Pozycjonowanie sklepu Idosell (dawniej IAI Shop)
15 min
15 min
Na skróty
Spis treści:
Platforma Idosell została stworzona w 2005 roku przez Pawła Fornalskiego i Sebastiana Mulińskiego pod nazwą IAI-Shop.com. Historia samego powstania i rozwoju jest bardzo ciekawa i możecie zapoznać się z nią na oficjalnej stronie. W dużym skrócie warto wiedzieć, że początków tej platformy należy upatrywać się w założonym przez powyższe osoby w 2000 roku portalu Hip-hop.pl oraz późniejszym sklepie Skateshop.pl.
To, co powinniście wiedzieć obecnie to fakt, iż z Idosell korzysta obecnie ponad 2285 sklepów, a ich udział w Polskim rynku eCommerce to aktualnie 2,5%.
Na wykresie widać, że w przypadku Polski wciąż króluje Presta oraz Shoper. Idosell niestety w związku z udziałem poniżej 3% został ujęty jako “Pozostałe”.
Sam Idosell Shop działa w oparciu o model SaaS (Software as a Service) – czyli do korzystania wymagane jest uiszczanie comiesięcznego abonamentu. Pod kątem ogólnopojętego SEO czy pozycjonowania jest to bardzo dobra platforma, choć oczywiście ma tyle samo przeciwników, co zwolenników. Niezależnie od własnych upodobań i preferencji, poniżej postaramy się przedstawić najważniejsze kwestie związane z optymalizacją i konfiguracją Idosell, by Wasze SEO było na jak najlepszym poziomie.
Na początek powinniście jednak zapamiętać kilka istotnych elementów.
a) Jeżeli wdrożone przez Was zmiany nie są widoczne od razu w sklepie, w pierwszej kolejności szukajcie przycisku “Publikuj zmiany w sklepie”.
b) Jeśli jednak jest to menu, w którym taka opcja nie występuje – zwyczajnie przejdźcie na stronę swojego sklepu i dodajcie dowolny produkt do koszyka. W ten sposób w Idosell czyści się pamięć podręczną (cache).
c) Baza poradnikowa Idosell jest ogromna i jesteście w stanie znaleźć tam wiele odpowiedzi na najczęstsze problemy, dlatego zachęcamy do wykorzystywania tego źródła wiedzy. By przeczytać niektóre artykuły wymagane będzie jednak zalogowanie się na swoje konto/do panelu Idosell.
Po zalogowaniu do panelu Idosell mamy możliwość modyfikacji poszczególnych elementów, dokonania integracji, dodania nowych towarów i wiele innych. Na samym początku warto poprawić schematy title oraz meta description, które w domyślnym szablonie posiadają zawartość:
“Tytuł zmienisz w dziale Moderacja / SEO”. Jeżeli zapomnisz o tym elemencie, w wynikach wyszukiwania Google właśnie takie treści znajdą się przy Twoich podstronach.
A wpisując ten fragment w wyszukiwarce Google, zobaczysz ile stron jeszcze ma z tym problem:
Zmian tych dokonasz w: MODERACJA -> SEO – Optymalizacja do wyszukiwarek -> Domyślne meta stron
Uwaga! Należy wypełnić wszystkie pola w czerwonej ramce (również na wersjach językowych), bowiem w przeciwnym wypadku niemożliwe będzie zapisanie nowych ustawień.
Oczywiście ustawienia te dotyczą domyślnych stron i każdego przypadku, w którym zaznaczysz (domyślnie taka opcja jest włączona) “Wygeneruj automatycznie” w opcjach meta. W przeciwnym wypadku, w kolejny kroku powinieneś skierować się do: MODERACJA -> Menu i podstrony opisowe w masce -> Menu x -> edytuj ustawienia -> oraz wybrać: Ustawienia meta: użyj podanych poniżej:
Dzięki czemu dla każdej z podstron dodanych do menu będziesz w stanie napisać dedykowany tytuł oraz meta description.
Analogicznie ma to miejsce w przypadku producentów, jednakże element ten nie znajduje się już w menu “Moderacja” a w zakładce “Towary”:
TOWARY -> Producenci -> edytuj ustawienia -> Ustawienia meta: użyj podanych poniżej
Dla produktów natomiast w powyższym węźle menu zamiast “Producenci” wybieramy “Produkty”. Zmiana opcji meta znajduje się w sekcji “Marketing”:
W kolejnym kroku warto sprawdzić, jakie aktualnie mamy ustawienia dla strony powitalnej, ponieważ niekiedy domyślnym ustawieniem jest tutaj wykorzystywanie strony index.php lub main.php – w tym miejscu najlepiej wybrać opcję “Brak strony powitalnej” dzięki czemu po przejściu do naszego serwisu, użytkownik zobaczy po prostu stronę główną:
Następnie Twoje działania powinny zostać skierowane ku integracji narzędzi analitycznych, takich jak Google Analytics czy Search Console – wszak jako właściciel biznesu na pewno chciałbyś mierzyć efekty swoich działań. Z tym konkretnym nie warto zwlekać, by od samego początku zbierać wartościowe dane do późniejszej analizy. Jak zintegrować te narzędzia w panelu Idosell, dowiesz się z punktu 4.
Najbardziej podstawowa struktura adresów URL w systemie Idosell Shop to:
/product-pol – dla kart produktów
/pol_m – dla stron kategorii
/firm-pol – dla stron producentów
/ser-pol – dla stron serii
/tra-pol – dla stron parametrów
Adres /pol_m jest domyślnym adresem dla kategorii w Idosell. W starych maskach występował natomiast adres /pol_n, który był „pośrednim elementem nawigacji”, wyświetlającym jedynie listę podkategorii w danej kategorii.
W przypadku zmiany z /pol_n na /pol_m, w menu
Moderacja > Menu i podstrony opisowe w masce > Menu X > Nazwa_menu należy zaznaczyć opcję:
Ten element w menu jest – linkiem do listy towarów:
Czasami jednak nie można zmienić adresu z pol_n na pol_m, dlatego warto byłoby chociaż uzupełnić tę podstronę o możliwość wyświetlania produktów. W tym celu konieczny jest kontakt z obsługą Idosell.
Rozpoczynając przygodę z własnym biznesem eCommerce interesują nas efekty. Do ich mierzenia warto wykorzystać najbardziej popularne narzędzia od Google, czyli Analytics oraz Search Console. Ich integracja w Idosell została opisana poniżej.
Tworzymy nową kampanię, w której będą znajdowały się dodatki.
A następnie po utworzeniu kampanii przechodzimy do Operacji na dodatkach > Edytuj > Nowy dodatek:
Tytuł dodatku: Search Console
Aktywny: Tak
Pokazuj: Normalna wersja strony i Mobilna wersja strony
Typ dodatku: HTML
Wczytaj dodatek na stronie: dopiero po całkowitym załadowaniu strony (Ajax) / Razem z treścią strony (jeżeli pierwsza wersja nie działa)
Edycja HTML: wklejamy meta tag
Wyświetlaj na podstronach: Wybranych (Strona główna)
Do weryfikacji Google Analytics w Idosell będziemy potrzebowali jedynie identyfikatora śledzenia oraz informacji o wykorzystywanej metodzie zbierania danych. W tym celu przechodzimy do:
Marketing – > Statystyki WWW
I uzupełniamy odpowiednie pola:
A następnie:
Tytuł dodatku: Remarketing Google
Aktywny: Tak
Pokazuj: Normalna wersja strony i Mobilna wersja strony
Typ dodatku: HTML
Edycja HTML: wklejamy kod
Wyświetlaj w: Koniec sekcji body
Wyświetlaj na podstronach: Wszystkich
Operacje na dodatkach:
Zmieniamy:
Tytuł dodatku: Kod konwersji Google Ads
Aktywny: Tak
Pokazuj: Normalna wersja strony i Mobilna wersja strony
Typ dodatku: HTML
Edycja HTML: wklejamy kod śledzenia konwersji
Wyświetlaj w: Koniec sekcji body
Wyświetlaj na podstronach: Wybranych (Po złożeniu zamówienia)
W punkcie drugim opisaliśmy optymalizację sekcji meta jako jeden z podstawowych elementów, na który powinieneś zwrócić uwagę podczas rozpoczęcia optymalizacji sklepu w Idosell. Poniżej znajdziesz szczegółowo rozpisane miejsca, w których tej optymalizacji będziesz mógł dokonać.
Zwróćcie uwagę, iż w pierwszych polach wypełniamy domyślne meta dla wszystkich stron, które nie będą posiadały title oraz description, natomiast dopiero drugie dotyczą strony głównej.
I w tym przypadku mamy dwie możliwości. Skorzystać bowiem możemy z automatycznie wygenerowanego title oraz meta description (ze schematu, o którym przeczytasz poniżej), lub możemy uzupełnić te pola ręcznie. Po ich ręcznym wpisaniu po prostu klikamy “Zapisz” i możemy przejść do kolejnej kategorii.
Drugą możliwością jest zastosowanie określonego schematu dla wszystkich kategorii, dzięki czemu nasze meta tagi będą generowane automatycznie. Opcja ta jest niezwykle przydatna i odpowiednio wykorzystana sprawi, iż wszystkie nasze kategorie będą posiadały unikalny title oraz meta description:
Do wykorzystania mamy kilka zmiennych, dzięki którym możemy stworzyć naprawdę ciekawe schematy:
Oczywiście najprostszym z nich będzie:
title: [iai:menu_name] – [iai:shop_name]
description: [iai:menu_breadcrumb_inverted] w sklepie [iai:shop_name]
I dzięki temu dla podkategorii Sneakersy, znajdującej się w kategorii Buty, wartości te będą odpowiednio:
title: Sneakersy – Sklep.pl
description: Sneakersy > Buty w sklepie Sklep.pl
W tym miejscu także mamy do dyspozycji meta generowane automatycznie na podstawie zmiennych podanych w Ustawieniach SEO – lub ręcznie wpisanie odpowiednich wartości w podanych polach.
Chcąc wykorzystać generowanie automatycznie, musimy wrócić do menu Moderacja -> SEO – Optymalizacja do wyszukiwarek -> Domyślne meta i ustawienia dla mapy strony -> Karta towaru:
Także tutaj do dyspozycji mamy kilka zmiennych, dzięki którym ustawimy pożądany schemat:
Domyślnym adresem indeksu mapy witryny jest sitemapa XML z kompresją GZip, czyli:
domena.pl/sitemap.xml.gz – zamiast klasycznego /sitemap.xml
W przypadku Idosell plik sitemap jest indeksem innych map witryny, z podziałem na:
– mapę produktową
– mapę kategorii
– mapę producentów
itd.
Ustawienia dotyczące tego, czy dany rodzaj stron powinien znaleźć się w sitemapie znajdziesz w Domyślnych meta, czyli:
Moderacja -> SEO – Optymalizacja do wyszukiwarek -> Domyślne meta i ustawienia dla mapy strony
Dla każdego z elementów znajduje się tam opcja:
Atrybutem alt dla danego baneru (jeżeli będzie to obrazek) jest jego nazwa w panelu.
W tym miejscu warto dopisać, by linkiem do logotypu był jedynie “/” dzięki czemu zawsze zostaniemy przeniesieni do strony głównej.
Opisy kategorii w przypadku sklepów są jednym z elementów, które mają na celu opisać asortyment znajdujący się w danej kategorii. Nie da się ukryć iż jest to także element, który ma wskazać robotowi konkretne słowa kluczowe, z którymi powinien kojarzyć daną podstronę.
Idosell domyślnie umożliwia nam dodanie opisu kategorii w górnej części strony, nad listą produktów. Do dyspozycji mamy znany edytor WYSIWYG.
Wszelkie modyfikacje dotyczące położenia tego elementu należy zlecić poprzez suport/bok lub dokonać samodzielnie w edycji szablonu.
By dodać lub zmienić opis kategorii, należy przejść w menu:
Moderacja -> Menu i podstrony opisowe w masce -> Menu X
Następnie po kliknięciu wybranej kategorii: Edytuj ustawienia
By opis był wyświetlany należy wybrać opcję Ten element w menu jest > linkiem do listy towarów > z dodatkowym opisem.
Kliknięcie “dodatkowym opisem” otworzy nam nowe menu z edytorem, w którym możemy dodać opis:
UWAGA: w tym miejscu należy pamiętać, że do zapisania tej opcji wymagany jest “podwójny zapis”. Tj. w pierwszej kolejności zapisujemy edytor opisu, a następnie edytor kategorii:
Opisy produktów to kolejny element treści, w który powinniśmy się zaopatrzyć podczas uruchamiania nowego sklepu. W tym wypadku opis będzie stanowił nie tylko część optymalizacji SEO, ale także może być czynnikiem decydującym w przekonaniu klienta do kupienia właśnie u nas.
Klienci eCommerce nie mają możliwości “dotknięcia” produktu przed zakupem, więc to prezentacja przy pomocy zdjęć oraz opisu ma ich zachęcić do zakupu. Zadbajmy więc, by elementy te były jak najlepsze jakości.
W celu dodania lub edycji opisu konkretnego towaru przechodzimy w menu:
Towary -> Wyszukiwarka towarów – podajemy numer ID -> Przejdź do towaru
W edycji danego produktu wybieramy zakładkę Opisy w której mamy do dyspozycji zmianę nazwy, opisu krótkiego oraz opisu długiego:
Treść znajdująca się na stronie głównej naszego sklepu to często pierwszy kontakt klienta z jakąkolwiek treścią na naszej stronie. Dodatkowo element ten ma spełniać rolę zachęcającego do pozostania w naszym sklepie i dokonania zakupów. Warto więc także tutaj pościęcić nieco więcej uwagi. Po jego przygotowaniu, będziemy mogli dodać go poprzez menu:
Moderacja -> Treści dodatkowe na stronach generowanych automatycznie (CMS)
W tym miejscu należy dodać, iż w zależności od wykorzystywanego przez nas szablonu, opis strony głównej będziemy edytować w strefie pierwszej lub drugiej:
Przy edycji dowolnego z nich naszym oczom ukaże się znane już pole do wpisywania treści z edytorem HTML lub WYSIWYG w zależności od preferencji.
Niekiedy po pierwszym nadaniu kształtu naszemu drzewa kategorii zachodzi potrzeba zmian nazw poszczególnych elementów. By tego dokonać:
Moderacja -> Menu i podstrony opisowe w masce -> Menu X
Następnie wybieramy odpowiednią kategorię i edytujemy ustawienia. Nazwą danej kategorii jest jej “Nazwa w menu”.
H1 jest najważniejszym z nagłówków i w nim powinien znaleźć się tytuł danej strony. Nie ma przeciwwskazań do stosowania większej liczby nagłówków H1 na konkretnej stronie niż jeden, jednak warto postępować w ten sposób, gdyż w takiej sytuacji dosadnie przekaże on informację o najważniejszym elemencie na stronie. W przypadku H1 warto stosować zasadę mówiącą by traktować H1 jak tytuł książki, natomiast każdą stronę jak książkę – a książki posiadają tylko jeden tytuł.
Dzięki zastosowaniu tej opcji możemy edytować jedynie nagłówki H1, pozostawiając nazwę kategorii bez zmian.
Może zdarzyć się tak, iż po uruchomieniu nowego sklepu nasz domyślny adres to sklep.pl/index.php lub sklep.pl/main.php. Te pliki to nic innego jak strony powitalne w Idosell. By pozbyć się tego elementu, należy przejść do menu:
Moderacja -> Zarządzanie stronami powitalnymi
i wybrać opcję Bez strony powitalnej.
www.sklep.pl oraz sklep.pl to dla Google dwie zupełnie różne domeny. Jeżeli nie wybierzemy domyślnej wersji i nie zadbamy o odpowiednie przekierowanie 301, padniemy ofiarą duplikacji, wszak opublikujemy w Internecie dwie identyczne strony. By wybrać główną domenę w Idosell należy udać się do menu:
Administracja -> Zarządzanie domenami, SSL, przekierowaniami i usługami systemowymi -> Wybierz domenę główną
Dodatkowo należy zaznaczyć opcję Przekieruj wszystkie wyżej wymienione domeny na domenę główną sklepu dzięki czemu użytkownicy dotychczas używający wersji www zostaną przekierowani na wybraną przez nas bez-www (i odwrotnie).
Idosell daje nam możliwość wykonania przekierowań w dwojaki sposób.
Pierwszym z nich jest pojedyncze dodawanie wierszy w menu:
Administracja -> Zarządzanie domenami, SSL, przekierowaniami i usługami systemowymi -> Przekierowania i otwieranie stron w ramce
Gdzie mamy możliwość dodania kolejnego przekierowania:
z jednoczesnym wyborem typu jako: 301, 302 lub otwórz w ramce.
Drugą możliwością jest import przekierowań z przygotowanego pliku CSV, który powinien posiadać takie kolumny jak:
– Adres źródłowy
– Adres docelowy
– Kod przekierowania (301, 302, frame)
Domyślnie Idosell pokazuje określoną liczbę produktów na poszczególnych kategoriach. Jeżeli chcemy dokonać globalnej zmiany dla wszystkich kategorii wybieramy:
Moderacja -> Menu i podstrony opisowe w masce i następnie w górnym menu
Domyślne ustawienia sortowania i liczba wyświetlanych towarów
W ten sposób liczba produktów zostanie zmieniona dla wszystkich kategorii w sklepie.
Jeżeli jednak wolelibyśmy dla każdej kategorii zmienić tę liczbę ręcznie, musimy przejść do menu:
Moderacja -> Menu i podstrony opisowe w masce -> Menu X -> Wybieramy kategorię -> Ustawienia wyświetlania towarów -> Ustawienia własne -> zmień
W ten sposób będziemy mogli spersonalizować liczbę wyświetlanych produktów dla poszczególnych kategorii/
Może zdarzyć się tak, iż wyniki wyszukiwania w Google będą przedstawiały nasz sklep w angielskiej wersji, tj. sklep.pl/main-eng. Wynikać to może z domyślnych ustawień języka, które znajdziemy w menu:
Administracja -> Konfiguracja języków -> Konfiguracja języków dla strony
Idosell domyślnie posiada włączone zabezpieczenie przed atakami DDOS.
Jednakże jeżeli opcja ta będzie włączona, a obsługująca Twój sklep agencja SEO będzie dokonywała analizy przy pomocy jednego z narzędzi crawlujących i badających strukturę strony, zablokowany zostanie im dostęp do sklepu.
Warto w tym wypadku dodać ich adres IP do listy ignorowanych przez powyższy mechanizm, by ułatwić i przyspieszyć ich pracę. Wykonujemy to w menu:
Administracja -> Zarządzanie domenami, SSL, przekierowaniami i usługami systemowymi -> Zabezpieczenie przed atakami DDOS oraz skanerami cen
Uwaga: Kod błędu HTTP 429 nie oznacza, iż zablokowaliśmy sklep globalnie i żaden użytkownik nie będzie miał do niego dostępu – blokada dotyczy tylko adresu IP, z którego wykonana została zbyt duża liczba żądań.
Idosell umożliwia nam ustawienie konkretnego działania, które powinno zadziać się w momencie, gdy użytkownik natrafi na niedostępny już produkt (lub taki, który domyślnie jest przed nim ukryty). Zmiany te dokonamy w menu:
Moderacja -> SEO i optymalizacja do wyszukiwarek -> Zachowanie dla towarów usuniętych i ukrytych na stronie przed klientami
Niekiedy jeżeli asortyment naszych kategorii mocno wyszczuplał i pozostał tam tylko jeden produkt, nie warto pokazywać użytkownikowi całej kategorii, tylko skrócić jego drogę poprzez bezpośrednie odniesienie do danego produktu. By włączyć taką opcję:
Moderacja -> Zarządzanie zachowaniem sklepu -> Lista towarów -> Przenoś automatycznie do karty towaru jeżeli znaleziony jest tylko 1 towar
Wszelkie niestandardowe zmiany w naszym szablonie możemy dokonywać poprzez jego samodzielną edycję w menu:
Moderacja -> Zarządzanie szablonami strony -> Dostosuj
Drugą opcją, dla mniej zaawansowanych użytkowników jest skorzystanie z pomocy suportu Idosell, który po zapoznaniu się ze zgłoszeniem, jego wycenie i akceptacji z naszej strony – wdroży oczekiwaną zmianę w naszym sklepie. Więcej informacji dotyczących prac kontraktowych znajdziesz na stronie https://www.idosell.com/pl/shop/services/current-service/wiecej-konwersji-i-piekny-wyglad-sklepu-dzieki-pracom-kontraktowym/