Reklama AGD – marketing i pozycjonowanie
4 min
4 min
Na skróty
Branża AGD od lat rozwija się w szybkim tempie, cechując się ogromną konkurencyjnością. Dlatego też pozycjonowanie stron oraz skuteczna reklama mają kluczowe znaczenie dla sukcesu sklepu — niezależnie od tego, czy jest on prowadzony jedynie online, czy również stacjonarnie. Co jednak odróżnia tego typu działalność od innych, to to, że ani pralki, ani lodówki nikt nie kupuje bez długiej analizy oraz porównania różnych opcji. Trzeba także pamiętać o efekcie ROPO, czyli sytuacji, w której konsumenci dokonują researchu online, na zakup decydują się jednak stacjonarnie. Jak więc wyróżnić sklep AGD na rynku, aby skutecznie docierać do potencjalnych klientów?
Odpowiednio zoptymalizowany sklep internetowy to podstawa w e-commerce, a jednocześnie tylko “wstęp” do osiągnięcia wymarzonych wyników sprzedaży. Zacznijmy jednak od początku — poprawa widoczności w wynikach wyszukiwania pozwala docierać do klientów, którzy m.in. wyszukują informacje o konkretnych urządzeniach, porównują ceny czy po prostu chcą dowiedzieć się, jakie nowości są aktualnie dostępne w branży AGD. Jak widać, jest to dość szeroki zakres zainteresowań, zróżnicowany pod względem intencji zakupowych. Ten sposób myślenia powinien przekładać się także na Twoją strategię SEO i dobór słów kluczowych. Istotne jest nie tylko wybranie najpopularniejszych fraz, ale również tych mniej “klikalnych”, czyli słów kluczowych długiego ogona (long-tail). W przypadku, gdy prowadzisz biznes lokalny, konieczne jest uwzględnienie fraz związanych z miastem i okolicą.
W jaki sposób wykorzystać słowa kluczowe? Oczywiście publikując ciekawe, merytoryczne treści na blogu, ale też inwestując czas w dopracowane opisy produktów i kategorii. Dostosowanie treści na stronie internetowej sklepu AGD do wybranych słów kluczowych wymaga jednak regularności i obejmuje umieszczenie fraz w tytułach, znacznikach meta, nagłówkach (H1-H6), a także i innych elementach strony. Ważne jest, aby robić to naturalnie i unikać “upychania” słów kluczowych, co może zostać uznane za spam przez wyszukiwarki. Działania content marketingowe warto rozszerzyć o materiały wideo, do tego tematu wrócimy jednak w akapicie o social mediach.
Oczywiście, pozycjonowanie AGD to nie tylko zamieszczanie wpisów na blogu. SEO to ogrom działań, związanych z funkcjonowaniem strony (szybkość ładowania), jej nawigacją (architektura witryny), a także link buildingiem, zarówno on-site, jak i off-site. Uporządkowanie kwestii technicznych warto skonsultować ze specjalistą, dla któremu tematyka SXO (Search Experience Optimization) nie jest obca.
Finalnie, jeśli prowadzisz sprzedaż stacjonarną, koniecznie musisz zadbać o pozycjonowanie lokalne. Działania z tego obszaru nie są jednak związane ze stroną internetową, a Profilem Firmy w Google (często nazywanym po prostu wizytówką). Użytkownicy, którzy sprawdzają frazy takie jak “sklep AGD Katowice” czy “sklep AGD Kraków”, w wyszukiwarce widzą wyniki powiązane z Mapami Google. Kolejność wyświetlania zależy m.in. od aktywności Twojej i użytkowników na Profilu Firmy. Oceny, komentarze oraz odpowiedzi na pytania to bardzo ważne aspekty prowadzenia internetowej wizytówki — zaangażowanie pozwala bowiem szybciej docierać do potencjalnych klientów, nie wspominając o dobrym wrażeniu, jakie wzbudza aktywny Profil.
Obecność online to absolutna konieczność dla każdej firmy, a branża AGD nie jest tutaj wyjątkiem. W 2023 roku w branży e-commerce — oprócz SEO — istotny jest także UX. Zapewnienie pozytywnego i intuicyjnego doświadczenia użytkownika ma ogromne znaczenie dla sukcesu sklepu. Dlatego właśnie przy projektowaniu witryny sprzedażowej należy uwzględnić kilka istotnych elementów, aby zadbać o satysfakcję klientów.
Po pierwsze, łatwość nawigacji będzie kluczowa. Wyobraź sobie, że dana osoba przechodzi na Twoją stronę z reklamy, jednak nie może znaleźć interesującej jej kategorii. Taka wizyta na pewno nie zakończy się zakupem, a raczej szybkim wyjściem ze sklepu. Klienci oczekują intuicyjnego układu strony, z łatwym dostępem do kategorii produktów i opcji filtrowania. Ważne jest, aby produkt był łatwy do znalezienia, a proces zakupowy przebiegał płynnie, bez zbędnych przeszkód.
Personalizacja również odgrywa istotną rolę w UX e-commerce. Dostosowanie treści oraz rekomendacje produktowe oparte na preferencjach i historii zakupowej klienta mogą znacznie zwiększyć zaangażowanie, a co za tym idzie skuteczność sprzedaży. Wykorzystanie narzędzi takich jak powiadomienia o dostępności produktów czy spersonalizowane oferty mogą przyciągnąć uwagę i zwiększyć lojalność klientów.
W branży AGD szczególnie ważne jest również umożliwienie klientom sprawdzania opinii o produktach. Klienci często polegają na opiniach innych użytkowników przed podjęciem decyzji zakupowej. Dlatego istotne jest zapewnienie widoczności recenzji oraz ocen produktów na stronie, a także udostępnienie opcji komentowania. To nie tylko pomaga klientom w dokonaniu wyboru, ale również buduje zaufanie do marki.
Warto więc inwestować w profesjonalny design, testując i monitorując doświadczenie użytkownika, aby stale doskonalić platformę e-commerce. Dzięki temu łatwiej będzie dostosować ją do zmieniających się nawyków zakupowych użytkowników.
Sieć reklamowa Google obejmuje zarówno miliony stron internetowych, jak i witryny z portfolio giganta z Mountain View, takie jak YouTube czy Gmail. Nic więc dziwnego, że jest to tak popularna forma promocji — zwłaszcza, że pomiędzy Google Ads a Meta Ads istnieje zasadnicza różnica. Wyświetlanie reklam na Facebooku oraz Instagramie jest powiązane z zainteresowaniami użytkownika, co nie zawsze pozwala odpowiednio targetować użytkowników. Sytuacja staje się prostsza w przypadku remarketingu, z drugiej strony wciąż nie masz pełnej kontroli nad tym, na jakim etapie lejka sprzedażowego dociera komunikat. Google Ads korzysta z podobnych opcji targetowania, jednak treści sponsorowane wyświetlane są osobom, które aktywnie szukają konkretnych produktów lub usług. Podobni odbiorcy i segmenty na rynku to natomiast funkcje, dzięki którym łatwiej jest docierać do nowych klientów w sieci reklamowej Google — Facebook wymaga zgromadzenia sporej ilości danych, zanim możliwe będzie wykorzystanie Pixela w ten sposób.
Marketing AGD zdecydowanie powinien uwzględniać kampanie płatne, skupiając się m.in. na sezonowości różnych produktów. Okres ślubów, początek roku akademickiego oraz inne okolicznościowe wydarzenia to dobra okazja do tego, aby przypomnieć odbiorcom o ofercie i promocjach, a także podpowiedzieć, który produkt z oferty sprawdzi się jako prezent. Przykładowo, ekspres do kawy sprawdzi się zarówno jako prezent dla Pary Młodej, jak też na Dzień Matki.
Media społecznościowe zdecydowanie warto wykorzystać w marketingu AGD. Trzeba polecić zwłaszcza działania z zakresu influencer marketingu, taka forma contentu pozwala bowiem dokładnie omówić wady i zalety danego produktu w szerszy sposób, co jest przydatne dla klientów na etapie researchu. Jakie platformy social media sprawdzą się dla tego typu współpracy? Przede wszystkim YouTube oraz TikTok, ale również Instagram będzie świetnym wsparciem sprzedaży. Najważniejsze to odpowiednio dobrać influencerów do współpracy — niech reklamowany produkt pasuje do ich marki, a cała komunikacja dotycząca kampanii powinna być naturalna i nienachalna.
Płatne kampanie i pozycjonowanie w branży AGD to kluczowe elementy sukcesu w dzisiejszym konkurencyjnym świecie. Dzięki skutecznej i spójnej strategii marketingowej możesz przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów, budując zaufanie do Twojej marki. Pamiętaj, że reklama AGD wymaga czasu i wysiłku, jednak regularne działania z pewnością przyniosą zwrot z inwestycji, a przede wszystkim przyspieszą rozwój biznesu.
Absolwentka Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, filolożka języka polskiego i literaturoznawczyni, wkrótce słuchaczka na kierunku User Experience Design. Podstawą wszystkich działań marketingowych jest dla niej dobry research oraz analiza. Kiedy nie zajmuje się tworzeniem contentu, lubi oglądać modernistyczną architekturę i czytać o polskiej sztuce użytkowej PRL-u.