Pozycjonowanie Niemcy – poradnik
6 min
6 min
Na skróty
Pozycjonowanie stron internetowych to bardzo ważne zagadnienie niemal dla każdego współczesnego biznesu. Niezależnie od tego, czy ma on charakter lokalny, czy obejmuje większy obszar, jedno jest pewne: Twoje produkty lub usługi muszą być widoczne w Internecie. W końcu to właśnie tu mnóstwo osób każdego dnia przed dokonaniem zakupu sprawdza firmę bądź opinie na jej temat.
Dotyczy to również sytuacji, w której dana działalność wykracza poza granice kraju. Jeżeli więc Twoja firma działa na rynku niemieckim lub masz w najbliższych planach ekspansję rynku zachodnich sąsiadów, warto, aby biznesowa strona www była odpowiednio widoczna także w niemieckiej wyszukiwarce Google.
Dzięki pozycjonowaniu stron na rynek niemiecki przyciągniesz więcej potencjalnych klientów, zwiększysz współczynnik konwersji swojej witryny, a przede wszystkim sprzedaż. Właśnie dlatego ten wpis zajmuje się w całości pozycjonowaniem stron pod kątem niemieckiego użytkownika.
Źródło: https://unsplash.com/photos/blue-red-and-yellow-flag-cUF4SSxY_KA
Rywalizacja z podmiotami zagranicznymi wymaga zrozumienia specyfiki obcego rynku, preferencji niemieckich klientów oraz konkretnych praktyk prowadzących do zwiększenia widoczności strony internetowej w organicznych wynikach wyszukiwania, czyli tzw. SERP-ach (ang. Search Engine Results Page).
Pozycjonowanie stron internetowych w języku niemieckim jest wymagającym zadaniem zwłaszcza dla kogoś, kto nie jest mieszkańcem Niemiec ani ojczystym użytkownikiem języka. W tym przypadku bowiem, poza standardowymi wyzwaniami charakteryzującymi pozycjonowanie stron www, dochodzą inne bariery. Stąd bardzo często firmy decydują się zlecić pozycjonowanie zagraniczne agencjom SEO, które posiadają już doświadczenie w danych krajach.
W sytuacji, w której dana firma potrzebuje pozycjonowanie zagraniczne, bardzo często początkowy entuzjazm do samodzielnych działań marketingowych i optymalizacyjnych szybko opada. W takim momencie zwykle zapada decyzja o tym, by działania SEO przejęła wyspecjalizowana agencja.
Największą zaletą pozycjonowania stron w niemieckim Google z pomocą agencji gwarancja profesjonalnego podejścia i ciągłego monitorowania postępów działań pod kątem SEO. Ogromnym plusem takiej sytuacji jest również oszczędność czasu oraz zasobów, które – zamiast na działania SEO – można przeznaczyć na realizację celów biznesowych firmy.
Wybierając agencję SEO, mającą doświadczenie w pozycjonowaniu stron w niemieckim Google, możesz również liczyć na zrozumienie specyfiki rynku naszych zachodnich sąsiadów
Ogólnie rzecz biorąc, żeby Twoja strona znalazła się wysoko w Google, niezależnie od rynku czy języka musisz zadbać o elementy takie jak:
Pozycjonowanie w Niemczech nie różni się pod tym względem od pozycjonowania polskich domen. Należy jednak pamiętać, że w pierwszym przypadku treści powinny być napisane w języku niemiecku, a nie jedynie przetłumaczone. Wynika to z prostego powodu – słowa kluczowe w języku polskim nie zawsze odpowiadać będą niemieckim wyrażeniom najczęściej wyszukiwanym przez internautów.
Na pozycjonowanie stron w niemieckim Internecie ma wpływ wiele czynników. Poniżej omawiamy te, które uznaliśmy za najbardziej istotne pod kątem SEO.
Musisz wiedzieć, że Niemcy to jeden z najbardziej rozwiniętych rynków e-commerce w Europie. Wysoka konkurencyjność oznacza, że aby odnieść sukces, musisz zaoferować nie tylko atrakcyjne produkty, ale także wyjątkową jakość obsługi klienta i przejrzystą stronę internetową.
Aby wyróżnić się na tle konkurencji, niezbędne jest więc wdrożenie skutecznych działań z zakresu SEO, których efektem będzie lepsza widoczność strony w niemieckich wynikach wyszukiwania.
Źródło: https://unsplash.com/photos/city-buildings-near-body-of-water-during-daytime-1uWanmgkd5g
Niemcy cenią sobie jakość, rzetelność i profesjonalizm. Choć jest to przede wszystkim stereotyp, ma on swoje mocne podstawy w faktycznej sytuacji na niemieckim rynku.
Konsumenci na rynku niemieckim są bardzo wymagający i oczekują od sklepów internetowych wysokiej jakości produktów, szczegółowych opisów produktów, szybkich dostaw i łatwego procesu zwrotu. Aby spełnić ich oczekiwania, konieczne jest zadbanie o każdy szczegół, od jakości tłumaczeń i użycia odpowiednich słów kluczowych aż po szybkość ładowania strony.
Google.de jest zdecydowanie najpopularniejszą wyszukiwarką internetową w Niemczech. Właśnie dlatego optymalizacja strony pod kątem SEO tej wyszukiwarki jest kluczowa dla osiągnięcia wysokiej widoczności w niemieckim Google.
Znajomość algorytmów Google.de i dostosowanie swojej strony do ich wymagań jest niezbędne, aby dotrzeć do potencjalnych klientów na rynku niemieckim.
Wysokie pozycje w niemieckiej wyszukiwarce (google.de) osiągniesz dopiero wtedy, gdy zrozumiesz specyfikację działania tego rynku. Poniżej przedstawiamy, na co zwrócić uwagę przy pozycjonowaniu niemieckich stron.
Źródło: https://unsplash.com/photos/a-close-up-of-a-computer-screen-with-a-blurry-background-MVS3ecBsfmk
Kierując swoją ofertę do potencjalnych klientów na rynku niemieckim musisz dysponować niemiecką domeną (z końcówką .de). Jeżeli chcesz wzbudzać zaufanie wśród naszych zachodnich sąsiadów i kreować wizerunek eksperta – to absolutna podstawa.
Teoretycznie nazwa domeny, jak i jej końcówka nie mają znaczenia z punktu widzenia SEO (ang. Search Engine Optimization). Aspekt ten okazuje się natomiast niezwykle istotny pod kątem doświadczeń niemieckiego użytkownika, czyli UX (ang. User Experience). Dysponując końcówką .pl w niemieckim Google możesz zostać potraktowany jako zagraniczny spamer, co spowoduje, że nawet wysoka pozycja w SERP-ach nie pomoże w zbudowaniu dużego ruchu na stronie www.
Źrłódło: https://unsplash.com/photos/a-black-keyboard-with-white-keys-8D46aCnww5U
Jak wspomnieliśmy we wcześniejszej części dzisiejszego artykułu – treści na niemiecki rynek internetowy (google.de) powinny zostać opracowane w języku niemieckim „od zera”. Dzięki temu dostosujesz słowa kluczowe do specyfiki danego rynku, a dodatkowo dopasujesz content marketing do grupy docelowej.
Wybór słów kluczowych z tzw. długiego ogona (ang. long tail SEO keywords) to świetne rozwiązanie także pod kątem wyszukiwarek w Niemczech. W pierwszej kolejności warto zainwestować w frazy kluczowe generyczne (ogólne), rozwinięte dodatkowo o wyrażenia z długiego ogona, które mogą przyciągnąć bardziej zdecydowanych i świadomych klientów, ukierunkowanych na podjęcie konwersji, np. dokonanie zakupu.
Dla przypomnienia, słowa kluczowe ogólne (frazy ogólne) składają się zazwyczaj z jednego lub dwóch wyrazów. Mogą to być przykładowo:
Oczywiście, jeśli chodzi o pozycjonowanie w Niemczech będą to frazy w języku niemieckim.
W przypadku słów kluczowych (fraz long tail) długiego ogona, ich długość to już minimum 3-4 wyrażenia, tak jak chociażby:
Przypominamy raz jeszcze, że zarówno frazy ogólne, jak i te długiego ogona, mogą się różnić w zależności od danego języka. Przed dodaniem wybranej frazy do strategii pozycjonowania strony firmowej na rynek niemiecki nie możesz więc zapomnieć o analizie słów kluczowej i weryfikacji kaloryczności fraz z pomocą narzędzi (np. Senuto). Dzięki temu zwiększysz potencjał sprzedażowy swoich stron w niemieckim Google.
Źródło: https://unsplash.com/photos/white-concrete-castle-in-green-field-tn2rBnvIl9I
Jako doświadczona agencja SEO możemy jednoznacznie stwierdzić, że na rynku niemieckim ważnym aspektem pozostaje merytoryczny i atrakcyjny wizualnie content marketing. W konsekwencji układ graficzny strony www z końcówką .de powinien być prosty, czytelny oraz maksymalnie intuicyjny.
Pozycjonowanie ukierunkowane na rynek niemiecki z pewnością wpłynie na wzrost rozpoznawalności Twojej marki w sieci, o ile optymalizacja strony uwzględni kilka istotnych aspektów.
Przede wszystkim należy pamiętać o tym, że pozycjonowanie stron w Niemczech – choć co do zasady bardzo podobne do działań SEO np. w Polsce – ma swoje specyficzne wymagania i cechy. Aby zwiększyć widoczność stron w niemieckim Google trzeba więc nie tylko zadbać o optymalizację techniczną strony czy budowanie profilu linków, ale też nie zapomnieć o analizie słów kluczowych charakterystycznych dla tego kraju.
Skuteczne pozycjonowanie w Niemczech pomoże Ci zdobyć zaufanie klientów na nowym rynku, co w przyszłości przełoży się na zwiększenie liczby konwersji (np. w postaci dodatkowych zakupów w witrynie, zapisów do newslettera, rezerwacji szkoleń, pobrania aplikacji lub pdf-ów, a także skorzystania z oferowanej usługi).
Jeżeli chcesz rozpocząć pozycjonowanie stron w niemieckim Internecie, jeszcze przed rozpoczęciem pozycjonowania czy tworzenia contentu w języku niemieckim, rozważ skorzystanie z usługi profesjonalnego audytu SEO – poznasz wówczas mocne i słabe strony swojej witryny, co zdecydowanie ułatwi Ci wdrażanie optymalnej strategii na pozycjonowanie w Niemczech.
Jakie są najczęstsze pytania i odpowiedzi w tematyce pozycjonowania na rynek niemiecki? Przeczytasz poniżej.
Pierwsze efekty pozycjonowania będą widoczne mniej więcej po 3 miesiącach od wdrożenia właściwej strategii SEO. Współpracując z agencją marketingową możesz liczyć na wzrost liczby konwersji po 6-12 miesiącach od podpisania umowy.
Pozycjonowanie stron w niemieckim Internecie to koszt w granicach kilku tysięcy złotych miesięcznie. Finalna kwota zależy jednak od specyfiki Twojej branży, liczby pozycjonowanych słów kluczowych, ustalonego zakresu działań SEO oraz czasu trwania umowy z agencją SEO.
Choć podstawowe działania SEO są podobne w obu krajach, istnieją między nimi także różnice. W Niemczech rynek jest bardziej konkurencyjny, a użytkownicy mają wyższe wymagania co do jakości treści. Ponadto, popularność poszczególnych narzędzi i platform może się różnić.
Zawodowy copywriter specjalizujący się̨ w tworzeniu artykułów eksperckich dotyczących najważniejszych zagadnień związanych z SEO. Twierdzi, że nieustanne zmiany w tej dziedzinie napędzają go do dalszej pracy, a edukowanie innych pozwala mu wzrastać.