak prezentuje się marka, ma ogromne znaczenie w kontekście biznesowym. Organizacje bez polotu i charakteru nie będą rozpoznawalne. Gdyby nie to, jaki marketing stosują takie brandy jak Coca-Cola, Apple, czy Amazon, byłyby wygryzione z rynku przez inne organizacje z podobną ofertą – w tym przykładzie mogą być to Pepsi, Samsung, czy eBay.
W takim razie jak określić archetyp marki? Musisz najpierw poznać swoich klientów i odbiorców (grupa docelowa, persona). Dowiedz się, czego potrzebują i jakie mają oczekiwania. Następnie musisz przeprowadzić wywiad ze swoją marką, tak jakby była żywą osobą. W ten sposób określisz archetyp marki.
Do podstawowych pytań należą:
Archetypy marki są pomocne dla wszystkich organizacji i każda firma powinna zbudować taki model, aby lepiej zrozumieć samą siebie. Dla początkujących, archetyp marki może pomóc w kształtowaniu postrzegania. Zbyt często marki wydają się odległe od swoich docelowych odbiorców. Archetyp może pomóc wypełnić tę lukę i stworzyć emocjonalną więź między Tobą a Twoimi odbiorcami.
W dobie powszechnego digitalu archetyp marki stał się jeszcze ważniejszy. Podczas budowania strategii marketingowej należy wziąć pod uwagę to, w jaki sposób powinna zachowywać się organizacji i co sobą reprezentuje. W przeciwnym wypadku takie działania jak na przykład content marketing czy social media marketing będą mało skuteczne.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.