Darmowe pozycjonowanie (SEO) – czy jest możliwe?
3 min
3 min
Na skróty
Darmowe pozycjonowanie strony WWW lub sklepu internetowego jest możliwe, pod warunkiem, że masz czas i przynajmniej minimalną wiedzę o SEO. Z naszymi wskazówkami wstępnie zoptymalizujesz swój serwis, aby w przyszłości móc nawiązać współpracę z renomowaną agencją marketingową, która zajmie się pozycjonowaniem na cały etat – w zamian za odpowiednie wynagrodzenie.
Jeżeli chcesz pozycjonować swoją firmę za darmo, zacznij od stworzenia wizytówki Google Moja Firma.
Polecana lektura: Wizytówka Google Moja Firma – co to jest i jak założyć profil?
Dzięki temu po kilkunastu dniach uzyskasz pierwszą widoczność w Google, a dokładniej w Mapach. Jeżeli odpowiednio zoptymalizujesz GMF, klienci znajdą Cię poprzez wpisanie dowolnej, branżowej frazy (tak, jak znajdują firmę Semcore).
Zdj 1. Wizytówka GMF Semcore.
Źródło: Serwis Google.
Następnie powinieneś zaistnieć w lokalnych (tekstowych) wynikach wyszukiwania. Możesz to zrobić za darmo, tworząc jedynie angażującą treść z lokalną frazą (np. “kosmetyki naturalne Lublin”).
Zdj 2. Lokalne wyniki wyszukiwania Google.
Źródło: Serwis Google.
Jeżeli po 30-90 dniach nie pojawisz się w pierwszej dziesiątce Google, darmowe pozycjonowanie w Twoim przypadku przestanie być opłacalne. Będziesz musiał wówczas zainwestować w artykuły sponsorowane z linkiem dofollow, które wzmocnią profil linków Twojego serwisu.
Jeżeli natomiast nadal chcesz uzyskać widoczność za darmo, zdecyduj się na tworzenie postów gościnnych dla innych serwisów w zamian za umieszczenie w nich linków dofollow prowadzących do Twojej witryny.
Jeżeli po zdobyciu około 30-40 odnośników dofollow nadal nie znajdziesz swojej firmy w TOP 10 wyników wyszukiwania, oznacza to, że konkurencja jest skrajnie silna, a Twoja strona prawdopodobnie nadal nie do końca zoptymalizowana. Wówczas niezbędny będzie audyt SEO (np. wykonany przez specjalistów Semcore).
Darmowe pozycjonowanie nie jest raczej możliwe w dłuższej perspektywie, ponieważ po osiągnięciu konkretnego efektu (np. TOP 10 lub TOP 20 na większość fraz w mało konkurencyjnej branży), niezbędne staną się profesjonalne działania wykonywane przez agencje SEO działające na rynku od lat.
Samodzielne i darmowe osiągnięcie pierwszej lub drugiej strony w Google jest oczywiście idealnym scenariuszem, ponieważ w większości przypadków darmowe pozycjonowanie pozwala tylko wstępnie zoptymalizować stronę. Dzięki temu kosztorys agencji marketingowej za długofalową współpracę może się nieznacznie zmniejszyć (np. o 200-300 zł netto miesięcznie).
Agencje oferujące darmowe pozycjonowanie lub optymalizację w bardzo niskich kosztach (np. poniżej 500 zł netto miesięcznie) istnieją. Nie są one natomiast rzetelnymi podmiotami i prawdopodobnie będą chciały związać Cię umową “leasingową” na 48-60 miesięcy bez możliwości wcześniejszego rozwiązania.
Co natomiast mogą od Ciebie chcieć agencje oferujące darmowe pozycjonowanie? Na przykład dane Twoich klientów z CMS-a lub inne prywatne informacje, którymi posługujesz się do prowadzenia swojego biznesu. Stanowi to absolutną rzadkość, ale może tak się zdarzyć. Z drugiej strony, firmy potrzebujące projektu do portfolio, które wykonają Ci usługę za darmo, mogą dostarczyć tak niską jakość, że naprawa strat związanych z SEO będzie kosztowała nawet kilka tysięcy złotych.
Dlatego nie korzystaj z wyjątkowych okazji, ponieważ zazwyczaj są to scamerskie rozwiązania, które na pewno nie pomogą. W najlepszym przypadku po prostu nie zaszkodzą. Jeżeli nie możesz zoptymalizować swojej strony samodzielnie, ponieważ nie umiesz lub nie masz czasu – zleć pracę agencji marketingowej, która nie tylko stworzy Ci sklep internetowy lub stronę WWW, ale również wyskaluje Twój biznes i pomoże zoptymalizować ofertę, zdobywając przewagę konkurencyjną na długie lata.
Zawodowy copywriter specjalizujący się̨ w tworzeniu artykułów eksperckich dotyczących najważniejszych zagadnień związanych z SEO. Twierdzi, że nieustanne zmiany w tej dziedzinie napędzają go do dalszej pracy, a edukowanie innych pozwala mu wzrastać.