Outsourcing SEO – czy warto zlecać pozycjonowanie?
3 min
3 min
Na skróty
Pozycjonowanie to jedna z najskuteczniejszych form dotarcia do potencjalnych klientów. Odbiorca wpisuje w wyszukiwarce określone frazy, a witryna internetowa wyświetla się w jednym z pierwszych wyników w Google, naprowadzając tam klienta. Niektórzy starają się pozycjonować strony samodzielnie. Czy ma to sens? Kiedy lepiej sięgnąć po outsourcing SEO?
Zdj. 1 Outsourcing pozwala na efektywną reklamę i zwiększenie możliwości zarobkowych.
https://www.uvisible.com/wp-content/uploads/what-is-outsource-seo-2.png
Przedsiębiorcy, którzy są mniej zorientowani w trendach internetowych uważają, że nie muszą się pozycjonować w sieci, a działania, które wykonują samodzielnie są wystarczające. W myśl zasady „dzwon bije, ale nie wiadomo w jakim kościele” tworzą teksty oparte o wybrane przez siebie słowa kluczowe, umieszczają „na czuja” linki na swojej witrynie lub starają się operować językiem korzyści w opisach produktów i kategorii.
Rzeczywiście, samodzielne pozycjonowanie ma sens, jeżeli użytkownik ma już doświadczenie i przynajmniej podstawową wiedzę w tym zakresie, a także współpracuje z wyspecjalizowanymi freelancerami lub agencją SEO. Dlaczego tak jest?
Outsourcing to korzystanie z zewnętrznych usług, zlecanych specjalistom w określonej branży. Tego rodzaju działanie polega na przekazywaniu funkcji, stanowisk, zadań, projektów i ich realizacji, procesów i działań oraz innych elementów działań firmowych do realizacji podmiotom zewnętrznym.
W marketingu outsourcing jest działaniem bardzo popularnym. Wiele podmiotów gospodarczych nie tworzy własnych działów promocji, a wynajmuje freelancerów lub agencje do działań PR (np. komunikacji z mediami czy partnerami biznesowymi), digital marketingu, content marketingu czy właśnie SEO.
Usługą outsourcingową SEO zajmują się wyspecjalizowane agencje i freelancerzy. Ci drudzy to „wolni strzelcy”, którzy oferują wykonywanie zadań w niższych cenach. Standard ich działań jest na bardzo wysokim poziomie, jednak zwykle skupiają się na pracy dla pojedynczych firm lub określonym charakterze działań pozycjonerskich (np. linkowaniem czy copywritingiem). Z kolei agencje są droższe, ale zatrudniają profesjonalnych pozycjonerów, copywriterów, ekspertów od kodowania strony czy linkowania, a także osoby przeprowadzające audyt SEO.
Zdj. 2 Outsourcing SEO to wiele działań zewnętrznych i wewnętrznych.
Źródło. https://www.valuehits.com/sites/default/files/inline-images/seo-1.gif
Outsourcing SEO oznacza, że w praktyce zlecisz kompleksową optymalizację i pozycjonowanie swojej witryny na rzecz podmiotu z zewnątrz. Za co będzie odpowiadać agencja, którą wybierzesz w drodze analizy ofert rynkowych i dotychczasowych (potwierdzonych referencjami) realizacji?
To oczywiście tylko część działań, która wpływa na poprawę widoczności strony w Google. Kompleksowo zajmuje się tym outsourcingowy podmiot. Do zlecającego należy praktycznie tylko konsultacja działań, planowanie budżetu i wspomaganie swoją wiedzą merytoryczną na temat branży (w tym znajomością działania konkurencji na danym rynku).
Oursourcing SEO ma wiele zalet. Przede wszystkim to działanie tańsze i szybsze niż stworzenie własnego działu pozycjonerskiego. Nie musisz bowiem zatrudniać osobno copywritera czy pozycjonera – wszystkim zajmie się jeden podmiot. Zewnętrzna usługa pozycjonowania pozwala również na efektywniejsze działanie, przynoszące większe (potencjalne) zyski w postaci oczekiwanego współczynnika konwersji.
Co więcej, to opcja dużo wygodniejsza. Przedsiębiorca może skupić się wyłącznie na rozwijaniu swojej firmy, budując to na czym naprawdę się zna – odpowiednim zapleczu produktowym lub marce świadczonych usług. Agencja SEO zadba o to, aby w skuteczny sposób wypromować te tworzone przez firmę elementy.
Jedyną wadą outsourcingu SEO jest konieczność wydawania dodatkowych środków na pozycjonowanie. Biorąc jednak pod uwagę fakt, że agencja SEO ma doświadczenie i wiedzę na temat prowadzenia optymalizacji strony i zewnętrznych działań pozycjonerskich, jej praca może przynieść wymierne korzyści w postaci środków finansowych. To z kolei szybko pozwala na zniwelowanie tej wady.
Dziennikarz, copywriter i przedsiębiorca, który działa w branży od ponad 10 lat. Wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i licencjonowany konferansjer. Zajmuje się przygotowywaniem eksperckich treści związanych z marketingiem, a w szczególności pozycjonowaniem treści. Praca jest dla niego największą pasją.