Jak stworzyć skuteczny newsletter – przewodnik od A do Z
3 min
3 min
Na skróty
Kontakt internauty z Twoją witryną nie musi się kończyć na jednej wizycie, zakończonej uzyskaniem oczekiwanych informacji lub zakupem produktu. Musisz mu jednak przypominać o stronie i jej ofercie. Skutecznym sposobem na to jest newsletter. Sprawdź, jak go przygotować.
Newsletter to wiadomość e-mail wysyłana do określonej grupy odbiorców. Nie trafia do przypadkowych adresatów, tylko osób, które zadeklarowały chęć jej otrzymania. Dzięki temu możesz nawiązać stałą relację z odbiorcami oferty. Możesz ich informować o promocjach, nowych treściach na stronie, a najlepiej – przesyłać content, dotyczący wyłącznie tego zagadnienia, które ich interesuje.
Dlaczego warto postawić na newsletter? Z roku na rok z poczty e-mail korzysta coraz więcej osób. W 2024 roku liczba użytkowników na całym świecie wyniesie około 4,5 miliarda. Przewiduje się, że do 2027 roku wzrośnie do ponad 4,8 miliarda. Ponadto każdego dnia wysyłanych jest prawie 361 miliardów wiadomości, a liczba ta ma osiągnąć 408 miliardów w 2027 roku.
Źrodło: https://www.radicati.com/wp/wp-content/uploads/2023/04/Email-Statistics-Report-2023-2027-Executive-Summary.pdf
Wiele stron WWW, w szczególności sklepy, dają możliwość podania adresu e-mail i wyrażenia zgody na otrzymywanie wiadomości od serwisu. Coraz częściej możesz określić tematykę, która Cię interesuje, np. wiadomości dotyczące wyłącznie nowości albo promocji. Zdarza się, że firmy umożliwiają wybór maksymalnej liczby wiadomości, którą chcesz otrzymywać w danym okresie.
W prowadzeniu newslettera nie chodzi o wysyłanie nieprzemyślanych wiadomości w ogromnej liczbie, których odbiorcy nie czytają i lawinowo rezygnują z ich otrzymywania. Aby w ogóle zachęcić do wyrażenia zgody na wysyłkę, zaproponuj coś ekstra. Często jest to zniżka na pierwszy zakup, darmowy ebook czy gratisowy produkt. Ustal, co może zainteresować Twoich odbiorców. Oczywiście, może Ci w tym pomóc agencja marketingowa. Oto kilka zasad, których warto się trzymać.
Część odbiorców może oczekiwać treści na dowolny temat, ale przeważnie zależy im na konkretnych, np. dotyczących promocji. Im lepiej dopasujesz zakres do oczekiwań, tym większa satysfakcja użytkownika, zainteresowanie treścią i skuteczność newslettera. Mniej odbiorców będzie z niego rezygnować.
Najlepiej wysyłaj newsletter zawsze tego samego dnia i umieszczaj w nim wyłącznie przydatne informacje. Podawaj ważne daty: istotne wydarzenia, dni wyprzedaży czy godziny promocji. Odpowiadaj na ewentualne pytania czytelników, które się pojawiają.
Użytkownik dobrowolnie zdecydował się na otrzymywanie newslettera, więc istnieje duża szansa, że otworzy e-mail. Natomiast zwiększysz ją, jeśli opracujesz interesujący tytuł. Spośród odbiorców wiadomości e-mail 47% zdecyduje się otworzyć lub zignorować wiadomość wyłącznie na podstawie jej tematu. Warto umieszczać w nim imię odbiorcy. Badanie przeprowadzone przez Klenty w 2024 r. wykazało, że gdy temat je zawierał, średni wskaźnik otwarć wyniósł 39%, bez tego – zaledwie 10%.
Dobrym pomysłem jest dodanie treści, ale jeśli ma się tam znaleźć dłuższy content, lepiej przedstaw go w formie video. Wtedy istnieje większa szansa, że odbiorca się z nim zapozna.
Musisz ustalić, jaka częstotliwość będzie odpowiednia. Warto przeprowadzić ankietę wśród odbiorców. W niektórych firmach sprawdzi się raz w tygodniu, a w innych – raz w miesiącu lub raz na kwartał. Ustal, jak będzie optymalnie.
Upewnij się, że tworzysz content odpowiedni dla Twoich odbiorców a nie dla siebie. Ma być dla nich interesujący i istotny.
Takie są, np. krótkie filmy. Możesz używać GIF-ów – ich oglądanie wymaga minimum wysiłku.
A czy newsletter ma wpływ na pozycjonowanie w Google? Treść wiadomości możesz również umieszczać na stronie, a to dodatkowy, wartościowy content, do którego użytkownicy mogą linkować. Poza tym warto dodawać w nim odnośniki wewnętrzne.
Przedsiębiorca związany z branżą SEO od 2004 roku. Tworzy content o tematyce marketingu online, finansów, nieruchomości i podróży. Rozwija własne serwisy tematyczne.