Na skróty
Google, lider wśród światowych wyszukiwarek internetowych, każdego dnia pomaga milionom użytkowników w odnajdywaniu potrzebnych informacji. Jednak za prostym paskiem wyszukiwania kryje się skomplikowany algorytm SEO, decydujący, które strony internetowe zostaną przedstawione jako odpowiedź na wprowadzone zapytanie. Aby dostarczyć najbardziej trafnych i użytecznych wyników, gigant z Mountain View ciągle aktualizuje i doskonali swoje metody rankingowe. Zrozumienie poszczególnych mechanizmów jest istotne zarówno dla twórców treści, marketerów oraz każdego przedsiębiorcy, który chce wypromować swoją ofertę w internecie. Przeczytaj ten artykuł i dowiedz się, jak działa Google!
Google bazuje na zaawansowanym algorytmie, który jest doskonalony od początku istnienia wyszukiwarki – już ponad 20 lat. System oceny stron internetowych (PageRank), bazuje przede wszystkim na contencie, aspektach technicznych oraz backlinkach – są to trzy główne faktory rankingowe.
Ogólnie rzecz biorąc, Google uwzględnia ponad 200 czynników rankingowych obejmujących m.in.:
Jeżeli chcesz poznać wszystkie składniki rankingowe, sprawdź oficjalną dokumentację Google oraz wpisy branżowych liderów, m.in. Backlinko, Ahrefs czy też Search Engine Journal.
Zachęcamy do przeczytania artykułu Backlinko napisanego przez autora Brian Dean, uwzględniającego wszystkie najważniejsze elementy.
Zdj 1. Czynniki rankingowe Google opisane przez autora Brian Dean.
Źródło: Backlinko.
Reasumując, Google uwzględnia ponad 200 czynników rankingowych, obejmujących:
Aby zweryfikować, czy Twoja witryna internetowa jest zgodna z poszczególnymi faktorami rankingowymi, zdecyduj się na audyt SEO.
Google działa w oparciu o proces składający się z kilku etapów. Jednym z nich jest indeksowanie. Gdy tworzysz stronę internetową, roboty Google, nazywane Googlebotami, crawlerami lub pająkami odwiedzają ją, skanując jej zawartość. Analizują tekst, linki, grafiki i inne elementy, aby zrozumieć treść witryny. Następnie gromadzone informacje są dodawane do olbrzymiego indeksu Google.
Strona w wynikach wyszukiwania może pojawić się dopiero po zaindeksowaniu. Jeżeli prawidłowo ją zoptymalizujesz, znajdziesz się prawdopodobnie w TOP 5 SERP-ów, obejmujących 68% kliknięć w Google. Zwiększy to konwersje w witrynie.
Zdj 2. Działanie wyszukiwarki Google – TOP 5 wyników wyszukiwania osiągnięte dzięki pozycjonowaniu.
Źródło: Google.
Im lepiej zoptymalizujesz swój serwis, tym szybciej roboty Google dokonają indeksacji. Warto również regularnie aktualizować treści oraz dbać o aspekty techniczno-wydajnościowe – może to przyspieszyć proces indeksowania (ale nie musi).
Poza już wspomnianym PageRankiem, Google stosuje szereg innych algorytmów (np. BERT) pomagających lepiej zrozumieć kontekst zapytań użytkowników poprzez analizę języka naturalnego. Innym ważnym elementem jest RankBrain, wykorzystujący uczenie maszynowe do poprawy wyników wyszukiwania, adaptując się do zmiennych zachowań i zapytań użytkowników.
Istotny pod kątem rankowania jest także współczynnik odrzuceń (tzw. bounce rate) oraz wskaźnik klikalności. Im większy CTR, tym teoretycznie bardziej atrakcyjna jest Twoja strona dla użytkowników.
Aby sprawdzić CTR pod kątem swoich zapytań, przejdź do Google Search Console i wybierz zakładkę Skuteczność.
Zdj 3. CTR w Google.
Źródło: Panel GSC.
Google, będąc najbardziej zaawansowaną wyszukiwarką internetową, bazuje na złożonych algorytmach (w tym PageRank, BERT czy RankBrain). Kluczowym etapem działań jest indeksowanie, podczas którego roboty Google analizują i klasyfikują treści stron.
Google nieustannie dostosowuje się do zmieniających się trendów i zachowań użytkowników, uwzględniając w tym procesie setki czynników rankingowych.
Dlatego marketerzy i twórcy treści powinni zrozumieć poszczególne mechanizmy, dostosowując strategie SEO bardziej elastycznie. Wiedza ta pozwala efektywniej docierać do właściwej grupy odbiorców.
Zawodowy copywriter specjalizujący się̨ w tworzeniu artykułów eksperckich dotyczących najważniejszych zagadnień związanych z SEO. Twierdzi, że nieustanne zmiany w tej dziedzinie napędzają go do dalszej pracy, a edukowanie innych pozwala mu wzrastać.