Jak nazwać sklep internetowy?
4 min
4 min
Na skróty
Nazwa sklepu internetowego jest bardzo ważna. Powinna przykuwać uwagę, a przy tym być oryginalna oraz łatwa do zapamiętania. Należy dobrze przemyśleć swój wybór, aby później niczego nie żałować. Analizując poniższe punkty, można nieco ułatwić sobie podjęcie decyzji, jak nazwać sklep internetowy.
Stojąc przed dylematem, jak nazwać sklep internetowy, należy spojrzeć na tę kwestię z perspektywy klientów. Nazwa powinna być dobrana w taki sposób, aby szybko zapadała w pamięć, wzbudzała pozytywne skojarzenia i ułatwiała kreowanie wizerunku marki. To jeden z podstawowych elementów budowania relacji oraz działań marketingowych i m.in. dlatego odgrywa tak istotną rolę.
Uwzględnienie grupy docelowej, do której będzie skierowana oferta, ułatwia wybór kierunku, w którym należy iść. Inaczej będzie nazywać się sklep online stworzony z myślą o młodszych pokoleniach klientów, a inaczej np. dla dojrzałych mężczyzn. Nazwa powinna być zrozumiała dla odbiorców, zachęcać ich do zrobienia zakupów. Jeżeli nie przypadnie do gustu przedstawicielom grupy docelowej lub będzie według nich dziwna czy kontrowersyjna (w negatywnym sensie), wówczas mało prawdopodobne jest to, że skorzystają z oferty.
Przed wyborem własnej nazwy warto przeanalizować konkurencyjne sklepy. Należy sprawdzić, jakie emocje wywołują u klientów i z czym są kojarzone. Taka analiza pozwala również poznać klucz, według którego powstawały nazwy innych biznesów – np. czy bazą było nawiązanie do asortymentu, wyróżnienie jakiejś szczególnej cechy, czy może coś zupełnie innego. Sprawdzenie konkurencyjnych sklepów umożliwia też zweryfikowanie, czy w branży nie działa już ktoś o podobnie brzmiącej nazwie. Na tym etapie można więc dokonać pierwszej selekcji pomysłów.
Niektórzy uważają, że nazwa sklepu online powinna nawiązywać do produktów, jakie znajdują się w asortymencie. Jest to stosunkowo popularna metoda, jednak trzeba pamiętać, że nie zawsze się sprawdza. To dobry pomysł głównie w sytuacji, gdy oferta nie jest bardzo zróżnicowana – tak jak np. w branży RTV i AGD.
Jeżeli sklep zapewnia szeroki asortyment, nawiązanie do niego w nazwie jest trudne. Może to nawet wprowadzać w błąd potencjalnych klientów. Ponadto zasugerowanie, co dokładnie znajduje się w ofercie, czasami uniemożliwia zastosowanie prostego, zrozumiałego nazewnictwa. Wykorzystywanie skomplikowanych słów nie jest dobrym pomysłem, dlatego czasami warto zrezygnować ze skupiania się na produktach – szczególnie w sytuacji, gdy nie jest wykluczone, że w przyszłości asortyment zostanie mocno rozszerzony.
Nie jest też powiedziane, że nazwa sklepu musi ściśle nawiązywać do branży. Może jedynie wzbudzać ogólne skojarzenia lub w delikatny sposób sugerować klientom, czego mogą się spodziewać. Istnieje również możliwość wykorzystania całkowicie abstrakcyjnej nazwy, która w żaden sposób nie jest związana z daną działalnością. To odważne rozwiązanie, ale może stać się głównym wyróżnikiem sklepu. Ważne jest tu kreatywne podejście do tematu.
Przeczytaj także: Pozycjonowanie lokalne oraz Audyt SEO
Czasami idealna nazwa dla sklepu online przychodzi zupełnie niespodziewanie. Niemniej zazwyczaj jest to długotrwały proces, podczas którego powstają różne pomysły. Analizując biznesy obecne w e-commerce, można wyróżnić kilka popularnych metod wyboru nazewnictwa.
W Internecie działa wiele sklepów, których nazwa nawiązuje do imion lub nazwisk właścicieli. Decydując się na to, można mieć niemal całkowitą pewność, że będzie ona unikalna. W ten sposób można łatwo wykreować osobistą markę, która będzie kojarzona bezpośrednio z określonymi produktami. Bardzo często nazwa powstaje w wyniku połączenia pierwszych liter imienia i nazwiska lub inicjałów właścicieli biznesu (gdy nie jest to tylko jedna osoba).
Firma, która chce się wyróżnić, może postawić na grę słowną, zamierzoną literówkę czy też rym. To sprawdzone metody na szybkie zapamiętanie nazwy i wzbudzanie pozytywnych skojarzeń. Im bardziej oryginalny pomysł, tym mniejsze prawdopodobieństwo, że nie uda się znaleźć wolnej domeny dla sklepu. Chętnie wykorzystywaną metodą jest też podkreślenie jakości produktu, atrakcyjnych cen lub charakterystycznych cech asortymentu.
Pytając o to, jak nazwać sklep internetowy, prawdopodobnie niemal każdy powie, że trzeba zrobić to w oryginalny sposób. To bardzo ważny aspekt, ponieważ dzięki temu można się wyróżnić. Ciekawa, nietypowa nazwa sprawia też, że klienci łatwo ją zapamiętują, a ponadto często tworzą z nią pozytywne skojarzenia.
To jednak nie wszystko. Jest również kilka innych cech, o których trzeba pamiętać. Wymyślona dla sklepu internetowego nazwa powinna być:
To, jak nazywa się sklep online, powinno być powodem do dumy każdego dnia. Dlatego podjęta decyzja musi być przemyślana. Warto wziąć przy tym pod uwagę, że nazwa będzie codziennie wymawiana wiele razy, to jedna z podstawowych wizytówek biznesu.
Jednym z bardziej popularnych błędów jest wykorzystywanie nazewnictwa, którego użyła już konkurencja. To powoduje, że można łatwo pomylić sklepy, czasem zupełnie nieświadomie. Podobne nazwy to również spore utrudnienie w kwestii SEO, gdyż poprawa widoczności strony może okazać się bardzo problematyczna. Z podobnego powodu zaleca się unikanie nawiązania do konkretnych miejscowości czy regionów.
Niekiedy sklepy internetowe chcą zasugerować klientom, co mają w asortymencie poprzez umieszczenie w nazewnictwie konkretnych produktów. Zazwyczaj nie jest to trafny wybór z uwagi na to, że jest mylący, gdy w ofercie znajduje się też wiele innych przedmiotów. Może to wywołać irytację użytkowników i spowodować, że firma nie będzie postrzegana jako profesjonalna.
Błędem jest także wybieranie nazwy przed sprawdzeniem, czy możliwe jest wykupienie uwzględniającej ją domeny. Taka weryfikacja jest istotna – nigdy nie ma pewności, że nikt nie wpadł wcześniej na podobny pomysł na biznes. W sytuacji, gdy nazwa sklepu internetowego jest bardzo oryginalna, warto rozważyć dodatkowo zarejestrowanie jej w Urzędzie Patentowym. Coraz częściej firmy decydują się na tego typu formalną ochronę, aby zyskać pełne prawo do stworzonego nazewnictwa.
Content writer, tłumaczka i lektorka języków azjatyckich, prowadzi zespół content writerów i copywriterów, który przygotowuje treści w różnych językach. W 2021 roku zapoczątkowała projekt Azjatyckie Języki, którego celem jest promocja języków azjatyckich nie tylko w Polsce, autorka ebooków i polsko-japońskiej książeczki (nie tylko) dla dzieci. Jej praca w copywritingu zaczęła się jeszcze na studiach filologicznych i trwa do dzisiaj.