UX

Czym jest pojęcie web accessibility? Jakie ma znaczenie w designie na stronach WWW?

3 min czytania
Czym jest pojęcie web accessibility? Jakie ma znaczenie w designie na stronach WWW?

Czy z Internetu korzystają wyłącznie ludzie młodzi, w pełni obyci z nowoczesnymi technologiami? Wcale nie! Coraz szerszą grupę odbiorców treści internetowych stanowią osoby starsze, wykluczone wcześniej cyfrowo, a także osoby z niepełnosprawnościami (nawet znacznymi). Projektanci stron zaczęli zdawać sobie z tego sprawę, przygotowując witryny, które sprawdzają się dla dużej grupy odbiorców, bazując na tzw. web accessibility. Co to takiego? Jak duże znaczenie ma w projektowaniu współczesnych stron?

Czym jest pojęcie web accessibility? Jakie ma znaczenie w designie na stronach WWW?

Zdj. 1. Strona internetowa może mieć np. czytelne moduły czy wyraźną kolorystykę. To element web accessibility.

Źródło: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/47/Accessibility_for_reading_mockup_with_dark_mode_on.png

Dziś strony internetowe nie powinny wykluczać odbiorców ze względu np. na cechy wieku czy sprawności fizycznej. Informacje w sieci powinny być dostępne dla dużej grupy osób. Ma to istotne znaczenie nie tylko ze względu na kwestię liczby potencjalnych klientów, ale też postrzegania marki w świecie. Właśnie z tego względu znaczenie web accessibility jest coraz większe.

Czym jest web accessibility?

Web accessibility znana jest także jako „dostępność stron internetowych” lub „a11y”. Co to takiego? To zbiór praktyk, narzędzi, schematów i technik, które pozwalają dopasować serwisy internetowe do jak najszerszej grupy odbiorców. Działanie w celu zwiększenia dostępności stron www skupia się m.in. na osobach z niepełnosprawnościami, osobami starszymi, niezorientowanymi w sieci czy np. internautami dopiero zapoznającymi się z tematyką witryny.

Web accessibility skupia się na zasadzie POUR (Perceivable, Operable, Understandable, Robust). Oznacza to, że witryny ma być odbierana przez więcej niż jeden zmysł, obsługiwana przy pomocy więcej niż jednego urządzenia, zrozumiałe i odporne na potencjalnie niepożądane działania.

Zobacz  Jak nie odstraszyć klientów wyglądem sklepu?

Czego dotyczy więc web accessibility w praktyce? Twórcy strony internetowej w przypadku dopasowania dostępności do potrzeb skupiają się na kilku elementach:

  • Przystosowanie architektury strony – chodzi m.in. o kwestię ładowania witryny, ustawienia grafik, wielkości fontów itd., ale też obsługi za pomocą komend głosowych.
  • Dobór odpowiedniej treści i interfejsu – treści powinny być czytelne, zrozumiałe dla szerokiej grupy odbiorców i skonstruowane tak, aby każdy mógł je zauważyć. Istotne jest też prawidłowe formatowanie.
  • Zwiększenie funkcjonalności witryny – uproszczenie procedury zakupu produktów, łatwy system dokonywania płatności, instrukcja obsługi systemów witryny, zrozumiałe FAQ i możliwość skorzystania z dodatkowej pomocy przy obsłudze witryny.
  • Przygotowanie narzędzi wspierających obsługę strony – chodzi tu np. o narzędzia czytające tekst dla osób niewidomych, funkcję powiększania fontów, narzędzie do obsługi klawiatury alfabetu Braille’a.

Dodajmy, że zgodne z web accessibility muszą być w Polsce wszystkie strony publiczne i rządowe.

Czym jest pojęcie web accessibility? Jakie ma znaczenie w designie na stronach WWW?

Zdj 2. Tym znakiem oznaczane są strony, które są przyjazne dla różnych grup użytkowników

Źródło: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/79/Accessibility.png 

Jakie strony internetowe powinny skupiać swoją uwagę na accessibility web design?

Nacisk na web accessibility stosuje się przede wszystkim na stronach organizacji pozarządowych, witrynach urzędowych itd. Warto jednak podkreślić, że coraz więcej twórców witryn stara się przygotować design właśnie w oparciu o zasadę POUR. Dotyczy to m.in. sklepów internetowych (gdzie coraz większą grupę odbiorców stanowią osoby z niepełnosprawnościami i osoby starsze), portali internetowych, stron wizytówkowych itd. 

Zobacz  W jaki sposób projektować aplikacje mobilne?

Jakie znaczenie ma web accessibility w stosunku do designu? Tutaj przede wszystkim stawia się na przejrzystość. Na stronach umieszczane są atrybuty ALT (teksty opisujące zawartość obrazka), dodatkowe napisy do filmów, statyczne obrazy, które się nie przemieszczaj (co ułatwia obsługę) i wyraźne fonty oparte na czytelnych kolorach. Do tego konieczne jest stosowanie nagłówków, czytelnego formatowania z wypunktowaniem, jasnej nawigacji i wyraźnych, dobrze widocznych i zaznaczonych hiperłączy prowadzących do innych części witryny.

Całość powinna być oparta na rozwiązaniach sprzyjających czytaniu osobom niedowidzącym lub niewidzącym, głuchoniemym czy ograniczonym ruchowo. Teksty nie powinny zawierać specjalistycznych słów, jeżeli oczywiście Twoja grupa docelowa tego nie wymaga. To wszystko sprawi, że znacznie poszerzysz swoją grupę odbiorców, a dodatkowo marka, którą reprezentujesz otrzyma miano nowoczesnej, dopasowanej do potrzeb każdego. To ważna część budowania pozytywnego wizerunku!

Dziennikarz, copywriter i przedsiębiorca, który działa w branży od ponad 10 lat. Wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i licencjonowany konferansjer. Zajmuje się przygotowywaniem eksperckich treści związanych z marketingiem, a w szczególności pozycjonowaniem treści. Praca jest dla niego największą pasją.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy